۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۱۵۸۶۵
در گفت‌و‌گوی اختصاصی با یک جامعه شناس مطرح شد

لزوم توجه به زيرساخت‌هاي لازم در کنار رشد جمعيت

درنظر گرفتن زيرساخت‌هاي لازم در کنار رشد جمعيت امري ضروري است و در این راستا بايد با توجه به وسعت سرزميني، امکانات و معادن خود بتوانيم جمعيت را مديريت و از پتانسيل خوبي که قدرت کشور را بالا مي‌برد استفاده کنيم.
لزوم توجه به زيرساخت‌هاي لازم در کنار رشد جمعيت
به گزارش جهانبین نیوز، فرحناز فردوسيان دکتري جامعه شناسي در گفت‌وگو با خبرنگار مشکات برين، درباره طرح افزايش جمعيت که در دستور کار مجلس قرار دارد، اظهار داشت: جمعيت مقوله‌اي است که از قديم تا به حال متفکران و متخصصان در مورد آن صحبت کرده اند وجمعيت را به عنوان يک عامل قدرت و نيروزا در هردولت دانسته اند.

وي افزود: بسياري از دولت ها مردم را به افزايش جمعيت تشويق کرده اند و بعد از سال هاي رنسانس مي بينيم جوامع به سمت انقلاب صنعتي حرکت کرده و همين انقلاب باعث شده مردم از روستاها به سمت زندگي شهري کشيده شوند و به اين تصميم برسند که براي اداره زندگي بايد جمعيت خانواده را محدود کنند.

فردوسيان ادامه داد: درجريان اين انقلاب صنعتي زنان پايشان به کارخانه ها باز شد و در پي آن زمان کمتري براي نگهداري فرزند پيدا کردند و مجبور شدند جمعيت فرزندان خانواده را کم کنند.

اين مدرس دانشگاه در مورد رشد و کاهش جمعيت در کشور، بيان کرد: در کشور ما دوران جمعيت در برهه هاي از زمان به صورت افسارگسيخته حرکت داشته است زماني بالا رفتيم و زماني هم از حداقل ممکن کمتر بوده ايم اين افراط و تفريط در رشد جمعيت تاثير منفي داشته است.

وي تصريح کرد: در حال حاضر کشورما به دنبال نيروي جوان است و با توجه به استعدادهاي خوب جوانان و امکانات خداداي که در اختيار ما قرار دارد لازم است براي رشد جمعيت از مرحله قبل از نوزادي، نوزادي و دبستان و به بعد تشويق‌هاي متعددي در نظر گرفته شود، از طرفي تشويق‌هايي هم براي مادر و پدر قرار داده شود و موانعي را که در گذشته موجب مي‌شده است افراد انگيزه خود را نسبت به افزايش مواليد از دست بدهند را برطرف کنيم.

 فردوسيان گفت: مسله اي که هست بايد ببينيم آيا ما در کنار رشد جمعيت، زيرساخت هاي لازم را داريم؟ زيرا لازمه قبل از آن فراهم بودن امکانات رفاهي، تفريحي، دارويي و بهداشتي و ... است تا براي رشد و شکوفايي افراد متولد شده فراهم شود.

وي ادامه داد: ما بايد با توجه به وسعت سرزميني، امکانات و معادن خود بتوانيم جمعيت را مديريت کنيم و از پتانسيل خوبي که قدرت کشور را بالا مي برد استفاده کنيم.

فردوسيان، خانواده به عنوان کوچکترين هسته مرکزي زندگي اجتماعي دانست و گفت: خانواده بايد به خوبي حمايت شود و نکات تربيتي را به خوبي آموزش ببيند و در همين راستا دولت هم بايد تسهيلاتي براي آن در نظر بگيرد.

اين جامعه شناس و مدرس دانشگاه تصريح کرد: اصل افزايش جمعيت اقدام درستي است که در آن بايد نوزاد سالم داشته باشيم و در اين بستر بتوانيم خدمات خوب را ارائه کنيم حتي شغل آينده، تربيت کودک و سياست‌هاي تشويقي براي مادران و پدران هم ديده شود.

وي در پايان خاطر نشان شد: اگر حمايت هاي لازم از خانواده ارائه شود و مشکلات اشتغال فرزندان برطرف شود و شرايط ازدواج آسان در کشور رواج پيدا کند آن وقت جمعيت به عنوان عامل قدرت در کشوربه حساب مي آيد.

انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۱:۰۰

27 Dec 2019