۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۱۲۹۲۷

۱۵۷ راهکار پیشنهادی برای نقش‌آفرینی آموزش و پرورش در خلق حماسه اقتصادی

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: این سازمان ۱۵۷ راهکار و اقدامات پیشنهادی خود را در قالب یک کار کارگاهی برای نقش‌آفرینی مناسب آموزش و پرورش در خلق حماسه اقتصادی در ۴ فصل به این وزارتخانه ارائه کرده است.
۱۵۷ راهکار پیشنهادی برای نقش‌آفرینی آموزش و پرورش در خلق حماسه اقتصادی
به گزارش جهان بین نیوز، شعبانعلی رمضانیان، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در خصوص نقش وزارت آموزش و پرورش در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بحث اقتصاد مقاومتی که این روزها در جامعه مطرح است موضوع جدیدی نیست و مقام معظم رهبری نیز تاکنون در مقاطع مختلف و سالیان متمادی است که بر این موضوع تأکید داشتند.

وی افزود:‌ اکنون با گذشت ۳۵ سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی و کسب موفقیت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، نظامی و غلبه بر مسائل کوچک و بزرگ،‌ متأسفانه هنوز اقتصاد کشور، اقتصادی آسیب‌پذیر و وابسته است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان عنوان کرد: اقتصاد کشور با وجود نیروهای خلاق، مؤمن، باانگیزه، توانمند و جوان که در واقع جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهند و برخورداری از منابع غنی خدادادی از جمله منابع کشاورزی، معدن و بازرگانی می‌توانست در اوج شکوفایی و رشد قرار گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه بر اثر غفلت‌ها و در برخی مواقع به دلیل بی‌تدبیری‌ها، شاهد اقتصاد بیمار در کشور هستیم که این اقتصاد بیمار نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه و معیشت مردم باشد.

رمضانیان تصریح کرد: با توجه به گذشت سالیان متمادی از پیروزی انقلاب اسلامی، اما اقتصاد کشور همچنان از اقتصاد سرمایه‌داری غرب الگوبرداری کرده و نمی‌تواند از آن فاصله گیرد.

وی اضافه کرد: اکنون با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه کشور و ناکامی های مکرر نظام استکباری در برخورد با این نظام، دشمن نقطه ضعف کشور را در حوزه اقتصادی دیده و به آن ورود پیدا کرده است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: به عبارت دیگر دشمن می‌خواهد به هر آنچه که در صحنه‌های دیگر در رویارویی با نظام جمهوری اسلامی از جمله صحنه‌های نظامی و موارد دیگر از دست داده،‌ در اقتصاد جبران کند لذا به مسئله اقتصادی کشور چشم دوخته است تا از این مسیر، عدم موفقیت‌های خود را جبران کرده و به اهداف خود برسد.

وی افزود: در چنین شرایطی که نقطه ضعف کشور مسائل اقتصادی است، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک استراتژی مطرح می‌کنند که این اقتصاد علاوه بر پاسخگو بودن نسبت به نیازهای جامعه، یک عنصر کلیدی دیگر را نیز رعایت کند.

رمضانیان ادامه داد: در واقع آن عنصر کلیدی این است که اقتصاد مقاومتی بتواند از حرکت رو به رشد کشور حمایت کرده و پشتیبانی کند، یعنی اقتصاد مقاومتی علاوه بر تأمین نیازها، باید حرکت رو به رشدی که در زمینه مختلف جامعه آغاز شده است، تضمین کند.

وی افزود: در واقع اقتصاد مقاومتی، اقتصاد غیر وابسته به اقتصاد سرمایه‌داری غرب است که مقام معظم رهبری با بیان آن به عنوان یک الگو نه تنها برای کشور ایران بلکه الگویی برای همه مستضعفین و کشورهای مسلمان معرفی می‌کنند.

*دستیابی به مقوله اقتصاد مقاومتی با مهارت‌افزایی و فرهنگ‌سازی

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با بیان اینکه تولید، توزیع و مصرف سه مؤلفه اصلی اقتصاد است، بیان داشت: منظور از اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در آن این سه مؤلفه مقاوم و پایدار باشد و با کوچکترین اخلال یا چالشی دستخوش تغییر نشود.

وی افزود: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی دو حرکت مهم باید در جامعه صورت گیرد که اولی مهارت‌افزایی و دیگری فرهنگ ‌سازی است.

رمضانیان عنوان کرد: توانمند کردن افراد جامعه برای تولید، توزیع و مصرف مناسب و از طرف دیگر فضاسازی و مهیا کردن فضای عمومی کشور برای پرداختن به مقوله اقتصاد مقاومتی، از نکات بسیار مهمی است که آموزش و پرورش می تواند به آن ورود پیدا کرده و نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون نفر کارمند و حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش می‌تواند به عنوان یک دستگاه گسترده و تأثیرگذار بیشترین نقش را در زمینه توانمندسازی و فرهنگ‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی در بین افراد جامعه داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان بیان داشت: آموزش و پرورش علاوه بر آموزش به افراد جامعه و افراد تحت پوشش خود می‌تواند به صورت عملی با بهبود و اصلاح مصارف داخلی در بحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر این تعداد افراد در طول یک مدتی مصارف خود را از تولید داخل تهیه کرده و مصارف خود را کاهش داده و به صورت صحیح استفاده کنند، این میزان مصرف می‌تواند در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.

