۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۳۴۲۶
ایران گشت/

امامزاده نقی شهید در شهر نافچ

بقعه مبارکه « حضرت امامزاده سید علی اکبر (ع) » معروف به « نقی شهید » در شهر نافچ، از توابع شهرستان شهرکرد در چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتيد برتر بام ايران، نسب این امامزاده واجب التعظیم (ع) با چند واسطه به حضرت امام جعفر صادق (ع) می رسد.

نقل شده که در زمان خلافت المطیع لله، بیست و سومین خلیفه عباسی ( که از سال ۳۳۴ تا ۳۶۳ هجری قمری در مسند قدرت بود ) و به دستور او، والیان و حاکمانش در سرزمین ایران به تعقیب و قتل آل علی (ع) پرداختند. در آن هنگام امامزاده سید علی اکبر (ع) هم به اتفاق پدر و برادران و جمعی از عموزادگان و یاران خاندان امامت (ع)، از طریق اروند رود به ایران آمده و قصد حرکت به سوی توس ( خراسان ) را داشتند که در مسیر، پس از درگیری و جنگ با مأموران حاکم عباسی، در محل کنونی نافچ، به شهادت رسید و پس از خروج نیروهای حکومت، تعدادی از مؤمنان محل، پیکر مطهر ایشان را در همان مکان شهادت ( در ابتدای ورودی شهر نافچ ) به خاک سپردند.

مرقد مطهر این امامزاده (ع)، سال های متمادی نامعلوم بود، تا این که در زمان تیمور گورکانی ( نخستین پادشاه گورکانی ) کشف و به فرمان او، بقعه ای با سبک و سلیقه مغولی، بر این مزار نورانی ساخته شد که بیش ار ۶۰۰ سال از احداث آن بقعه می گذرد.

بنای این بقعه در دوره های گوناگون تاریخی رو به خرابی گذاشت و ابتداء در زمان های صفویه و قاجاریه و سپس در ابتدای انقلاب اسلامی مرمت شده و خیرین فعلی هم به بازسازی و تعمیر آن پرداختند.

بنای اصلی بقعه متبرکه از آجر و خشت و گل ساخته شده و در جهت غرب آن تزیینات چوب به چشم می خورد.

به نظر می رسد گنبد و به طور کلی اتاق روضه مرقد مطهر ( به ابعاد ۶ در ۶ متر )، به جا مانده از بنای اصلی از دوره صفوی باشد.

این بقعه دارای گنبدی بزرگ با مناره های بلند و نمای نوساز و مرمت شده می باشد که به سبکی زیبا و با ادعیه مختلف تزیین گردیده است.

بنای بقعه به شکل مربع و در ابعاد ۲۰ در ۲۰ متر ساخته شده و در مغرب و مشرق دارای ایوان است.

گنبد جدیدی هم به قطر ۱۰ و ارتفاع ۱۲ متر بر روی این بقعه نصب شده است.

حضرت امامزاده سید علی اکبر (ع)، دارای اهمیت و قداست زیادی در نزد مردم شهر نافچ و مناطق همجوار است و پذیرای زائران زیادی از سراسر استان و کشور، به ویژه استان های همجوار می باشد.

شهر نافچ در فاصله ۱۴ کیلومتری شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۰۹:۵۱

30 Dec 2019