۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۱۵۷۳۱
استاد دانشگاه:

مقابله با آسیب‎های فرهنگی مستلزم تحولات ذهنی در افراد جامعه است

براي مقابله با آسيب هاي فرهنگي نبايد به دنبال ابزار باشيم تا آنها را تغيير دهيم بلکه بايد دنبال افکار باشيم تا تحول ذهني ايجاد کنيم روشنگري و تکنولوژي به همراه هم بايد وجود داشته باشد.
مقابله با آسیب‎های فرهنگی مستلزم تحولات ذهنی در افراد جامعه است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، يکي از مهم ترين آسيب هايي که امروزه استحکام خانواده هاي ايراني را مورد هجمه خود قرار داده و ارزش هاي اصيل حاکم بر آن را متزلزل نموده، ناشي از انديشه مدرنيته و ورود ابزارهاي نوين ارتباطي از جمله ماهواره بدون آمادگي لازم و بسترسازي مناسب فرهنگي است.

روز به روز جامعه ما با ابزارهايي تازه تر و با تکنولوژي هايي جديد مواجه مي شود که به هيچ وجه نمي توان از ورود آن ها به جامعه، جلوگيري کرد. اما نکته ي قابل بحث در اينجا غفلتي است که در مورد آسيب هاي ناشي از استفاده ي غير صحيح از اين ابزار و تکنولوژي جديد، در جامعه ي ما به آساني قابل مشاهده است.

در گفتگوي اختصاصي خبرنگار مشکات برين با دکتر وحيد آقاسي، دکتراي مديريت برنامه ريزي فرهنگي و مدرس دانشگاه به بحث در مورد راه هاي مقابله با اين نوع آسيب ها پرداخته است.

وي، ايجاد تحول ذهني در مردم را راه برون رفت از اين آسيب ها دانست و اظهار داشت: مردم دچار سردرگمي مفرط هستند بايد آگاهي بخشي در جامعه دنبال شود اگر انگيزه و بسترسازي مناسب نباشد بايد به اين فکر کنيم که يک استاد و يا يک کارگر ساده از ماهواره چه استفاده اي دارند. امروزه ما شرايطي را در کشورمان داريم که دسترسي به تکنولوژي هاي مختلف، بيشتر و راحت تر شده است. پس نبايد به دنبال ابزار باشيم تا آنها را تغيير دهيم بلکه بايد دنبال افکار باشيم تا تحول ذهني ايجاد کنيم. روشنگري و تکنولوژي به همراه هم بايد وجود داشته باشد.

آقاسي با اشاره به وجود حس تنوع طلبي درانسان ها، اعلام کرد: ما نمي توانيم جلوي ورود اين ابزارها و استفاده از آن ها را بگيريم و در مقابل رسانه سد ايجاد کنيم تنها راه روشنگري است و ازطرفي هم نبايدغافل باشيم بايد به همان اندازه اي که براي جوان در سيستم فرهنگي برنامه داريم براي زن و مادر خانواده هم برنامه داشته باشيم.

وي با بيان اين نکته که خيلي از آسيب هاي ناشي از اين فضاها، علائم ظاهري مشخصي ندارند، اضافه کرد: براي مقابله با اين نوع آسيب ها، بايد پيش نيازهاي اجتماعي به خوبي شناخته شود تا بستر سازي مناسب صورت پذيرد.

اين مدرس دانشگاه، حرکت هماهنگ تمامي نهادها، حوزه ها و بخش ها را از الزامات رفع اين معظلات برشمرد و تأکيد کرد: براي يک آسيب نبايد به يک طيفي از جامعه اکتفا نمود بلکه تک تک آحاد جامعه، سازمان ها، ارگان ها، نهادها بايد به صورت تيمي با رهبريت واحد ورود پيدا کرده با هدف گذاري و سياست گذاري به خصوص در برنامه هاي فرهنگي که انشعابات زيادي وجود دارد پيش بروند.

وي ادامه داد: مفهوم پيشگيري به صورت واقعي اتفاق نيفتاده است و با تصميم گيري هاي عجولانه در مورد رسانه و ماهواره به جاي نخواهيم رسيد.

اين استاد دانشگاه به دو مولفه مهم در خصوص برخورد با آسيب هاي رسانه اشاره کرد و گفت: بسترسازي و پيشگيري دو مولفه اي است که اگر بتوانيم بر روي اين دو مولفه خوب کار کنيم نيمي از مشکل حل مي شود.

آقاسي اضافه کرد: يکي از عللي که باعث شده تا ما در مقابل آسيب هاي اجتماعي نتوانيم به خوبي مقابله کنيم شتاب زدگي در تصميم ها است و اينکه علاقمند هستيم نتايج فرآيند ها به سرعت اتفاق بيفتد. در صورتي که بحث هاي اجتماعي دير جواب مي دهند ولي نتيجه خوبي دارند.

دکتر آقاسي در بخش پاياني اين گفت و گو، نهادينه نمودن تفکرات ناب را در جامعه بزرگترين خدمت دانست و گفت: تفکرات ناب، روش شناسي خوبي به جامعه مي دهد و زماني که آگاهانه و عالمانه در رابطه با مباحث فرهنگي و اجتماعي اظهار نظر کنيم و به جامعه ياد بدهيم هر اظهار نظري را نپذيرند به نتايج خوبي خواهيم رسيد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۰:۳۳

27 Dec 2019