به گفته وی، آموزش و پرورش به واسطه نقش آموزشی ـ تربیتی خود و عهده‌داری فرهنگ‌سازی در جامعه، بیش از دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئولیت پیدا می‌کند تا در عرصه اقتصاد مقاومتی و خلق حماسه اقتصادی ورود پیدا کند.

*خلق حماسه اقتصادی با تشکیل ستاد ویژه در وزارت آموزش و پرورش

رمضانیان اظهار داشت: پیشنهاد سازمان بسیج فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش این است که یک ستادی برای این منظور تشکیل دهد و بسیج نیز آمادگی دارد تا ظرفیت خود را برای کمک به این ستاد به میدان آورد.

وی با بیان اینکه مهمترین انتظار از وزارت آموزش و پرورش برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی این است که اذهان جامعه را برای انجام این حرکت آماده کند، افزود: انجام این عمل نیاز به یک حرکت جهادی و انقلابی دارد که در قالب یک ستاد ویژه می‌توان کار را طراحی و پیگیری کرد و بسیج فرهنگیان نیز دراین زمینه همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: هم در سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و هم در ابلاغیه رئیس جمهور صراحتاً به نقش وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اشاره شده است.

وی اضافه کرد: این وظیفه سنگین بر دوش وزارت آموزش و پرورش در حقیقت ایجاد فرصت می‌کند تا با ورود این وزارتخانه در این عرصه، مهمترین بخش زیربنایی آن که آمادگی اذهان عمومی نسبت به این مقوله است، محقق شود.

رمضانیان عنوان کرد: هر چند دستگاه‌های دیگر از جمله صدا و سیما و رسانه‌ها باید در این زمینه نقش داشته باشند اما وزارت آموزش و پرورش به دلیل جمعیت کثیری که در مجموعه خود تحت پوشش دارد، بیشترین نقش را می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: فرهنگ سازی، مطالبه‌گری و آماده‌سازی این مجموعه عظیم برای مصرف درست و استفاده از کالای داخل، ظرفیت‌هایی است که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان اعلام کرد: باید با یک حرکت انقلابی و عظیم جامعه را به سمت استفاده از تولیدات داخل سوق داد تا علاوه بر مصرف صحیح بتوان اقتصاد را مقاوم و شکوفا ساخت.

وی گفت: باید با تقویت تولید، با اصلاح توزیع و مصرف صحیح به اقتصاد مقاوم رسید و باید کاری کرد تا بیشتر تولید داخلی مصرف شود هر چند در این خصوص حرکت‌های بسیاری صورت گرفته است اما کافی نیست و وزارت آموزش و پرورش باید در تمامی این مسائل پیشرو باشد.

*راهکارهای پیشنهادی بسیج فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش برای خلق حماسه اقتصادی

رمضانیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه اقتصادی نامگذاری فرمودند، اظهار داشت: سازمان بسیج فرهنگیان به عنوان جزئی از دستگاه عظیم تعلیم و تربیت،‌ برای کمک به نقش‌آفرینی وزارت آموزش و پرورش در خلق این حماسه، مجموعه‌ای از پیشنهادات و راهکارهای عملی را به صورت یک کار کارگاهی تولید و به این وزارتخانه ارائه کرده است.

وی افزود: این کار کارگاهی، راهکارها و اقدامات پیشنهادی برای نقش‌آفرینی بهتر آموزش و پرورش در خلق حماسه اقتصادی است که در ۴ فصل ارائه شده است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: این ۴ فصل شامل اقدامات عمومی و فرهنگ‌ساز،‌ صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها، خرید (مصرف) کالای ایرانی و مطالبه‌گری و درخواست از دیگران است.

وی ادامه داد: اقدامات عمومی و فرهنگ‌ساز اولین فصل از این راهکار است که دارای ۵۳ بند بوده و عبارت است از:

۱. بازگو کردن مضرات استفاده از کالای خارجی برای اقتصاد جامعه به شیوه‌های مختلف برای دانش‌آموزان و فرهنگیان

۲. برخورد اخلاقی با عوامل و کسانی که رعایت صرفه‌جویی را نمی‌کنند توسط دانش‌آموزان و معلمان

۳. بیان اهمیت استفاده از تولیدات داخلی در عدم وابستگی کشور به بیگانگان

۴. ترغیب دانش‌آموزان برای کار و تولید در تعطیلی مدارس

۵. توصیه مستمر به همکاران و دانش‌آموزان نسبت به باز نبودن پنجره‌ها هنگام روشن بودن بخاری و کولر، رسیدگی به وضع شیرهای آب، استفاده از لامپ‌های کم مصرف و خاموش کردن لامپ‌های اضافی در مواقع غیر ضروری

۶. بیان اهداف استکبار از ترویج کالاهای تجملاتی و غیر ضروری و متذکر ساختن افراد

۷. طرح مسائلی مثل بیان آثار و تبعات دلالی و احتکار برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها

