۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۸۰۶۲

این لباس‌ می‌تواند با نور آفتاب خودش را تمیز کند!

یک نوع پارچه‌ی جدید که بافت آن با ذرات نانو پوشانده شده، می‌تواند با نور خودش را تمیزتر کند. این پارچه ما را یک قدم به آینده‌ای بدون نیاز به خشک‌شویی نزدیک‌تر می‌کند.
این لباس‌ می‌تواند با نور آفتاب خودش را تمیز کند!
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از سرویس کشکول جام نیـوز، ماشین‌های لباس‌شویی آب زیادی مصرف می‌کنند. در واقع، به طور میانگین ۲۲ درصد آب مصرفی خانه‌های مسکونی صرف شست و شوی لباس‌ها می‌شود. بنابراین تولید لباس‌هایی که نیازی به شستن و تمیز کردن ندارند، می‌تواند منجر به کاهش مصرف آب شود. در سال‌های گذشته، دانشمندان سعی داشته‌اند راهی پیدا کنند تا لباس‌ها نیازی به شستن نداشته باشند.

حالا براساس مقاله‌ای که در ژورنال Advanced Material Interfaces منتشر شده، محققان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا پارچه‌ی خاصی ساخته‌اند که با قرار گرفتن در معرض نور، پس از ۶ دقیقه می‌تواند خودش را تمیز کند. ساز و کار این پارچه به این صورت است که وقتی ساختارهای نانوی نقره‌ای و مسی پارچه نور را جذب می‌کنند، الکترون‌هایی را آزاد می‌کنند که انرژی حرکتی بالایی دارند. حرکت الکترون‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود مواد ارگانیک تجزیه شوند. این مواد ارگانیک همان لکه‌هایی هستند که روی لباس به جا می‌مانند.

از این پارچه‌ی نانو می‌توان در فرایندهای صنعتی هم برای جداسازی آب و روغن استفاده کرد. کارشناسان با این کار می‌توانند وجود دیگر گازهای مهم یا خطرناک را تشخیص دهند یا حتی پوشاک بیمارستانی را باکتری‌زدایی کنند.

البته قطعا هنوز در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا زمانی برسد که بتوانیم ماشین‌های لباس‌شویی‌مان را کنار بگذاریم. محققان باید عملکرد این پارچه‌ی نانو را با لکه‌هایی که ترکیب شیمیایی پیچیده‌تری دارند، آزمایش کنند. علاوه بر این، باید راهی پیدا کنند که پروسه‌ی تولید این پارچه‌ها کم هزینه شود تا قیمت آن به اندازه‌ی کافی ارزان باشد و بتواند به کمدهای لباس مصرف‌کنندگان راه پیدا کند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۰:۳۴

19 Jan 2020