۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۶۱۷۵
مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان چهارمحال و بختياري:

گز بلداجي به عنوان اولين پروژه توسعه خوشه‌اي استان چهارمحال و بختياري

مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان چهارمحال و بختياري گفت: گز بلداجي به عنوان اولين پروژه توسعه خوشه‌اي استان از سال ۸۷ آغاز و در سال ۹۱ و با هزينه‌اي بالغ‌بر ۲۵۰۰ ميليون ريال موفق به اخذ پروانه توسعه از سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران شد.
گز بلداجي به عنوان اولين پروژه توسعه خوشه‌اي استان چهارمحال و بختياري
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، رضا گنجي، مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار مشکات برين در خصوص خوشه‌هاي کسب و کار در استان اظهار کرد: خروجي بازنگري پروژه شناسايي خوشه‌هاي كسب و كار استان چهارمحال و بختياري در سال گذشته منجر به شناسايي ۵ خوشه در اين استان شد.

وي افزود: خوشه‌هاي كسب و كار يكي از الگوهاي موفق سازمان‌دهي صنايع كوچك و متوسط است كه كاستي‌هاي صنايع كوچك و متوسط را رفع و مزيت‌هاي مختلف صنايع كوچك، چون انعطاف پذيري و تنوع را تقويت مي‌کند.

گنجي ادامه داد: اين امر در استان ما در خصوص خوشه گز بلداجي، خوشه خاتم شيخ شبان، خوشه فرش، خوشه ماهيان سردآبي و خوشه قارچ محقق شده است.

رئيس هيات مديره شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري در خصوص خوشه گز بلداجي بيان کرد: گز بلداجي به عنوان اولين پروژه توسعه خوشه‌اي استان از سال ۸۷ آغاز و در سال ۹۱ و با هزينه اي بالغ بر ۲۵۰۰ ميليون ريال موفق به اخذ پروانه توسعه از سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران شد.

وي همچنين درباره خوشه خاتم شيخ شبان عنوان كرد: مطالعات شناخت اين خوشه در سال ۹۱ توسط شركت شهرك‌هاي صنعتي انجام شد.

گنجي ادامه داد: در حال حاضر در روستاي شيخ شبان ۱۸۰ نفر به حرفه توليد انواع محصولات خاتم و گل‌بندي خاتم مشغول هستند. با توجه به اينكه اين خوشه در مرحله جنيني بوده و بسياري از حلقه‌هاي مكمل زنجيره ارزش و زيرساخت‌هاي مناسب وجود ندارد، چنانچه توسعه اين خوشه صورت پذيرد، مي‌توان به توسعه فروش و صادرات محصولات اين خوشه اميدوار بود.

مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري گفت: سابقه مناسب اين صنعت در روستاي شيخ شبان، وجود نيروي متخصص و ارزش افزوده‌اي كه اين صنعت دارد، مي‌تواند از لحاظ مالي كمك شاياني به اين منطقه انجام دهد.

وي بيان کرد: مطابق تفاهم‌نامه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كل كشور با سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، مسئوليت توسعه كليه خوشه‌هاي صنايع دستي بايستي با عامليت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آغاز گردد و اين شركت آمادگي خود را براي همكاري در توسعه اين خوشه و نظارت بر توسعه آن اعلام نموده است.

گنجي عنوان کرد: فرش بختياري يكي از فرش‌هاي اصيل و زيباي ايراني است.

وي افزود: در حال حاضر با توجه به رونق صادرات فرش از يك سوء و نقش مكمل در تامين معيشت و اقتصاد خانواده‌هاي روستايي و عشايري از سوي ديگر شركت را برآن داشت تا توسعه خوشه فرش را در سال جاري در دستور كار خود قرار دهد.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي چهارمحال و بختياري در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر مطالعات شناخت اين خوشه به اتمام رسيده و از فاز پياده‌سازي آن در ماه جاري شروع خواهد شد.

گنجي عمده مشكلات صنعت فرش ايران تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي و عدم كفايت تبليغات، بازاريابي براي افزايش صادرات و در واقع استراتژي توسعه بازار محصول دانست و گفت: پيش‌بيني مي‌گردد با توسعه خوشه فرش ميزان فروش اين محصول در بازارهاي داخلي و خارجي افزايش يابد و با توجه به پراكندگي اين صنعت در استان معيشت كل استان بهبود يابد.

رئيس هيات مديره شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري اظهار كرد: از آنجا كه آلودگي‌هاي منابع پروتئيني غيردريايي نظير طيور و گوشت قرمز باعث شده است كه غذاهاي دريايي به عنوان يك جايگزين بسيار كارآمد در برابر ساير غذاها مورد توجه قرار گيرد و وجود پتانسيل‌هاي ويژه در اين استان سبب شده تا چهارمحال و بختياري مقام اول توليد ماهيان سردآبي در كشور را داشته باشد.

رضا گنجي با بيان اينكه با گسترش اين صنعت در سطح استان و وجود واحدهاي صنعتي خوراك آبزيان در شهرك‌ها و نواحي صنعتي مي‌توان آينده درخشاني براي اين صنعت پيش‌بيني كرد، گفت: در حال حاضر مطالعات امكان‌سنجي توسعه اين خوشه به اتمام رسيده و پس از توسعه خوشه فرش، توسعه اين خوشه در اولويت قرار خواهد داشت.

مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي چهارمحال و بختياري در ادامه عنوان كرد: به غير از واحدهاي پراكنده توليد قارچ تمركز جغرافيايي خوشه قارچ استان در روستاي قلعه ممكا است.

گنجي بيان کرد: يكي از معضلات اين خوشه در چند سال اخير افزايش ميزان توليد و تعداد واحدهاي پرورش‌دهنده است، وليكن با وجود اين افزايش تكنولوژي اين صنعت چندان پيشرفتي نداشته است زيرا عدم وجود بسته‌بندي‌هاي درست مانع از ايجاد ارزش افزوده لازم از فروش محصولات اين خوشه شده كه در حال حاضر مطالعات امكان‌سنجي آن به اتمام رسيده است.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۸:۴۶

27 Dec 2019