۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۲۸۴۲۳
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

فاسد بودن واکسن تب برفکی شایعه است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری شایعات درباره فاسد بودن واکسن تب برفکی و مؤثر نبودن آن در جلوگیری از بیماری را رَد و بیان کرد: واکسن در محیطی کاملاً استاندارد به استان منتقل و به دام‌ها تزریق شد و اگر دامی پس از تزریق واکسن تلف شده به علت ناتوانی دام بوده است.
فاسد بودن واکسن تب برفکی شایعه است
عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: تب برفکی بیماری ویروسی با سویه های مختلفی است که از غرب کشور و از مرزهای ترکیه وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه تب برفکی از طریق ذرات گرد و غبار انتقال می یابد، تصریح کرد: علت شیوع یک باره این بیماری و اپیدمی شدن آن نحو انتقال آن است چرا که کنترل ذرات گرد و غبار سخت بوده و نمی توانیم آن را به صورت کامل مهار کنیم.

نجاتی با اشاره به واکسینه کردن همه دام‌های استان علیه بیماری تب برفکی در سال گذشت، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون انجام شده برای بیماری جدید تب برفکی که به تازگی وارد کشور و سبب تلفات دام شد به علت سه سویه بودن آن بی فایده بوده، از همین‌رو مؤسسه رازی اقدام به تولید واکسن متناسب با سویه تب برفکی کرد.

نجاتی گفت: سه سویه گوناگون تب برفکی وارد استان شد و همین امر موجب شد سه برابر اپیدمی های گذشته اپیدمی رخ دهد و همین امر روند واکسیناسیون را کند کرد.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری علت گسترش تب برفکی در کشور را زمان بر بودن تهیه واکسن و واردات واکسن عنوان نمود و افزود: با همه مشکلاتی که برای تهیه واکسن پیش آمد توانستیم به موقع عمل نموده و خوشبختانه استان ما تلفات کمتری داشته است.

نجاتی به ورود عشایر از خوزستان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به محض ورود عشایر به استان واکسیناسیون تب برفکی برای دام‌های آن‌ها نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر گونه تلفات دامی مرتبط با تب برفکی نیست گفت: دامداران نباید به محض تلفات احتمال این بیماری را دهند و موجب زحمات زیادی برای مسئولین شوندبلکه با مراجعه به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها از شیوع این بیماری در بین دام‌ها مطمئن و سپس اقدام به واکسیناسیون کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری شایعات درباره فاسد بودن واکسن تب برفکی و مؤثر نبودن آن در جلوگیری از بیماری را رَد و بیان کرد: واکسن در محیطی کاملاً استاندارد به استان منتقل و به دام‌ها تزریق شد و اگر دامی پس از تزریق واکسن تلف شده به علت ناتوانی دام بوده است.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۶:۵۴

26 Dec 2019