۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۲۳۹۰۰
سرپرست کتابخانه‌هاي عمومي چهارمحال و بختياري مطرح کرد:

درچهارمحال و بختياري به ازاي هر نفر جمعيت کمتر از ۱ نسخه کتاب وجود دارد

سرپرست کتابخانه‌هاي عمومي چهارمحال و بختياري در خصوص وضعيت موجود استان نسبت به برنامه پنجم توسعه مطرح کرد: فضاي فيزيکي به ازاي هر ۱۰۰ نفر در استان ۳ متر و ۱۰ سانتي متر است که ۹۰ سانتي متر کمتر از برنامه است و به ازاي هر نفر جمعيت کمتر از ۱ نسخه به جاي ۲ نسخه کتاب داريم و عضويت افراد در کتابخانه ها ۴درصد مي باشد که ۱۳.۵ درصد از برنامه عقب هستيم.
درچهارمحال و بختياري به ازاي هر نفر جمعيت کمتر از ۱ نسخه کتاب وجود دارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، فرهاد خليلي‎مقدم سرپرست کتابخانه‌هاي عمومي استان چهارمحال بختياري در حاشيه نشست خبري اصحاب رسانه در خصوص وضعيت سرانه مطالعه استان نسبت به برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه به ازاي هر ۱۰۰ نفر جمعيت ۴ متر فضاي فيزيکي و به ازاي هر نفر ۲ نسخه کتاب و عضويت افراد ۱۷.۵ درصد جمعيت است.

وي افزود: به طوري که در استان چهارمحال وبختياري فضاي فيزيکي به ازاي هر ۱۰۰ نفر ۳ متر و ۱۰ سانتي متر است که ۹۰ سانتي متر کمتر از برنامه است و به ازاي هر نفر جمعيت کمتر از ۱ نسخه به جاي ۲ نسخه کتاب داريم و عضويت افراد در کتابخانه ها ۴درصد مي باشد که ۱۳.۵ درصد از برنامه عقب هستيم.

وي ادامه داد: برخي شهرستانهاي ما نسبت به نرم کشوري در استان فضاي فيزيکي خوبي دارند از جمله شهرستان بن که ۵.۱۹ متر است و در رتبه اول قرار دارد و بروجن ۴.۷۹ متر و شهرستان شهرکرد ۴.۵۴ متر مربع است که از نرم کشوري جلوتر است.

سرپرست کتابخانه‌هاي عمومي استان چهارمحال بختياري ادامه داد: سرانه فيزيکي شهرستان هاي کيار، فارسان و سامان در شرايط مطلوبي قرار دارند ولي شهرستان کوهرنگ، اردل و لردگان از وضعيت سرانه فاصله دارند که بايد با توجه به محروميت هاي موجود در برنامه توسعه ششم آنها را به شهرستانهاي برخوردار برسانيم.

خليلي‎مقدم با اشاره به چشم اندازه برنامه ششم توسعه، ادامه داد: در افق۱۴۰۴ به ازاي هر ۱۰۰ نفر جمعيت ۸ متر فضاي فيزيکي و به ازاي هر نفر ۴ نسخه کتاب در نظر گرفته شده است و عضويت افراد در کتابخانه ها ۳۵ درصد جمعيت پيش بيني شده است.

خليلي‎مقدم با اشاره به آمار کتابدارن در استان بيان کرد: با توجه به اينکه اکنون ۱۳۵نفر کتابدار در اين کتابخانه‎ها فعال هستند اما با کمبود نيرو مواجه هستيم که به علت کمبود اعتبار امکان استخدام نيروي جديد نيز ميسر نيست.

وي به ماده شش قانون اساسي کشور در راستاي پرداخت نيم درصد از درآمد شهرداري به اداره کل کتابخانه‎ها اشاره کرد و افزود: بدهي شهرداري‎هاي استان به اين نهاد در سال ۹۳، پنج ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال است اما متاسفانه برخي شهرداري‎ها در اين راستا همکاري نمي‏ کنند.

وي از برگزاري اولين نشست کتابخوان در استان خبر داد و گفت :اين نشست در راستاي ترويج فرهنگ کتاب، کتاب‌خواني و همچنين افزايش سرانه مطالعه در قالب ۱۶ نشست کتابخوان در سراسر استان برگزار مي‌شود .

سرپرست کتابخانه‌هاي عمومي استان چهارمحال بختياري افزود: کتابخوان در اين نشست بايد بتواند حق مطلب را ادا کرده و مخاطب را قانع کند تا کتاب را براي مطالعه انتخاب کند.

خليلي‎مقدم ادامه داد: اين اقدام به منظور آغاز کار جهت بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه است که ابتدا از کتابداران شروع شده است زيرا يک کتابدار خوب بايد يک کتابخوان خوبي باشد.

سرپرست کتابخانه‌هاي عمومي چهارمحال و بختياري بيان کرد: استفاده از تجربيات کتابداران بازنشسته در اين طرح قابل مشاهده است که در شهرستانهاي ۹ گانه از ۲۸ مرداد اجرا مي شود.

وي در پايان با بيان اينکه اکنون حدود ۶۰ کتابخانه در استان فعال است، خاطرنشان کرد: از اين تعداد، ۴۷ کتابخانه نهادي و ۱۳ کتابخانه مشارکتي است.


انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۲۷:۳۸

27 Dec 2019