۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۲۲۴۷۸
به مناسبت روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي

104 سال نويسندگي 200معلم مولف استان چهارمحال و بختياري در گنجينه آموزش و پرورش

کتابهاي200 معلم مولف استان از سال 1290 تا 1394 در گنجينه آموزش و پرورش استان وجود دارد که بازديدکنندگان با 104 سال نويسندگي استان چهارمحال و بختياري آشنا مي شوند.
104 سال نويسندگي 200معلم مولف استان چهارمحال و بختياري در گنجينه آموزش و پرورش
به گزارش به جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، موزه يکي از مکان هايي است که بشر براي حفظ دستاوردهاي خود به کار مي گيرد و ساختماني عمومي که آثار هنري در آن نگاهداري مي شود تا به بهترين شکل، پديده هاي طبيعي و کارهاي بشري را نمايش دهد. موزه به حفظ شناسنامه بشر و تقويت حافظه جمعي کمک مي کند و در نتيجه، به صورت رکن عمده اي از تاريخ در مي آيد.

در قرآن کريم، دلايل متعددي براي ذکر سرگذشت پيشينيان ذکر شده است، از جمله تقويت اراده پيامبر(ص) و پنددهي به مؤمنان: «سرگذشت پيشينيان، براي مؤمنان موعظه، تذکر و يادآوري است» در اين آيه، بر اين نکته تأکيد شده است که سرگذشت هاي ياد شده در قرآن کريم، مجموعه اي از بهترين درس هاي زندگي در تمام زمينه ها و راهگشايي براي همه انسان هاي امروز و فردا است.

به مناسبت روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي گفتگوي اختصاصي، بابک زماني پور مديرگنجينه آموزش وپرورش چهار محال و بختياري با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي مشکات برين را مي خوانيد که در ادامه آمده است.

مشکات برين: اهداف نامگذاري روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي و پيشينه آن در کشور ما چيست؟
زماني پور:
کلمه موزه از لغت يوناني موزين به معناي مقر زندگي و موز الهه هنر و صنايع در اساطير يونان نامگذاري شده است.و از تلفظ فرانسه موزه به زبان فارسي راه يافته است و پيشينه آن به سفرهاي ناصرالدين شاه قاجار به اروپا و ديدن موزه هاي آن ديار و تصميم او به ايجاد مشابه آن در ارگ سلطنتي تهران باز مي گردد.

مشکات برين: گنجينه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختياري چطور کار خود را آغاز کرد؟
زماني پور:
اين گنجينه در سال ۱۳۸۲ در دبستان سميه‌ شهركرد كه يكي از قديمي ترين مدارس اين استان از جهت سازه‌ايي است راه اندازي شده است. براي اولين بار در اصفهان و براي دومين بار در استان چهار محال و بختياري با صرف چهار ماه كار از سوي مديريت گنجينه و حمايت ها و همكاري هاي بي دريغ فرهنگيان، دانش آموزان و ساير علاقه مندان و با اعتبار اوليه ايي بالغ بر دويست ميليون ريال احداث و به صورت رسمي گشايش يافت.

مشکات برين: رسالت اين گنجينه چيست؟
زماني پور:
گنجينه آموزش و پرورش چهارمحال وبختياري براساس رسالت فرهنگي تاريخي خود به منظورحفظ دستاوردهاي ارزشمند گذشتگان وحفظ نام نيك بزرگاني كه در راه تعليم و تربيت فرزندان اين ديار از بذل هستي مادي و معنوي خويش دريغ نورزيده اند تاسيس گرديده است تا نگهبان صديق ميراث گران قدر نياكان باشد.

مشکات برين: چه آثاري در اين مرکز نگهداري مي شود؟ واين آثار از چه زمانهايي باقي مانده اند؟
زماني پور:
در اين گنجينه تصاوير۱۳۷ شهيد معلم و ۶۰۰ دانش آموز شهيد نگهداري مي شود و همچنين کتابهاي۲۰۰ معلم مولف استان از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۴ وجود دارد که بازديدکنندگان با ۱۰۴ سال نويسندگي استان چهارمحال و بختياري آشنا مي شوند.
وجود ۳۰۰۰ جلد كتاب درسي قديمي از سال ۱۳۰۷ هجري شمسي به بعد، تصاوير مربوط به مكتب خانه هاي قديمي و بزرگان تعليم و تربيت استان در دوره هاي قاجاريه، پهلوي اول، پهلوي دوم، تصاوير نخستين مدارس موجود استان، مدارك و اسناد آموزش و پرورش در ادوار مختلف، انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس، معرفي وسايل چاپ، نگارش و روشنايي قديمي در دوره قاجاريه تا روزگار حاضر از جمله مهم ترين اشياء موجود در گنجينه آموزش و پرورش اين استان به شمار مي رود. همچنين افزون بر ۱۰۰۰شيء فرهنگي، تاريخي و تربيتي مربوط به دوره هاي ياد شده در اين گنجينه نگهداري مي شود.

