۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۲۶۰۶۰
سازمان اکتشاف فضایی ژاپن؛

پرتاب کاوشگر ژاپن به یک سیارک با کمک گرانش زمین

سازمان اکتشاف فضایی ژاپن به تازگی تائید کرده که کاوشگر Hayabusa2 این کشور توانسته با موفقیت از گرانش زمین برای پرتاب خود به سمت یک سیارک استفاده کند.
پرتاب کاوشگر ژاپن به یک سیارک با کمک گرانش زمین
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از ایسنا، طی این مانور پروازی، فضاپیمای بدون سرنشین Hayabusa۲ در روز سوم دسامبر (۱۲آذر) در اطراف زمین چرخید که نزدیک‌ترین مواجهه آن با سیاره در فاصله ۱۹۲۰ کیلومتر بر روی اقیانوس آرام در نزدیکی جزایر هاوایی انجام شد.

این ماموریت که سال گذشته از مرکز فضایی تانگاشیما پرتاب شده بود، قرار است روی یک سیارک فرود آمده و آن را بمباران کند. این کاوشگر که به رانشگرهای یونی مجهز است، سال گذشته را در مدار خورشیدی در تعقیب زمین گذرانده بود تا زمانی که مجددا با آن مواجه شد، از گرانش آن برای تغییر ۸۰ درجه‌ای مسیرش استفاده کرده و شتابش را از ۱.۶ کیلومتر بر ثانیه به ۳۱.۹ کیلومتر بر ثانیه نسبت به خورشید افزایش دهد. این امر به کاوشگر اجازه خواهد داد تا ژوئیه ۲۰۱۸ با سیارک ۱۹۹۹ JU۳ ملاقات کند.

کاوشگر Hayabusa۲ توسط سازمان فضایی ژاپن و همچنین شبکه فضای عمیق ناسا و ایستگاه زمینی فضای عمیق سازمان فضایی اروپا دنبال شده و در فاصله ۴.۱۵ میلیون کیلومتری زمین در سلامت خوبی بسر می‌برد. این فضاپیما در زمان پرواز خود با دوربین تلسکوپی ONC-T خود تصاویری از زمین را ثبت کرده است.

زمانی که Hayabusa۲ به مقصد خود برسد، با ابزارهای مختلف خود و همچنین با استفاده از یک قلاب نمونه برای نمونه‌گیری از سطح و داخل سیارک به بررسی ۱۹۹۹ JU۳ خواهد پرداخت. این نمونه‌ها به یک فضاپیما با قابلیت ورود مجدد به زمین منتقل خواهد شد.

علاوه بر آن، این فضاپیما با خود ناوگان کوچکی از فرودگرها را برای تحقیقات سطح حمل می‌کند. این ناوگان شامل کاوشگرهایMinerva II برای پرش نرم در سطح ۹۰۰ متری سیارک و فرودگر MASCOT است.

اما جالبترین ابزار این ماموریت، ابزار Small Carry-on Impactor است که اساسا یک کلاهک بازوکای فضایی محسوب می‌شود. این ابزار شامل یک ماده منفجره به شکل مخروط با دو کیلوگرم پوشش از جنس مس است. زمانی که این ابزار به سطح شلیک می‌شود،‌ ماده منفجره آن منهدم شده و مس به حالت مذاب تبدیل می‌شود که دهانه‌ای در سیارک ایجاد کرده و مواد دفن شده‌ای را که برای میلیاردها سال از نور خورشید و تابشهای مضر پنهان مانده بودند، به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۵:۲۶

3 Feb 2020