۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۱۳۱۵۷

جاذبه گردشگری پیرغار در شهرستان فارسان

آبشار پيرغار ده چشمه از توابع شهرستان فارسان در موقعیت جغرافیایی E503241 N321259 در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیرغار، ابشار پيرغار كه در كانون گردشگري پيرغار روستاي ده چشمه قرار دارد يكي از زيبا ترين مكانهاي طبيعي استان است اين ابشار زيبا كه از فرازكوه پيرغار سرازيرمي شود سكوت طبيعت را درهم مي شكند وزيبايي خاصي به منطقه مي بخشد يخ زدگي اين ابشار قنديل هاي زيبايي را ساخته كه چشم هر بيننده را به سوي خود جلب مي كند.

این آبشار نام خود را از غاری آهکی و ناشناخته می گیرد که اهمیت تاریخی بسیار دارد این آبشار در روستایی به نام ده چشمه قرار دارد که آبی که از همین آبشار به زمین می ریزد از کنار این روستا گذشته و کشتزار های زیادی را سیراب میکند. از مسیر های ایجاد شده در کوه میتوان با یک کوه پیمایی متوسط خود را به بالا ترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید. آبشار در جنوب غربی و ۴۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی شهر فارسان در روستایی به نام ده چشمه واقع شده است. بهترین مسیر برای گردشگران رساندن خود به شهرکرد و ادامه مسیر به سمت شهر فارسان است. البته مردم این محل را بیشتر به خود پیرغار یا ده چشمه می شناسند و روی تابلو ها هم محل گردشگری پیرغار یا ده چشمه نوشته شده است..در ضمن جاده رسیدن به آبشار کاملا مطلوب و آسفالت بوده و از پارکینگ مناسبی برخوردار است.و زمینه اطراق کردن نیز فراهم میباشد.
در مجاورت اين ابشار هم كتيبه هاي معروف مشروطه قراردارند كه جزء بي نظير ترين اثار مكتوب از زمان حمله بختياري ها به تهران در عهد مشروطه است سنگ نوشته هاي دوره مشروطيت به دستور "حاج خسروخان سردار ظفر بختياري " ،" حاج علي قلي خان سردار اسعد دوم بختياري " و" جعفر قلي خان سردار اسعد سوم بختياري " مقارن با جنگ جهاني اول بر روي تخته سنگي در پيرغار جاودان شد. سنگ نوشته مشروطيت پير غار شرح فعاليتهاي مجاهدين چهار محال و بختياري براي مبارزه با استبداد محمد علي شاه قاجار است.

این روستایي سرسبز و جنگلی که به دليل طبیعت زیبا و بکر و وجود کتیبه های ارزشمند تاریخی ، در فهرست آثار تاریخی ايران قرار گرفته است . اين روستا در فصل هاي بهار و تابستان ، روزانه پذیرای صدها گردشگر علاقه مند است . روستای ده چشمه ، از توابع ولسوالی فارسان واقع در استان چهارمحال و بختیاری است . این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ، در جنوب غربی فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می شود . روستای ده چشمه ، دارای اقلیمی خشک و معتدل است . در بهار و تابستان ، آب و هوای آن ملایم و مطبوع است و زمستان های آن ، سرد و خشک است . مردم روستای ده چشمه با گویش بختیاری سخن می گویند .
اقتصاد روستای ده چشمه بر فعالیت های زراعی ، باغداری و مالداری استوار شده است . گندم ، جو ، یونجه و شبدر از مهمترین محصولات زراعی و هلو و سیب درختی ، انگور ، بادام و چارمغز (گردو) از مهمترین محصولات باغی روستای ده چشمه به شمار می روند

فرآورده های لبنی نظیر شیر ، ماست ، مسکه یا کره محلی ، روغن حیوانی و دوغ روستای ده چشمه نیز از شهرت خاصی برخوردار است.

گروهی از مردم اين روستا به فعالیت های خدماتی ، و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند . بافت انواع قالی و قالیچه نیز ازجمله فعالیتهای زنان به شمار می رود که درکنار فعالیت های زراعی و دامی به تولید و بافت آن اشتغال دارند.

مهمترین سوغات روستاي ده چشمه ، عسل ، فرآورده های لبنی ، خشکبار و میوه جات و ماهی قزل آلای پرورشی است .

طبیعت زیبا ، باغات سرسبز و انبوه و وجود گردشگاه مصفای پیرغار با کتیبه های حک شده بر کوه آن ، قلعه خان و شیرسنگی موجود در روستا ، ده چشمه را به یکی از جذاب ترین روستاهای ولایت چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است

گردشگاه پیرغار در جنوب روستای ده چشمه و در ارتفاعات اطراف روستا واقع شده است . چندين چشمه جوشان از این غار آهکی سرازیر می شود . بر روی قسمتی از کوه ، سه سنگ نبشته به زبان فارسی کنده کاری شده که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه ، شرح داده شده است . درمجموع گردشگاه " پیرغار " با چشمه پر آب ، آبشار زیبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال بالاخص بهار و تابستان ، گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جلب می کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۵۷:۳۰

1 Feb 2020