۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۲۸۷۵۶
در چهارمحال و بختیاری:

رعايت نکردن استاندارد دفع زباله‌ها چهره زشتي را در طبيعت ايجاد می‌کند

مديريت صحيح و جامع پسماندها موجب جلوگيري از آسيب رساني به محيط زيست، نظافت و بهداشت عمومي و حفظ منابع طبيعي مي شود و رعایت نکردن اینها چهره زشتی را در طبیعت ایجاد خواهد کرد.
رعايت نکردن استاندارد دفع زباله‌ها چهره زشتي را در طبيعت ايجاد می‌کند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر، براي دفع زباله از روش‌هاي گوناگوني استفاده مي شود و يکي از روشهايي که در مديريت زباله مورد استفاده قرار مي گيرد روش سوزاندن است که جدا از سودمندي هاي آن داراي معايبي چون ايجاد بو، دود و آلودگي هوا است که عموما مورد اعتراض مردم است.

در اين روش نياز به پرسنل کارآزموده و افراد مجرب براي بهره برداري و نگهداري از دستگاه هاي زباله سوز است و هزينه نگهداري و تعميرات در اين روش بيش از بسياري از روشهاي ديگر در دفع زباله است.

راه ديگر دفع زباله روش خاک چال است که اين روش مهندسي براي دفع مواد زايد جامد در زمين براي ممانعت از آسيب زدن به محيط زيست است.

دفع زباله در شهرها و روستاهاي استان چهارمحال و بختياري بيشتر بصورت دفني و در بعضي اوقات سوزاندن و سپس دفن کردن انجام مي شود که اين روش بيشتر در شهرهاي اين استان انجام مي گيرد.

دقت در دفن کردن زباله ها در شهرهاي استان بيشتر از روستاها مورد توجه قرار مي گيرد و اين مهم کمتر در دفع زباله هاي روستايي مشاهده شده است.

متاسفانه هنگامي که به محل دفع زباله هاي شهرهاي بزرگ اين استان از جمله شهرکرد، فرخ شهر و... مراجعه مي شود متوجه مي شويم دفع نامناسب موجب شده است که زباله ها از جمله نايلونها، پلاستيکها، کاغذها و... در طبيعت کنار محل دفع زباله و حتي دور تر از اين محل پخش شده و جدا از ايجاد چهره نامطلوب موجب آلودگي طبيعت شده است.

از طرفي نبود کارخانه بازيافت در استان موجب شده بود که بسياري از پسماندها در حالي که ارزش اقتصادي بالايي داشتند بدون بهره از بين بروند و استفاده مطلوبي که باعث درآمد و اشتغال مي شود اتفاق نيافتد اما در حال حاضر با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، در اولين روز از هفته محيط زيست کلنگ احداث شهرک پسماند شهرکرد، به عنوان اولين اقدام مهم در زمينه بازيافت پسماند در استان به زمين خواهد خورد

تهديدات زيست محيطي استان چهارمحال و بختياري

• نبود چشم انداز توسعه استان با توجه به پتانسيل ها و ويژگي هاي جغرافيايي
• حداکثر بهره برداري از ظرفيت هاي موجود بدون تحت شعاع قرار دادن ساير پتانسيل ها
• بهره برداري غير اصولي از منابع آبي زير زميني
• افت آب هاي زير زميني و به وجود آمدن دشت هاي ممنوع
• توسعه ناهماهنگ با محيط زيست بخش نگري در دستگاه ها
• افزايش صدور مجوزهاي حمل اسلحه
• واگذاري بي حد زمين بدون در نظر گرفتن نيازهاي واقعي طرح
• عدم توجه به مطالعات انجام گرفته در زمينه تعيين کاربري اراضي استان .
• کاهش عرصه هاي تامين کننده آب وحوش
• افزايش تعداد کارگاه هاي پرورش ماهي بر روي چشمه ها بدون در نظر گرفتن تعداد چشمه ها و ظرفيت هاي قابل بهره برداري در يک دوره
• افزايش احداث سدهاي آبي بر رودخانه هاي استان
• فرسايش خاک
• قطع جنگل
• شخم و شيار در جهت شيب
• عدم تعادل دام و مرتع

ريزگردها در چهار محال و بختياري تا مرز هشدار هم پيش رفت

مديرکل محيط زيست چهار محال و بختياري گفت: ريزگردها از اوايل سال جاري تا کنون به مدت ۱۶ روز استان چهار محال و بختياري را تا مرز هشدار هم پيش برد.

شهرام احمدي در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: محيط زيست اين استان علي رقم خشکسالي هاي اخير توانسته با برنامه ريزي هاي مداوم که داشته وضعيت خوبي را رقم بزند.

وي با اشاره به اينکه وضعيت پسماندها در سال هاي اخير در اين استان خوب نبوده است تصريح کرد: خوشبختانه با هماهنگي هاي صورت گرفته ۱۶ خرداد ماه کلنگ زني شهرک بازيافت را در اين استان خواهيم داشت و اين اقدام کمک بسيار شاياني به معظل پسماندها خواهد بود.

وي به مسئله پساب نيز اشاره کرد و گفت: تا کنون نه شهر در اين استان داراي تصفيه خانه فاضلاب شهري مي باشد و تعدادي از شهرهاي ديگر نيز در دستور کار قرار گرفته است.

احمدي با بيان اينکه کارگاه هاي زيادي در راستاي حفظ محيط زيست در اين استان تشکيل شده است بيان داشت: کارگاه حفاظت از زاينده رود، حفاظت از منابع آب با اولويت بخشي به حاشيه رودخانه ها ، حاشيه تالاب هاي استان و ... برگزار شده و نسبت به تهيه طرح نيز اقداماتي صورت گرفته است.

مدير کل محيط زيست چهار محال و بختياري اين استان را از لحاظ تنوع زيستي بسيار قوي شمرد و گفت: اين استان داراي هفت منطقه تحت مديريت،پنج منطقه حفاظت شده ، يک اثر طبيعي ملي ، ۲۴۶ گونه جانوري و بيش از ۱۴۰۰ گونه گياهي مي باشد.

احمدي به عمده مشکلات محيط زيست استان نيز اشاره کرد و گفت: اجراي برخي از پروژه هاي عمراني ، خشکسالي هاي اخير ، ريزگردها، چراي بيش از حد دامها و ... از عمده مشکلاتي است که محيط زيست استان را تهديد مي کند.

وي با بيان اينکه پسماندهاي اين استان تا الان به صورت سنتي دفن و مديريت مي شدند اذعان داشت: با کلنگ زني شهرک بازيافت عمده مشکل ما در اين خصوص حل و فصل خواهد شد.

احمدي به وضعيت زيست محيطي شهرستان شهرکرد نيز اشاره کرد و گفت: آلودگي خانگي در اين شهرستان جزئي اما خشکسالي حق آبه زيست محيطي رعايت نشده است.

وي اذعان داشت: دشت شهرکرد منشاء ريزگردها مي باشد و اين يکي از بزرگترين مشکلات استان و شهرستان شهرکرد به شمار مي آيد.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۱۳:۴۴

17 Jan 2020