۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۱۵۰۶۴
در گفت‌و‌گو با بانوی کارآفرین استان مطرح شد:

گسترش صنایع دستی تحقق بخش اقتصاد مقاومتی است

زن ایرانی یک اقتصاد دان مقاومتی تربیت شده است که گسترش صنایع دستی به تحقق آن کمک می‎کند.
گسترش صنایع دستی تحقق بخش اقتصاد مقاومتی است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، فاطمه اسداللهی، یکی از زنان خود اشتغال موفق استان است که در زمینه صنایع دستی دارای هنرهای بسیاری است از جمله این هنرها سرمه دوزی بر روی پارچه های ترمه می باشد که نشانگر روحيه‌ هنرمندانه‌ و خودجوش‌ این زن نمونه است. در ادامه گفت‌وگوي‌ تفصیلی پایگاه خبری زنان استان چهارمحال و بختیاری با زن هنرمند ۳۴ ساله‌ را مي‌خوانيد:

چه‌ مدت‌ زماني‌ به‌ كار سرمه دوزی مشغول‌ هستيد؟

اسداللهی: مدت‌ ۱۲ سال‌ است‌ كه‌ به‌ كار سرمه دوزی مشغول‌ هستم‌ و ۸ سال‌ نيز به‌ عنوان‌ مربي‌ صنایع دستی استان مشغول‌ آموزش‌ به‌ بانوان‌ استان هستم.

چگونه‌ به‌ کار هنری علاقه‌مند شديد؟

اسدالهی: از كودكي‌ به‌ هنر علاقه‌ زيادي‌ داشتم‌ و در خيلي‌ از زمينه‌هاي‌ هنري‌ فعاليت‌ مي‌كردم وقتي‌ مشغول‌ دوخت مي‌شوم‌ متوجه‌ گذشت‌ زمان‌ نمي‌شوم.


اين‌ هنر چه‌ تاثيري‌ در زندگي‌ شما داشته‌ است؟
اسدالهی: باعث‌ آرامش‌ روحي‌ و افزايش‌ ميزان‌ صبر و حوصله‌ من‌ شده‌ است.

آيا همسرتان‌ نيز در زمينه‌ هنر فعال‌ است؟

اسدالهی: خير، همسر من‌ در یکی از واحدهای تولیدی‌ اشتغال‌ دارد و هميشه‌ يكي‌ از مشوقان‌ من‌ بوده‌ است.
چگونه‌ با كارتان‌ ارتباط‌ برقرار مي‌كنيد؟
اسدالهی: يك‌ حس‌ خاصي‌ دارم، من‌ به‌ كار خود عشق‌ مي‌ورزم‌ چون‌ مطمئنم‌ كه‌ حس‌ من‌ به‌ كارم منتقل‌ مي‌شود. و هميشه‌ سعي‌ كرده‌ام‌ با آرامش‌ کار‌ كنم‌ تا به‌ بيننده‌ و مخاطب‌ حس‌ خوبي‌ منتقل‌ شود و همين‌ را نيز به‌ هنرجويانم‌ آموزش‌ مي‌دهم.
هر دوخت را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز مي‌كنيم‌ و در هر دوخت ذکر خدا را فراموش نمی کنم.



يك‌ نمونه‌ از كساني‌ را كه‌ با هنر بافندگي‌ به‌ آرامش‌ روحي‌ رسيده‌اند معرفي‌ كنيد؟
اسدالهی: يك‌ هنرجوي‌ زن‌ داشتم‌ كه‌ مشكلات‌ عصبي‌ فراواني‌ داشت‌ بطوري‌ كه‌ افسردگی شدید گرفته بود، شايد باور اين‌ موضوع‌ سخت‌ باشد، اما اين‌ هنرجو نه تنها به‌ آرامشي‌ خاص رسید بلکه به رونق اقتصاد زندگی خود هم کمک کرد.


خانم هاي‌ خانه‌دار چگونه‌ مي‌توانند براي‌ آموزش‌ کارهای هنری‌ برنامه‌ريزي‌ كنند؟

اسدالهی: يك‌ خانم‌ خانه‌دار با برنامه‌ريزي‌ مي‌تواند هم‌ به‌ كارهاي‌ خانه‌داري‌ برسد و هم‌ پس‌ از فراگيري‌ هنرهای دستی‌ به‌ اقتصاد خانواده‌ خود كمك‌ كند.

به نظر شما صنایع دستی چه ارتباطی با اقتصاد مقاومتی دارد؟

اسدالهی: زن ایرانی یک اقتصاد دان مقاومتی تربیت شده است که گسترش صنایع دستی به تحقق آن کمک خواهد کرد . در اقتصاد مقاومتی با کاهش وابستگی، حمایت از تولیدات داخلی، استفاده از همه ظرفیت ها، تقویت روح خودباوری و خود کفائی، مردمی کردن اقتصاد می توان زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا کرد چرا که زنان به عنوان عامل مهمی در پرورش و رشد نیروی کار نقش خوبی را می توانند ایفا کنند و همین طوراستقلال اقتصادی و عدم وابستگی و استفاده از همه نیروها همواره مورد تاکید امام خمینی(ره) هم بوده است.


