۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۳۱۹۷

مراسم "تو...تو" سنت روستای کاکلک در شب عید نوروز

دختران و پسران جوان شب عید درب منازل بزرگان فامیل را زده و در جواب صاحب خانه می گویند :"تو ... تو"
مراسم "تو...تو" سنت روستای کاکلک در شب عید نوروز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر ،مراسم "تو...تو" از مراسماتی است که از زمانهای قدیم در میان مردم روستای کاکلک رواج دارد .

هرچند این روزها این مراسم کمتر اجرا می شود اما مادربزرگ ها و پدربزرگهای زیادی همچنان این مراسم را دوست دارند و به نوه ها و نتیجه ها انتقال می دهند .

مراسم "تو...تو" بدین شکل اجرا می شود که شب پیش از تحویل سال نو دختران و پسران جوان درب خانه بزرگترهای فامیل می روند و پس از کوبیدن درب در جواب صاحب خانه که می پرسد "کیه؟" می گویند "تو...تو"،اگر صاحب خانه توانست از پشت در کسی را که در را می کوبد بشناسد او را با اسم صدا می زند و پس از باز کردن درب و دعوت او به داخل خانه از او پذیرایی می کند و هدیه ای به او می دهد و اگر نتوانست حدس بزند چه کسی پشت درب است ،کوبنده در جایی پنهان می شود و صاحبخانه بایستی هدیه او را در ظرفی گذاشته و آن را بیرون از خانه پشت در بگذارد و میهمان پس از بسته شدن درب هدیه اش را بر می دارد و می رود .

این هدیه ،به عنوان هدیه شب عید است که از طرف بزرگان فامیل به جوانترها داده می شود .

این مراسم هرچند از یاد جوانتر ها رفته است اما پیرمردها و پیرزنها علاقه خاصی به آن دارند و نوه ها را به اجرای آن تشویق می کنند .


کاکلک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است. برای رسیدن به این روستا که در شمال غربی مرکز استان قرار دارد باید از شهرکرد به سمت چالشتر حرکت کرد و بعد از رسیدن به شهر نافچ به سمت غرب ادامه ی مسیر داد . این روستا در منطقه ی حفاظت شده ی شیدا قرار دارد . با توجه به مستندات تاریخی و تحقیقات میدانی از اهالی کهنسال این روستا قدمت این روستا به بیش از ۸۰۰ سال میرسد و باتوجه به وجود قبرهای قدیمی با جهت های مختلف و وجود شیرسنگی روی برخی قبرها که تا سالهای پس از انقلاب ۵۷ وجود داشته اند چنین بر میآید که ساکنین قدیمی این روستا متمایل به آیین زرتشت بوده و با اسقرار صفویان در اصفهان به اسلام گرویده اند . دو بنای تاریخی حمام و مسجد جامع این روستا مربوط به دوره ی قاجاریه و پهلوی اول و در فهرست آثار تاریخی میباشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۲:۱۴

27 Dec 2019