۴
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۹۲۵۷
کارشناس روابط بين الملل در گفت‌وگوي تفصيلي با مشکات برين:

دستيابي به منافع زياده خواهانه و يک جانبه اساس هر نوع گفتگوي ديپلماتيک در آمريکا است

نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي گفت: عدم پايبندي آمريکا به توافقات صورت گرفته در خصوص فعاليت هاي هسته اي کره شمالي، حقوق ملت فلسطين، رويدادهاي افغانستان، مسائل عراق و سوريه، حوادث اکراين و ديگر مسائل بين المللي حاکي از کارنامه سياه ايالات متحده آمريکا، انگلستان، فرانسه و رژيم اشغالگر قدس است.
دستيابي به منافع زياده خواهانه و يک جانبه اساس هر نوع گفتگوي ديپلماتيک در آمريکا است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، به نظر مي رسد زياده خواهي امريکا و غرب بار ديگر مشکل ساز شده و باعث شد نتيجه اصولي از مذاکرات حاصل نشود، در اين باره به سخن حکيمانه مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در ديدار با سفرا و نمايندگان ايران در خارج کشور- ۹۳/۵/۲۲ - بسنده مي‌کنيم؛ ايشان ضمن آن که فرمودند از ادامه مذاکرات هسته‌اي منع نمي‌کنند و آن را يک تجربه ذي‌قيمت براي همه مي‌دانند، تاکيد کردند «نشست و برخاست و حرف زدن با آمريکايي‌ها مطلقا تاثيري در کم کردن دشمني آنها ندارد و بدون فايده است... اين کار ما را در افکار عمومي ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب (عدم ثبات) متهم مي‌کند و غربي‌ها با تبليغات عظيم خودشان، جمهوري اسلامي را دچار انفعال و دوگانگي جلوه مي‌دهند.»

ديويد فروم، يکي از نظريه‌پردازان نزديک به کاخ‌سفيد طي مقاله‌اي در سايت CNN نوشت « اگر پرونده هسته‌اي ايران به نقطه پايان برسد، غرب براي حفظ پرستيژ بين‌المللي خود چاره‌اي جز لغو برخي از تحريم‌ها ندارد و حال آن که تحريم‌ها با دو هدف پلکاني تعريف شده‌اند. اول تغيير رفتار سياسي ايران - BEHAVIOR - و دوم تغيير ساختار - STRUCTURE - (تغيير نظام).» پيش از او، جرج فريدمن، مسئول مرکز راهبردي «استراتفور» -معروف به باشگاه کهنه‌کاران CIA - گفته بود «مشکل ما با ايران بر سر فعاليت هسته‌اي اين کشور نيست، بلکه مشکل آن است که ايران نشان داده است نه فقط بدون حمايت آمريکا، بلکه در حال درگيري با آمريکا نيز مي‌توان بزرگترين قدرت تکنولوژيک و نظامي منطقه بود. اين پديده ايران را به يک الگو براي کشورهاي اسلامي تبديل کرده است و بهار عربي (انقلاب‌هاي اسلامي منطقه) را در پي داشته است.»

به راحتي مي توان نتيجه گرفت، آمريکايي ها حتي اگر موضوع هسته اي نيز به توافق برسد در خصوص موضوعات ديگري همچون حقوق بشر و ... زياده خواهي خواهند کرد، به همين منظور با يکي از بانوان فعال کشور، دکتر عشرت شايق کارشناس روابط بين الملل و نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي، به گفت‌وگو پرداختيم که در ذيل مي‌آيد.

مشکات برين: به نظر مي رسد زياده خواهي امريکا و غرب بار ديگر مشکل ساز شده و باعث شد نتيجه اصولي از مذاکرات حاصل نشود، تحليل شما در اين باره چيست و چرا غرب و آمريکا همچنان زياده خواهي مي کند؟

دکترعشرت شايق: هر چند مذاکره و گفتگو يک جاده دو طرفه است اما در عين حال بايد توجه داشت که پافشاري بر منافع ملي و پيشبرد اهداف تعيين شده در سياست خارجي و داخلي هر کشور، اساس روابط و گفتگوهاي ديپلماتيک آن کشور با طرف مقابل را تشکيل مي دهد و همه کشورها تلاش مي نمايند با «حداقل داده، حداکثر ستانده» را داشته باشند و اين يک اصل پذيرفته شده در عرف بين المللي است و نمي توان ايرادي به اين کار گرفت.
مذاکرات ديپلماتيک دوجانبه و چندجانبه بين کشورهاي مختلف معمولا با همين رويکرد صورت مي گيرد و طبيعي است که کشورهاي مذاکره کننده انتظار ندارند در پايان مذاکرات و توافق نهايي، به همه خواسته ها و اهداف خود دست يابند ولي به هر حال وارد مذاکره شده و تلاش مي نمايند که از راه گفت وگو، حداقل به بخشي از اهداف خود دست يابند و اصولا اگر قرار باشد در مذاکراتي همه خواسته هاي يک طرف محقق و خواسته هاي طرف مقابل ناديده گرفته شود، اين ديگر اسمش مذاکره نيست.