شما چه توصیه ای به زنان دارید؟
اسدالهی: خانواده هیچ وقت نباید فدای اشتغال زنان شود زیرا وظیفه اصلی یک مادر تربیت و همسرداری است. در اقتصاد خانه اگر زن هنرمند باشد خیلی از کارها را می تواند با هزینه های پایین انجام دهد. زنان ما باید به یادگیری هنر تشویق شوند زیرا هنر در همه امور از جمله آشپزی، چیدمان منزل و تربیت فرزند تاثیر گذار است و باعث آرامش روح می شود زنان باید فرهنگ مصرف گرایی را کنار گذاشته و هنر را رونق بخشند که نه تنها بر اقتصاد خانه بلکه بخش مهمی از اقتصاد استان و کشور رونق داده می شود.

استقبال‌ بانوان‌ از هنر سرمه دوزی بر روی ترمه چگونه‌ است؟
اسدالهی: متاسفانه‌ هنگامي‌ كه‌ از هنرهای دستی صحبت‌ مي‌شود، انگشتان‌ آسيب‌ديده‌ و كم‌سويي‌ چشم‌ها در ذهن‌ بانوان تداعي‌ مي‌شود، به‌ همين‌ خاطر در ابتداي‌ امر استقبال‌ بانوان‌ از يادگيري‌ هنر كم‌ بوده و یا سعی می کنند کار را آماده خریداری کنند و برای تزئین منازل خود استفاده کنند، اما بعد از توجیه شدن اینکه هنر را یاد بگیرند و به خودکفائی برسند با صرفه تر است و هیچ صدمه ای متوجه آنها نمی شود شمار بانوان‌ هنرجو زياد می شود.


چه نقوشی در سرمه دوزي بكار گرفته مي شود ؟
اسدالهی: انواع گلهاي گلداني و صحرايي و حاشيه اي و جناغي، حرابي، محرماتي راست و كج، انواع بته جقه اي ها، سروي، سروچه، گل بادامي، انواع خطوط و كلمات بخصوص خطوط طغرايي معمايي، مثني، ديواني، گلزار، اسليمي و ختايي، نقوش حيواني و انساني، انواع پرندگان بخصوص طاووس، جغد، خوشه هاي انگوري، انواع ميوه ها، ستاره ها، ترني و سر ترنجي و نيم ترنجي و كتيبه اي و غيره.

از سرمه دوزي براي تزئينچه چیز هایی استفاده می شود؟

اسدالهی: انواع تابلوهاي تزئينی، تزئينات دور وجلوی يقه، كمربند و كيسه هاي پول، قلمدانف شانه، مسواك، قيچي، مهر، سرمه دان، رويه سينه، حنابندان عروس، سفره هاي قند، بقچه سوزني، سجاده، پرده هاي نفيس، جهازيه عروس، رويه جعبه هاي نفيس، رو ميزي، رو كوسن، و غيره استفاده مي نمايند.

در شبانه‌روز چند ساعت‌ كار مي‌كنيد؟
اسدالهی: معمولاً اول سعی می کنم به امور خانه و خانواده برسم و بعد به کارهای هنری بپردازم که خوشبختانه در این زمینه با انجام مدیریت زمان تعادل خوبی بین کار و خانواده برقرار شده است.

چند فرزند داريد؟
اسدالهی: سه فرزند. دو‌ پسر و یک دختر که جزء شاگردان‌ ممتاز مدرسه‌ هستند.

آيا فرزندتان‌ به‌ كار شما علاقه‌مند است؟
اسدالهی: بله به خصوص دخترم.

براي‌ آغاز كار، از سوي‌ چه‌ فردي‌ مورد حمايت‌ مالي‌ قرار گرفتيد؟

اسدالهی: همسرم‌ و سپس‌ كه‌ در كار پيشرفت‌ كردم، خودم‌ مايحتاج‌ مورد نياز كار را فراهم‌ كردم.


شما در چه‌ زمينه‌اي‌ مطالعه‌ مي‌كنيد؟
اسدالهی: در زمينه‌هاي‌ علمي‌ و هنري.

چه انتظاری از مسئولین دارید؟
اسدالهی: مسئولان باید به صنایع دستی در قالب تحقق اقتصاد مقاومتی بنگرند چرا که متاسفانه از این سرمایه معنوی غافل شده ایم، با توجه به این که هنرهای دستی می تواند قسمتی از مشکل بیکاری جوانان را حل کنند و به رونق اقتصاد کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/
مرجع : مشکات برین بام ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۵:۵۰

27 Dec 2019