۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۱۵۲۷
گفت و گو با مدیر مرکز جامع خدمات سالمندان بروجن

خدمت در سرای سالمندان، عشق به عاطفه های خاموش

آنچه که شرایط کار در این محیط را قابل تحمل می سازد عشق به کار است، عشق به آنچه که شخص احساس می کند به عنوان حسنه در پرونده اعمالش ثبت می شود، عشق به بزرگی کار، عشق به شاد کردن دلی که از همه جا و شاید همه کس رنجیده است عشق به یک جمله پر از احساس پدر پیری که با صدایی لرزان صادقانه بگوید «خدا عمرت بده» یا مادری با حلقه اشک مهربانش دست به آسمان بردارد و با نجوایی عارفانه بگوید «الهی خیر ببینی ننه!»
خدمت در سرای سالمندان، عشق به عاطفه های خاموش
دکتر محمد تقی برجیان مدیر مرکز جامع خدمات سالمندان امین بروجن در مصاحبه اختصاصی با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مرکز شبانه روزی سالمندان امین بروجن باهدف خیرخواهانه خدمات دهی به سالمندان، فعالیت خود را از سال 1379 در یک ساختمان استیجاری آغاز کرد.

برجیان با تاکید بر اینکه با گذشت چند سال از فعالیت این مرکز نیاز جدی به گسترش فضا و خدمات رسانی ویژه تری به سالمندان احساس می شد، افزود: زمینی به مساحت 12 هزار مترمربع در جاده گردشگری سیاسرد بروجن در نظر گرفته و با کمک های مقام مظعم رهبری به مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون ریال و مشارکت سازمان بهزیستی و کمک های خیرین و نیکوکاران در سال 84 به بهره برداری رسید.


وی یکی از برنامه های این مرکز را خدمت رسانی روزانه به سالمندان اعلام و تصریح کرد: این مرکز از سال 86 با برنامه ریزی های جدید، از ساعت  8 تا 14 خدمت رسانی کرده و بعد از پایان ساعت مراقبت روزانه، تحویل خانواده هایشان می دهند.


برجیان خاطرنشان کرد: برنامه های این مرکز، از سال 93 با عنوان طرح مراقبت از سالمندان و معلولین در منزل ارتقاء یافته و با بکارگیری و آموزش 40 نفر از داوطلبان خدمت رسانی در این زمینه، ادامه یافت.

وی با تاکید بر اینکه ۵۲ نفر از خدمات مراقبت در منزل بهره مند هستند؛ افزود: این طرح با حضور مراقبین در منزل سالمندان صورت گرفته و تیم مراقبت سیار نیز با حضور پزشک، پرستار، فیزیوتراپ، روان شناس و مددکار اجتماعی برای بررسی وضعیت سلامت جسمی و روحی این عزیزان به منازل آنها اعزام می شوند.


مدیر مرکز جامع خدمات سالمندان امین شهرستان بروجن با بیان اینکه درحال حاضر از 48 نفر از خدمات مرکز شبانه روزی که دارای ظرفیت 75 نفری است، استفاده می کنند؛ گفت: در مرکز روزانه با ظرفیت پذیرش 84 نفر به 60 نفر از مددجویان خدمات مراقبت ارائه می شود.

برجیان در ادامه از بهره برداری از مجموعه ساختمانی جدیدی که مجهز به سالن اجتماعات 80 نفری، سالن فیزیوتراپی، سالن ورزش، انبار،آشپزخانه و  پنج واحد اقامتی چهار نفره با کلیه امکانات برای اسکان زوجین سالمند خبر داد و بیان داشت: در این مرکز خدمات پزشکی عمومی و تخصصی بر اساس نیاز مددجویانی که از سراسر استان چهارمحال و بختیاری حضور دارند ارائه شده و سعی می شود با بهره گیری از تیم های مجرب پرستاری، روان شناسی و مشاورین خبره نیازهای این عزیزان برآورده شود.


وی از انجام خدمات ویژه توسط تیم های برون مرکز برای مددجویان مستقر در منزل خبرداد و گفت: برای رفع مشکل سالمندانی که در منزل از خدمات این مرکز استفاده می کنند خدماتی ازجمله ساخت سرویس بهداشتی، حمام، تسطیح سازی حیاط، نصب حفاظ و نرده، اجرای ایزوگام، انجام تعمیرات منزل و نیز توزیع سبد کالای معیشتی و تأمین اقلام دارویی به صورت رایگان ارائه می شود.

