۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
کد مطلب : ۱۳۳۵۶
گزارش اختصاصی جهانبین؛

شنبه گردش، رسمی دیرینه برای دوستی با طبیعت در چهارمحل و بختیاری

مردم چهارمحال و بختیاری اولین شنبه سال را در هوای بارانی در طبیعت به سر بردند
"شنبه گردش" رسمی دیرینه از مردم چهارمحال و بختیاری، است که خانواده ها با ورود به طبیعت بکر استان دوستی خود را با طبیعت تداوم می بخشند.
شنبه گردش، رسمی دیرینه برای دوستی با طبیعت در چهارمحل و بختیاری
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، مردم استان در اولین شنبه  سال با رفتن به دل طبیعت، این روز را گرامی داشته و ضمن استفاده از هوای مطبوع، با طبیعت دوستی سالانه برقرار می کنند.
در این روز نقاط طبیعی و گردشگری، میزبان بسیاری از خانواده هاست و همانند روز سیزدهم فروردین، مردم از طبیعت لذت می برند.

استان چهارمحال و بختیاری با داشتن اقوام، ایلات، طوایف و با برخورداری از اقلیم و آب و هوای خوب دارای آداب و رسوم زیاد و منحصر به‌فرد است.

این استان با تنوع زیستی و فرهنگی خود معرف بخشی از فرهنگ ملی و نوعی فرهنگ و تمدن ایران زمین و نمونه‌ای از تنوعات قومی، زبانی و آداب و رسوم است که مردمان آن طی قرن‌ها به شکل مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی کرده‌اند.

یکی از آئین‌هایی که از دیرباز در این استان رواج داشته و گرد فراموشی بر آن ننشسته است به شنبه گردش معروف است. طبق این رسم قدیمی که خوشبختانه تا بدین روز پابرجا مانده است مردم نخستین شنبه سال جدید را به گردش اختصاص می‌دهند و با رفتن به دامان طبیعت شکوفه‌های تازه رسته بهاری را تماشا می‌کنند.

در این روز مردم بار سفری یک روزه به دامان طبیعت سر سبز این استان بسته و وعده نهار یا شام خود را در دشت و یا ارتفاعات این استان سپری می‌کنند و در برخی از شهرستان‌ها رایج است که در این روز آش دوغ محلی طبخ کرده و در کنار اقوام و در دل طبیعت میل شود.

طبق این رسم بهتر است در اولین شنبه سال جدید از دید و بازدید و رفتن به منازل اقوام و آشنایان پرهیز کرد چرا که عقیده دارند ممکن است بدیُمن باشد.

گفتنی است؛ با توجه به چهره طبیعی، موقعیت جغرافیایی، کوه‌ها و دشت‌هایی سرسبز و زیبا؛ این استان دارای چهار اقلیم آب ‌و ‌هوایی است و فصل بهار و رویش گیاهان بهاری جلوه‌ای بسیار زیبا و تماشایی می‌یابد.

در حقیقت شنبه گردش بهانه‌ای برای استفاده از آب و هوای بهاری و نفس کشیدن در دامان امن طبیعت است.
به غیر از طبیعت دلنشین استان، مکان های دیگری اعم از منطقه گردشگری بهشت آباد اردل، شیدا، پل زمانخان، چشمه برم لردگان، دیمه کوهرنگ،  پیرغار فارسان، تالاب چغاخور بروجن، گرداب بن و اماکن زیارتی و تفریحی دیگر میزبان گردشگران بسیاری از اقسانقاط کشور بود.

انتهای خبر/ح
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۰:۴۱

26 Dec 2019