۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۳۰۵۷

سبزه نووزی؛ سنت دیرینه عید

از مراسم زیبا و باشکوه نوروزی که از دوران کهن تا زمان ما باقی مانده و از پیش درآمدهای نوروز به شمار می آید سبزه نوروزی است.
سبزه نووزی؛ سنت دیرینه عید
به گزارش جهانبین نیوز، سبزه نوروزی در تمام مناطق ایران، سبزه‌های زیبا و سبز و خرمی در ظروف خاصی پیش از عید با آداب و مراقبت بسیار آماده و در زمان تحویل سال نو، بر سر سفره نوروزی گذارده می‌شود و آن را تا روز سیزدهم فروردین، هم چنان تازه و باطراوت حفظ می‌کنند.

سبزه عید از ۲۰ روز تا ۱۰ روز مانده به عید باید سبز می شد. به این ترتیب که خانم خانه به تعداد جمعیت خانواده مشت مشت گندم یا عدس یا هر دانه سبز کردنی دیگر را برداشته و در ظرفی سفالی می ریخت، این کار باید طوری با دقت انجام می شد که از دستشان دانه ای به زمین نیفتد و در ضمن با هر مشت دانه باید برای سلامتی، خوشی، سعادت و گشایش بخت و مال آن شخص دعا می کردند، سپس روی دانه ها را با آب نیم گرم پوشانده و در جایی نه گرم و نه سرد قرار می دادند و هر روز آب تازه بر روی آن می ریختند تا جوانه بزنند.

این دانه های جوانه زده را در دستمال مرطوبی نگه می داشتند تا برگ های آن نیش بزند و بالا بیاید، سپس سبزه را در یک سینی یا بشقاب زیبا قرارداده، و هر روز آب می دادند تا سبز شده و برای هفت سین آماده شود.

امروزه سبزه ها را با سلیقه های متفاوتی به رنگ های سبز و قرمز می اندازند.

رنگ سبز با استفاده از هر نوع حبوباتی مانند گندوم،ماش،عدس و لوبیا سبز می شود ولی دانه ای که باعث قرمزشدن سبزه عید میشود دانه خلفه است که برای جلوه دادن به سبزه عید می شود.

امروزه در آستانه سال نو و عید نوروزدر هر شهرستانی جشنواره های متفاوت سبزه برگزار می شود.

در شهرکرد نیز این جشنواره هر ساله در حال اجرا است و از بین بهترین و زیباترین سبزه‌ها تعدادی انتخاب می شوند.

انتهای پیام/
مرجع : بام ایران خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۵۵:۵۲

29 Dec 2019