۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۳۵۹۲
کارشناس مسائل سیاسی:

دستاوردهای توافق هسته ای نتیجه رهنمودهای رهبری و ایستادگی و بصیرت مردمی است

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر غیر قابل اعتماد بودن امریکا گفت: باید توافق هسته ای به تایید مجلس و شورای عالی امنیت ملی برسد و اگر در آن خطوط قرمز رعایت شده باشد روند اجرایی و مصوبه آن طی خواهد شد.
دستاوردهای توافق هسته ای نتیجه رهنمودهای رهبری و ایستادگی و بصیرت مردمی است
فریدون طاهری، کارشناس ارشد مسائل سیاسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: در خصوص توافق و بحث اعلام شده تنها به یک جمع‌بندی رسیده‌ایم و هنوز نمی‌توان گفت توافقی صورت گرفته است.

وی رسیدن به توافق مورد قبول را تنها در صورتی میسر دانست که مورد قبول هر دو طرف باشد و افزود: بنابراین رسیدن به این توافق نیازمند زمان بیشتری بوده و این در صورتی است که ما در گذشته شاهد کارشکنی‌های طرف غربی و بخصوص بدعهدی‌های طرف آمریکایی و جرزنی‌های آن‌ها بوده‌ایم پس نمی‌توان متن نوشته شده روی کاغذ را به عنوان توافق اصلی در نظر گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به صحبت‌های اوباما در گذشته و بیان اینکه اگر زورمان می‌رسید اجازه نمی‌دادیم حتی یک پیچ از تاسیسات هسته‌ای در ایران باقی بماند بیان کرد: این امر نشان از آن دارد که طرف آمریکایی و غربی به دنبال این بوده که در ایران هیچ اثری از انرژی هسته‌ای نباشد و ایران همیشه زیر سلطه آن‌ها باشد.

طاهری تاکید کرد: موقعیت کنونی کشور مرهون استقامت و تلاش دانشمندان هسته‌ای، شهیدان هسته‌ای ( شهید علی‌محمدی، شهید احمدی‌روشن و دیگر شهدای این راه) و همه کسانی که با وجود سختی‌ها در این راه تلاش کردند و این مسیر را طی کردند و این علم را در کشور جاری و ساری ساختند است.

وی با بیان اینکه در بحث توانمندی هسته‌ای ایران دو نکته قابل توجه است افزود: بومی بودن این علم و جاری و ساری بودن آن در کشور از جمله این دو نکته هستند و دانش هسته‌ای با هدف کشاورزی، پزشکی، برق و ... در کشور بوجود آمده است.

این استاد دانشگاه ایستادگی مردم را از دیگر عوامل موثر در رسیدن به جمع‌بندی در توافقات دانست و خاطر نشان کرد: حمایت‌ها، هدایت‌ها و راهنمایی‌های رهبر از تیم‌های مذاکره کننده قبلی و دانشمندان هسته‌ای از دیگر عوامل موثر در این راستا است که با استقامت مردم دست به دست هم داده و ما را به این جایگاه رسانده و شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را به یک خواست ملی تبدیل کرده است.

طاهری با اشاره به اینکه ایران برای رسیدن به جایگاهی که الان در مذاکرات دارد در جبهه‌های مختلفی مبارزه کرده افزود: بحمدالله جنگ‌های روانی غربی‌ها و آمریکا در ایران اثرگذار نبود و طبق قوانین NPT آن‌ها باید در زمینه‌های مختلف فنی به ما کمک می‌کردند که این کار را نکرده و برای ایران ایجاد مشکل کردند.

وی بیان کرد: در این روند علی‌رغم همه تحریم‌ها و فشارها ملت، در سایه ولایت و با استقامت و بصیرت به قدرت‌های جهانی ثابت کرد که حق ما پیشرفت و استفاده از انرژی هسته‌ای است.

این استاد دانشگاه با اشاره به صدور قطعنامه‌های متعدد در سازمان ملل، شورای امنیت و سایر جاهایی که قدرت‌های استکباری در آن نفوذ داشتند علیه ملت ایران و تحریم‌های ظالمانه در این مدت تاکید کرد: در این سال‌ها غربی‌ها با بهانه انرژی هسته‌ای و مطرح کردن دروغ‌هایی که باورشان برای خودشان هم مشکل بود تلاش کردند ملت ایران را منزوی سازند اما خوشبختانه در کشور وزرات خارجه، مجلس و مردم با هم متحد بودند و تلاش کردند تا در برابر زورگویی‌های کشورهای استکباری بایستند.

طاهری با بیان اینکه رسیدن به این جمع‌بندی به معنای طی شدن تمام راه نیست تاکید کرد: باید  ۱۰۰ صفحه جمع‌بندی به نظارت و تایید مجلس و شورای عالی امنیت ملی برسد و اگر در آن خطوط قرمز رعایت شده باشد روند اجرایی و مصوبه آن طی خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: خطوط قرمز نظام ما این است که توافق مانع پیشرفت کشور نشود و از طرفی مانعی برای زیاده‌خواهی‌های آمریکا و استکبار شود و توافق نباید راهی برای بازرسی‌ها و بازجویی‌های سرزده و غیرقانونی باشد.

وی با بیان اینکه ملت ایران با توجه به تجربه‌هایی که از گذشته دارد نسبت به غرب و آمریکا بی‌اعتماد است بیان کرد: پس در این زمینه باید با هوشیاری عمل کرده و نگذاریم این فکر نهادینه شود که این توافق یا جمع‌بندی آخر راه است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: تلاش‌های دیپلماسی ما در این زمینه برای این بوده است که حقانیت نظام ما برای دنیا اثبات گردد و برای این امر از استحکام بخشی درونی و امکانات و ظرفیت‌های داخلی بهره برده و خواهیم برد تا به مردم دنیا بگوییم ما به دنبال جنگ و سلاح هسته‌ای نیستیم و کسانی که ادعای مبارزه با این سلاح‌ها را دارند خود به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

طاهری گفت: همه ملت به دستگاه دیپلپماسی اعتماد دارند و تلاش آن‌ها را تلاش برای حفظ عزت کشور می‌دانند.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۲۰:۵۳

26 Jan 2020