۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۵۴۶۸۴
امام جمعه فارسان:

نمادي روشن‌تر از حماسه عاشورا براي تبيين فرهنگ مقاومت در اسلام نداريم

امام جمعه فارسان گفت: ايام محرم روزهايي است که از فرهنگ و مکتب امام حسين عليه‌السلام الگو و درس مي‌گيريم و يکي از درس‌هاي مهم، مقاومت است.
به گزارش جهانبین نیوز حجت‌الاسلام محسن ملک پور در گفتگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: در حديثي قدسي، خداي متعال ۱٠ مورد را به‌عنوان دلائل برتري امت اسلام بر ساير امت‌ها بيان فرموده است که در بين اين ده عنوان، دو مورد «نماز جمعه» و «عاشورا» معرفي‌شده است. در اين سال جديد قمري (سال ۱۴۴۵)، دو عنوان فوق، تقارن زماني پيداکرده‌اند و توجه به اين نکته و تلاقي دو ايام‌الله جمعه و عاشورا خالي از لطف نيست، چرا که در روايات، هم روز «جمعه» و هم روز «عاشورا» از روزهايي معرفي‌شده‌اند که ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشريف در آن روزها روي مي‌دهد.
 
 
امام‌جمعه فارسان به حماسه حسيني (ع) اشاره داشت و افزود: حماسه حسيني (ع) دو مرحله اساسي داشته و دارد؛ مرحله عملياتي‌اش تا عصر روز عاشورا تمام شد؛ و مرحله دوم که مرحله جهاد تبيين و زنده نگه‌داشتن خط فکري عاشورا است که به زعامت امام سجاد عليه‌السلام و پرچم‌داري حضرت زينب (سلام‌الله‌عليه) آغاز شد و تا روز قيامت ادامه دارد. دليل اصلي زنده ماندن، رشد و رواج فرهنگ عاشورا وابسته به پويايي و مانايي همين مرحله دوم يعني جهاد تبيين سجادي و زينبي است.
 
ملک پور تصريح کرد: جهاد تبيين مبناي همه جهادها به شمار مي‌آيد. جهاد تبيين راه‌انداز و به عبارتي آغازگر بقيه جهادهاست. با جهاد تبيين است که جهاد خدمت‌رساني و جهاد اقتصادي و جهاد با جبهه کفار فعليت مي‌يابد. نوآوري و توجه به راه‌ها و شيوه‌هاي نوين در دوران پسا اينترنت و هوش مصنوعي در جذب مخاطب و انتقال مفاهيم عالي به نسل‌هاي جديد يک امر ضروري و اجتناب‌ناپذير است.
 
وي اظهار داشت: اصل اساسي در تبليغ و جهاد تبيين اين است که چون همه انسان‌ها بر اساس فطرت پاک به دنيا مي‌آيند و فطرت انسان‌ها حقيقت‌جو و حق‌طلب است، بايد مباحث و پيام‌ها فطرت انسان‌ها را درگير کند و فطري بحث شود. لازمه اين کار در وهله اول اين است که ادبيات ارشادي و تبييني نبايد تحکمي بلکه عاطفي و محبت‌آميز باشد که استفاده از روش‌هاي ابتکاري و شيوه‌هاي نوين تبليغ مطلوب نظر است.
 
حجت‌الاسلام ملک پور بيان داشت: ايام محرم روزهايي است که از فرهنگ و مکتب امام حسين عليه‌السلام الگو و درس مي‌گيريم و يکي از درس‌هاي مهم مقاومت است. از آغاز حرکت انبياء الهي تا رسول خدا و بعد ائمه عليهم‌السلام عنصر مقاومت مطرح بوده و هست و در آيات و روايات مفصل بحث شده البته در قرآن مقاومت نيامده اما بحث مطرح‌شده با صبر و استقامت و ثبات قدم؛ و يکي از اموري که بايد در جهاد تبيين به آن از زواياي مختلف پرداخت، مسئله مقاومت است. ما در اسلام نمادي بهتر و روشن‌تر از حماسه عاشورا براي تبيين فرهنگ مقاومت نداريم. عصاره اين نهضت، «نه» به طاغوت و مبارزه با همه اشکال فساد است.
 
 
 وي عنوان داشت: فرهنگ عاشورا براي امروز ما حرف‌هاي فراوان دارد. به‌خصوص در بحث مقاومت. بيانات حضرت را از مدينه تا قبل از شهادت ببينيد، رجزها، نامه‌ها، دعاها، خطابه‌ها در همه اين‌ها عنصر مقاومت و توصيه به آن موج مي‌زند و بعد از عاشورا هم در رفتار زينب کبري و علي‌بن‌الحسين و بقيه همراهان اين روش کاملاً روشن است و تا امروز در هر جاي دنيا که نگاه کنيد هر انسان آزاده و هر حرکت آزادي‌خواه و لو آنان که خدا را هم اعتقاد نداشتند به‌اندازه خودش از امام حسين الگو گرفته است که موارد زياد است نمي‌خواهم اسم ببرم. آنچه امروز در جهان به‌عنوان خط مقاومت مطرح است، برگرفته از عاشوراست. مناسبت‌هاي اين روزها را که نگاه مي‌کنيم در همه آن‌ها عنصر اصليِ موفقيت، مقاومت است.
 

انتهاي پيام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۲:۳۶:۳۱

27 Apr 2024