وی اعزام  به سفرهای زیارتی ازجمله تشرف به قم، جمکران، شیراز و مشهد را از برنامه های فرهنگی این مرکز یاد کرد و گفت: طی این برنامه سالمندان به صورت رایگان با هواپیما به زیارت حرم مطهر ثامن الحجج آقا امام رضا (ع) مشرف شدند.


برجیان افزود: سفرهای سیاحتی داخل استان و اصفهان، کاشان و  مکان های گردشگری استان های مجاور، مسافرت هوایی به جزیره زیبای کیش نیز از برنامه های تفریحی پیش بینی شده برای مددجویان است که هرساله بنابه شرایط  برای این عزیزان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر برای هر نفر ماهانه 860 هزار تومان هزینه می شود؛ اضافه کرد: حدود 350 هزار تومان از این مبلغ توسط سازمان بهزیستی و مابقی از طریق مشارکت عمومی تأمین می شود ولی متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی دو سال اخیر، شاهد کاهش مشارکت مردمی در تأمین هزینه ها بوده ایم که امیدوارم حمایت و پشتیبانی موثری با مشارکت بیشتر مردم و خیرین در  این امر خیر خداپسندانه انجام شود.


مدیر مرکز سالمندان بروجن خاطرنشان کرد: بایستی در کنار منابع موجود برنامه ریزی مناسبی برای درآمدزایی مرکز داشته تا از این طریق بخش قابل توجهی از هزینه ها را تأمین کرده و دغدغه های بزرگ موجود در اداره مجموعه را از بین ببریم.

وی به فضای مناسب مرکز و قرار گرفتن در منطقه گردشگری سیاسرد اشاره و تاکید کرد: یک تالار بزرگ اجتماعات متشکل از بخش های متفاوت برای اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و نیز برگزاری مراسم خصوصی در مساحتی بالغ بر 3 هزار و 750 مترمربع در این مکان احداث می شود که 50 درصد هزینه ساخت این مجموعه را سازمان بهزیستی و 50 درصد دیگر را خیرین محترم آقایان دکتر عبدالرسول اکبریان و مهندس هوشنگ اکبریان بر عهده گرفته که با بهره برداری از این فضا و درآمد حاصل از اجاره آن مشکلات فعلی تا حد بسیار زیادی حل خواهد شد.


برجیان از همکاری شایسته مردم و حضور و دلجویی اقشار مختلف در مناسبت ها برای عیادت و سرکشی از مددجویان و حمایت های مادی و معنوی مسئولین در خدمت رسانی به سالمندان قدردانی کرد و یادآور شد: اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما و مطبوعات نقش موثری در اطلاع رسانی وضعیت خدمات این مرکز برای ترغیب مردم و مسئولین می توانند داشته باشند.


وی با بیان اینکه 30 سال در دانشگاه علوم پزشکی و عرصه های مختلف درمانی کارکرده است؛ بیان داشت: سرای سالمندان به دلیل ظرافت بالا ازجمله دوران سخت کاری ام بوده است.


برجیان اضافه کرد: سالمندی شرایط بسیار خاصی هم برای خود شخص و هم برای اطرافیان دارد برای یک سالمند در استان ما به خاطر وابستگی های زیاد افراد خانواده به یکدیگر و غلبه عواطف و احساسات، جدا شدن از خانواده و فرزندان که در اکثر موارد هم از روی ناچاری صورت میگیرد بسیار سخت و ناراحت کننده است و فرد با کوهی از غم و اندوه به این سرا پا می گذارد که به خاطر همین شرایط روحی افراد، کار نیروهای شاغل در این مجموعه بسیار سخت است.

وی ادامه داد: افرادی که پا در این مکان می گذارند علاوه بر دارا بودن شرایط ناگوار روحی از امراض مختلف و بیماری های گوناگون مثل آلزایمر شدید، بی اختیاری ادرار و مدفوع و بسیاری دیگر از بیماری ها رنج می برند، اما آنچه که شرایط کار در این محیط را قابل تحمل می سازد عشق به کار است، عشق به آنچه که شخص احساس می کند به عنوان حسنه در پرونده اعمالش ثبت می شود، عشق به بزرگی کار، عشق به شاد کردن دلی که از همه جا و شاید همه کس رنجیده است عشق به یک جمله پر از احساس  پدر پیری که با صدایی لرزان صادقانه بگوید «خدا عمرت بده» یا مادری با حلقه اشک مهربانش دست به آسمان بردارد و با نجوایی عارفانه بگوید «الهی خیر ببینی ننه!»


انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۵۰:۲۵

27 Dec 2019