۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۰۲۲۷

امر به معروف و نهي ازمنكر موجب قوام دين و محفوظ ماندن از عذاب مي شود

هر انساني براي انجام امور زندگي خود هدفي را دنبال مي كند و در راستاي اين اهداف تا پاي جان خود هم مي ايستد.
امر به معروف و نهي ازمنكر موجب قوام دين و محفوظ ماندن از عذاب مي شود

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ازاساتيد حوزه علمیه قم بابیان اهداف قیام حسینی گفت: امام حسين (ع) زماني كه وضع جامعه را مي بيند براي احياء سنت نبوي و براي زنده كردن امر به معروف و نهي از منكر قدم در ميدان مي گذارد و حتي در اين امر مهم از جان خود و  عزيزترين فرزندان خود هم دريغ نمي كند.

 

وي بيان داشت: همانگونه كه پر شور سازي مراسمات اهل بيت(ع) از عبادات الهي است، از آن مهمتر ايجاد معرفت به امام حسين (ع) و معرفت نسبت به اهداف و علل قيام امام حسين (ع) نيز بسيار ضروري است.

ايشان گفتند : از بهترين درس هايي كه مي توان از مكتب امام حسين (ع) آموخت عمل به همين فريضه فراموش شده است. امر به معروف و نهي از منكر است كه موجب قوام دين و محفوظ ماندن از عذاب مي باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه به اهميت موضوع امربه معروف و نهي از منكر پرداختند و گفت: اگر انسان نسبت به جامعه اش اهميت قائل باشد و مسايل اطرافش در جامعه برايش مهم باشد و نسبت به امور اطرافش وظيفه اي را احساس كند سعي مي كند جامعه را همان گونه كه در راستاي اعتقاداتش هست بسازد و كجي ها را تصحيح كند .

به عنوان نمونه مايكل كوك، وقتي در ايستگاه مترو يك صحنه غير اخلاقي مي بيند نمي تواند تحمل كند و به عنوان يك وظيفه انساني و شخصي نه شرعي و ديني وارد ميدان مي شود و از يك منكر واضح و مبرهن جلوگيري مي كند .

حجت الاسلام فرزانه براي روشن شدن اهميت موضوع ابتدا به كلام خداوند در قرآن و سپس به روايات مي پردازد.

وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

خداوند در آيه( 114 سوره آل عمران) كساني كه اين فريضه را انجام دهند را از رستگاران محسوب مي نمايد .

 

امر به معروف و نهي از منكر عزت مي آورد.

چه زيبا علي (ع) بعد از ضربه ابن ملجم ملعون در آن وهله خطير و عظيم در مورد اين مطلب مي فرمايند :

«لا تَترُکُوا الأَمرَ بِالمَعرُوفِ وَ النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ فَیُوَلِّی عَلَیکُم شِرارُکُم»

«أمر به معروف و نهى از منكر را ترك ننمائيد ، و گرنه بدترين افراد بر شما حكومت خواهند كرد ، و دعاهاى شما هم مستجاب نخواهد شد» .

.........اِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ‏ الْفَرَائِضُ‏ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ و........

همانا امر به معروف و نهي از منكر راه انبيا و روش صالحين و شايستگان است واجب عظيمي است كه فرايض با ان اقامه مي شود و راه ها به واسطه آن امنيت پيدا مي كند و كسب و كار با ان حلال مي شود و حق مظلوم به صاحبش عطا مي گردد و موجب آباداني زمين مي گردد و......

 

راه كارهاي فراگير شدن امر به معروف در جامعه

ابتدا بايد از خانواده و فرزندان خود شروع كنيم تا كم كم اين فريضه در جامعه فراوان شود و فراگير شود چون جامعه متشكل از گروه هاي كوچكي است كه جامعه را تشكيل مي دهد .

در مرحله دوم: انسان بايد نسبت به زير دستان خود اين كار را شروع كند و نسبت به كارگران و كارمندان اين كار را شروع كند چون در بين آن ها است كه احتمال تاثير وجود دارد .

و در مرحله سوم: انسان بايد ديدش را وسيع تر كند و به فكر اصلاح كل جامعه باشد و در كوچه و خيابان و هر زمان كه احتمال تاثير را ببيند از انجام اين فريضه كوتاهي نكند .

 

مرجع : سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۵۲:۲۹

2 Jan 2020