نتيجه هر نوع مذاکره و رسيدن به توافق نهايي، بايد حداقل متضمن بخشي از خواسته ها و منافع هر کدام از طرفين باشد ولي برخي از کشورها، بخصوص قدرت هاي استکباري که داراي روحيه خودبرتربيني و زياده خواهي هستند در روابط بين الملل و گفتگوهاي ديپلماتيک همواره حالت مطالبه گري به خود گرفته و بدون توجه به منافع و خواسته هاي طرف مقابل، سعي مي نمايند که خواسته هاي خود را تحميل نمايند.

اين قبيل کشورها، دستيابي يک جانبه به اهداف خود را اساس هر نوع گفتگوي ديپلماتيک قرار داده و مذاکراتي را مفيد و ثمربخش مي دانند که منافع آنان را تامين و تثبيت نمايد! البته زياده خواهي اين کشورها محدود به زمان انجام گفتگوها نيست و در مرحله اجراي توافقات نيز همين روحيه ادامه پيدا مي کند و باعث مي شود که آن ها با دست يافتن به اهداف خود، شروع به کارشکني نموده و از انجام تعهدات خود شانه خالي کنند.

ايالات متحده آمريکا، انگلستان، فرانسه و رژيم اشغالگر قدس از جمله پيمان شکناني هستند که بارها و بارها چنين رفتاري را از خود نشان داده و به بهانه هاي واهي از انجام تعهدات خود در قبال کشورهاي ديگر و حتي مجامع بين المللي امتناع نموده و در اين مورد کارنامه سياهي دارند که از آن جمله مي توان به عدم پايبندي آمريکا به توافقات صورت گرفته در خصوص فعاليت هاي هسته اي کره شمالي، حقوق ملت فلسطين، رويدادهاي افغانستان، مسائل عراق و سوريه، حوادث اکراين و ديگر مسائل بين المللي اشاره کرد.

رفتار مقامات آمريکايي و برخي از همپيمانانش در خصوص مسايل ايران بخصوص مذاکرات مربوط به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي نيز برگرفته از همان روحيه خودبرتربيني و زياده خواهي است و اين کشورها مي خواهند نتيجه مذاکرات، برد مطلق آنان و باخت کامل ملت ايران باشد! آنها در طول چندين دهه با همين ديدگاه به روابط خود با ايران نگريسته و کوچکترين حقي براي مردم ايران در خصوص داشتن استقلال سياسي و اقتصادي و بهره مندي از فناوري هاي نوين مانند استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي قائل نيستند و طبيعي است که در چنين حالتي ممکن نيست مذاکره با آنان به نتيجه نهايي برسد.


مشکات برين: کشور ما در برابر تحريم ها و زياده خواهي هاي غرب، همچنان سرفراز بوده و مشکلات را پشت سر گذاشته، آيا غرب فکر مي کند با اين نوع رفتارها مي تواند ملت ايران را از پاي در اورد؟

دکترعشرت شايق: از زمان اجرايي شدن توافقنامه ژنو در ۳۰ ديماه ۱۳۹۲ با وجود اينکه جمهوري اسلامي ايران پايبندي کامل خود به تعهدات ناشي از توافقنامه مذکور را به اثبات رسانده و حتي برخي اقدامات اعتماد ساز فراتر از توافقنامه را نيز انجام داده است اما در طرف مقابل، دولت آمريکا رفتاري متفاوت از خود نشان مي دهد و به بهانه هاي واهي بر دامنه تحريم ها افزوده و به گمان خود مي خواهد با افزايش فشارهاي اقتصادي، ملت و دولت يران را به عقب نشيني از اصول و منافع ملي وادار سازد.