مشکات برين: بخش هايي که بازديد کنندگان مي توانند در اين گنجينه مشاهده کنند چيست؟
زماني پور:
در حال حاضر ده بخش مختلف كه در آنها اسناد، تصاوير و اشياء مرتبط با گذشته تعليم وتربيت است وجود دارد که در آن به معرّفي تصاوير و زندگي نامه مشاهير،بزرگان ومديران آموزش و پرورش استان از دوره ي قاجاريه تا روزگار حاضر پرداخته مي شود. همچنين نمايش نمودهاي تمدني مربوط به فعاليت هاي گذشته ي تعليم و تربيت در سطح منطقه وجود دارد و مي توان گفت اولين كتابخانه ي عمومي كتاب هاي درسي ايران كه با همت بخش هاي مختلف زير مجموعه اي اداره ي كل (سازمان)، علاقه مندان به فرهنگ و هنر، فرهنگيان ودانش آموزان چهار محال و بختياري راه اندازي گرديده و قديمي ترين كتاب درسي موجود در آن درحال حاضر مربوط به سال۱۳۰۷ه ش مي باشد. اين كتابخانه امكان بررسي تطبيقي مفاهيم متون آموزشي در طي ساليان مختلف را جهت محققين فراهم مي آورد و در حـال حـــاضر در بـــرگيرنده ي بيش از دو هزار جلد كتاب مربوط به مقاطع و پايه هاي مختلف تحصيلي است.

همچنين دراين قسمت علاوه بر ارائه نمونه اي از تصاوير مكتب خانه هاي قديمي، تصاوير مربوط به مشاهير و بزرگان چهارمحال وبختياري و وقايع تاريخي گذشته ي منطقه از دوره ي قاجاريه درمعرض نمايش قرار داده شده است و براين اساس مي توان با تصاوير و مشخصات مدارس دوره قاجاريه درسطح چهارمحال و بختياري چون شهاب اورجن، بختياري دهكرد،سعادت،سنايي قهفرخ و جعفريه جونقون آشنا گرديد.

در يکي از اين بخش ها يادمان هاي اقدامات وفعاليت هاي سپاهيان دانش ومعلمين روزگارمذكور،تصاويردانش آموزان واسناد مربوط به نقش ايشان و فرهنگيان منطقه درسقوط دولت پهلوي دوّم وپيروزي انقلاب اسلامي جهت بهره گيري بازديد كنندگان آماده گرديده است.

همينطور گنجينه سعي کرده آموزش و پرورش در دوره انقلاب اسلامي سال ۱۳۵۸ به بعد را در بحث دفاع مقدّس با معرّفي معلّمين و دانش آموزان شهيد، بسيجي و نمايش مفاهيم فرهنگي مربوط به سه دهه ي گذشته را به بازديدکنندگان معرفي کند.

مشکات برين: قديمي ترين شيء که در گنجينه آموزش و پرورش استان وجود دارد چه چيزي است؟
زماني پور:
قديمي ترين شيء به نمايش درآمده گنجينه در كنار بيش از دوهزارعدد اشياء مختلف فرهنگي،تاريخي مرتبط با پيشينه ي تعليم و تربيت،پيه سوز فلزي مربوط به اواسط دوره ي قاجاريه مي باشد كه در كنار مجموعه وسايل سنتي ديگر داراي جلوه اي ويژه مي باشد.

مشکات برين: در پايان اگر توضيحاتي در مورد اين گنجينه تاريخي مانده است، بيان کنيد؟
زماني پور:
به واسطه ي ويژگي هاي خاص اين فضاي فرهنگي در سال ۱۳۸۳ از سوي موسسه ايكوم در ايران،گنجينه به عنوان موزه برگزيده ي ملي و در سال ۱۳۸۷ از طرف نمايندگي سازمان يونسكو واجد شرايط ثبت در فهرست موزه هاي برترآسيا معرفي گرديدكه همه ي اين ها مبيّن خصايص ارزش منداين مجموعه محسوب مي گردد.


انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۵۳:۴۷

2 Jan 2020