۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۲۲۵۵۳
بیزینس اینسایدر تحلیل کرد،

علت هراس روسیه از توافق هسته‌ای ایران

روابط دیلماتیک ایران و آمریکا برای روسیه خطرناک تر از برنامه هسته ای ایران است.
علت هراس روسیه از توافق هسته‌ای ایران
به گزارش جهانبین نیوز، بیزینس اینسایدر (businessinsider) در گزارشی با عنوان "چرا روسیه از توافق هسته ای ایران هراس دارد" می نویسد: بلافاصله بعد از اینکه ۶ قدرت جهان توافقات اولیه هسته ای را با ایران انجام دادند، رئیس جمهور روسیه، محدودیت تحویل موشک اس ۳۰۰ به ایران را برداشت و مسکو خبرهایی را از شروع رابطه های نفتی با ایران داد.

این سایت خبری نوشت: واکنش های اخیر نشان داده است که ایران و روسیه اکنون به بهترین دوستان نزدیک در جهان، تبدیل شده اند و آنها در این زمینه هرکاری را انجام می دهند. به هر حال باید گفت این واکنش های سریع روسیه به این خاطر نیست که روسیه ایران را دوست دارد، بلکه به این خاطر است که کرملین ترس این را دارد که توافقات هسته ای موجب شود تا روابط تهران و واشنگتن بهبود یابد و موقعیت جهانی روسیه تضعیف شود.

این سایت خبری در ادامه به مصاحبه یک متخصص و تحلیل گر سیاسی روسیه با واشنگتن پست اشاره کرد که وی چند سال پیش گفته است که روابط دیلماتیک ایران و آمریکا برای روسیه خطرناک تر از برنامه هسته ای ایران است.

بیزینس اینسایدر در ادامه با سه استدلال به دنبال سیاست هایی که روسیه آنها را ترجیح می دهد پرداخت و نوشت:

۱. روسیه ترجیح می دهد که ایران همچنان تحت تحریم ها باشد تا اینکه روابط اقتصادی خوبی را با آمریکا برقرار سازد.

فروش اس ۳۰۰ های روسیه به ایران در راستای این بوده است که روابط بین ایران و آمریکا، پیچیده تر بشود.

۲. توافق هسته ای می تواند باعث کاهش قیمت نفت شود و این خبر بدی برای روسیه است.

با توجه به رفع تحریم ها بعد از توافق هسته ای، این امر می تواند به سرعت روی قیمت نفت تاثیر گذار باشد و با توجه به اینکه اقتصاد روسیه به نفت بستگی دارد، این امر می تواند تبعات بدی را برای روسیه به همراه داشته باشد.

۳. ایران اکنون برای روسیه یک دورازه خوب سیاسی و اقتصادی است و روسیه در این زمینه نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش داده است.

بعد از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ و بعد از آنکه مسکو به عنوان متحد ایران در روسیه شناخته شد، نفوذ روسیه در منطقه افزایش یافت و روسیه برای بهتر شدن این روند، حتی در اوایل سال ۲۰۱۲ روابط خود با تهران را بهتر هم کرد.

با توجه به افزایش تنش های روسیه با غرب در سال ۲۰۱۴، این برای روسیه بسیار مهم است که بتواند رابطه خوبی را با کشور های خاورمیانه برقرار کند تا از رویارویی با انزوای بین المللی جلوگیری کند.

این سایت در پایان نوشت: به هر حال باید گفت که روسیه از این اتحاد خود با ایران، نفع بیشتری را می برد. نفوذ ایران در افغانستان، عراق و سوریه بیش از روسیه است. به هر حال روسیه بر این باور است که که بهتر شدن رابطه تهران و واشنگتن به معنای تضعیف شدن موقعیت جهانی خود می باشد و این امر برای روسیه ای که به دنبال اجتناب از منزوی شدن است، بسیار بد است.


انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۰:۵۸

27 Jan 2020