شايد چنين اقداماتي در مورد برخي از کشورهاي ديگر جواب دهد و دولت هاي هدف را مجبور به تسليم و کوتاه آمدن از مواضع خود نمايد اما يقينا ملت و دولت ايران که بيش از سه دهه است با وجود تحريم هاي متعدد بر اصول و ارزشهاي خود مقاومت کرده و توطئه هاي مختلف و بويژه جنگ تحميلي را با موفقيت پشت سر گذاشته است يقينا در مقابل تشديد تحريم ها نيز خواهد ايستاد و عزت خود را حفظ و اقتدار خود را روز به روز محکم تر و پر صلابت تر خواهد کرد.

مشکات برين: انسجام مسئولين در برابر اين زياده خواهي ها چه تاثيري دارد؟

دکترعشرت شايق: وحدت و انسجام ملي بخصوص انسجام و هماهنگي بين مسئولين و تصميم گيرندگان هر کشور از اصلي ترين عناصر رشد و تعالي آن کشور محسوب مي شود و در مورد کشور ما نيز اين مسئله از اهميت بسياري برخوردار است. خوشبختانه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و ايستادگي در مقابل زياده خواهي هاي قدرت هاي چپاولگر، يک مطالبه ملي نزد مردم ايران محسوب مي شود که مورد توافق مجموعه نظام و تمام جناح هاي سياسي است و شايد به همين خاطر باشد که دشمنان استقلال واقعي ملت ايران در تلاش هستند با افزايش فشارهاي اقتصادي و گسترش جنگ نرم و عمليات رواني، بين مردم ايران و بين مسئولان اختلاف انداخته و ضمن شکستن مقاومت صبورانه و آگاهانه ايرانيان، تصميمات سلطه جويانه تر و تحقيرآميزتر خود را به ملت ما تحميل نمايند.

انسجام مسئولان براي پيشبرد اهداف کلان انقلاب اسلامي و دستيابي به افق هاي پيش بيني شده کشور يک وظيفه ديني و ملي است که مي تواند موجب افزايش روحيه استقامت و اقتدار کشور شود و بزرگترين مانع در مقابل زياده خواهي هاي دشمنان باشد.

مشکات برين: تاکيد بر اقتصاد مقاومتي، چه ميزان مي تواند از تاثير گذاري تحريم ها و رفتارهاي چندگانه غرب بر کشور، جلوگيري کند؟

دکترعشرت شايق: نگاهي به تاريخ و سرنوشت ملت هاي ديگر نشان دهنده اين حقيقت است كه هر ملتي پيشرفت و تعالي خود را در بيرون از مرزهايش جستجو نموده، روز به روز محتاج تر و وابسته تر شده است و به همين خاطر است که مشكلات روزافزون اقتصادي و اجتماعي گريبانگير اكثر كشورهاي در حال رشد و حتي برخي از كشورهاي توسعه يافته اروپايي شده و حل مشكلات را غير ممكن نموده و يا سخت و پرهزينه كرده است.

قدرت هاي بزرگ بويژه دولت آمريكا نه تنها اعتقادي به پيشرفت و توسعه ايران ندارند بلكه از هر طريق ممكن درصدد ضربه زدن به منافع ملت ايران بوده و به چيزي كمتر از تبديل آن به ملتي منزوي، بي اعتبار و بي احترام نزد ملت هاي ديگر راضي نمي شوند و طبيعي است كه در چنين شرايطي هر قدر وابستگي به عوامل بيروني بيشتر باشد به همان نسبت، آسيب پذيري بيشتري نيز متوجه کشور خواهد بود.

مقام معظم رهبري با نگاه حکيمانه خود «نگاه به درون و تکيه بر قدرت داخلي» را راه حل واقعي مسائل و مشکلات کشور اعلام نموده و در مناسبت هاي مختلف بر اقتصاد مقاومتي تاکيد فرموده اند که اين تدبير راهبردي و گره گشا، در واقع همان مسير دستيابي ملت ايران به عزت و سربلندي است. ملتي که به قدرت و تواناييهاي خود متکي باشد از اخم يا تحريم دشمن متلاطم نمي شود.

توجه به درون و بهره گيري از ظرفيت هاي متنوع و گسترده انساني، طبيعي و جغرافيايي ايران و تكيه بر آن ها مي تواند نقطه اتكا و موتور محركه پيشرفت همه جانبه كشور در بخش هاي مختلف باشد و در عين حال، تهديدات و تحريم هاي ظالمانه را به فرصتي گرانبها تبديل نمايد.

انتهاي پيام-1020ج / 530م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۲:۱۵

29 Dec 2019