۸. برگزاری مسابقه، همایش و فراخوان علمی در سطح مدارس و ادارات

۹. احصاء عملکرد اسراف‌گرایانه ادارات و نهادهای دولتی توسط دانش‌آموزان و معلمان و اعلام به مسئولین ذیربط

۱۰. تشکیل جلسات تخصصی و میزگردهای علمی فرهنگی با موضوع حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در سطح ادارات و مدارس

۱۱. آموزش استفاده درست از وسایل و امکانات اداری و دولتی

۱۲. برگزاری کلاس‌های آموزش اشتغال‌زایی و تولیدی برای دانش‌آموزان، همکاران فرهنگی و خانواده‌های آنان

۱۳. ترویج فرهنگ کار، تلاش و کوشش و کار کردن برای رضای خداوند متعال بین فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیاء

۱۴. آگاه کردن دانش‌آموزان نسبت به استفاده بهتر از منابع مالی و خرید در حد نیاز

۱۵. بیان فواید قناعت و صرفه‌جویی و توصیه و ترغیب و تشویق دانش‌آموزان و اولیا به آن در مناسبت‌ها و فوق‌برنامه‌ها

۱۶. بیان مطلب توسط معلمان در مورد صرفه‌جویی، پرهیز از تجمل، ضرورت کار و تلاش در سر کلاس‌ها

۱۷. تبلیغ کالای ایرانی بر روی جلد کلیه کتب و درخواست از تولید کنندگان برای تبلیغ بر روی دفاتر و نوشت‌افزار

۱۸. بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدرسه مانند درس انشا، مقاله، وبلاگ، کاریکاتور، روزنامه دیواری برای آشناسازی و مطالبه‌گری

۱۹. بیان آسیب‌های جدی به کار نگرفتن حماسه اقتصادی برای دانش‌آموزان، اولیا و همه مردم

۲۰. آگاه کردن دانش‌آموزان به منابع محدود نفت، گاز و موارد دیگر

۲۱. آموزش روش‌های صحیح استفاده از منابع (آب، برق، گاز و ...) برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا

۲۲. معرفی تولیدات ملی و تولید کنندگان برتر به جامعه مخاطب

۲۳. تولید نمایش‌نامه،‌ فیلم، طنز و موارد دیگر در سطح مدارس با موضوع حماسه اقتصادی

۲۴. توصیه به استفاده از دفاتر نیمه تمام و کتاب‌های سال‌های قبل برای سال‌های آینده

۲۵. استفاده بهینه از لباس فرم

۲۶. ترویج فرهنگ خود باوری در بین دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین

۲۷. آموزش، تشویق و فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی،‌ پرهیز از اسراف،‌ تولید و مصرف کالای ایرانی

۲۸. بیان مطالب مربوط به حماسه اقتصادی برای فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده از طریق تولید و توزیع لوح فشرده، بروشور، کتاب و جلسات اولیا و مربیان

۲۹. آموزش و ترغیب خانواده‌ها جهت تهیه جهیزیه از کالای ایرانی

۳۰. تعیین و تعریف نقش برای دانش‌آموزان و درخواست برخورد و تذکر با مصادیق اسراف، ریخت و پاش و موارد دیگر مانند طرح همیار پلیس

۳۱. ترسیم افق آینده برای دانش‌آموزان به جهت بالا بردن روحیه غرور ملی

۳۲. تبیین و تشریح مستمر و کامل شعار سال در صبحگاه‌ها، جلسات و اولیاء و مربیان و نمازهای جماعت

۳۳. احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح آموزش و پرورش و جامعه

۳۴. آموزش و بازخوانی ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان

۳۵. استفاده از جملات کوتاه و کلمات قصار برای طرح در کلاس درس، پیامک و موارد دیگر

۳۶. ارائه الگو برای موضوعات مختلف

۳۷. ایجاد سرفصل‌های مناسب در کتب درسی برای اقتصاد مقاومتی و موضوعات مرتبط با آن مانند قناعت، صرفه‌جویی، پرهیز از تجمل

۳۸. تدوین قوانین، ضوابط و مقررات مناسب برای فرهنگ‌سازی در زمینه حماسه اقتصادی

۳۹. حمایت از ایده‌ها، طرح‌ها و اقدامات خلاقانه و مبتکرانه مرتبط با حماسه اقتصادی دانش‌آموزان و فرهنگیان

۴۰. دعوت از کارآفرینان در مدرسه و بین فرهنگیان

۴۱. برگزاری سخنرانی و همایش برای معلمان و دانش‌آموزان و ارائه اطلاعات آماری دقیق و مقایسه مصرف در داخل و خارج از کشور

۴۲. ترویج سبک زندگی اسلامی و مبارزه با شیوه‌های نادرست زندگی فعلی برای فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیاء

۴۳. تهیه بسته‌های فرهنگی و اهداء به دانش‌آموزان با موضوع حماسه اقتصادی

۴۴. رعایت عملی معلمان و فرهنگیان و الگو بودن آنان در سطح جامعه

۴۵. معرفی کار و فعالیت به عنوان یک ارزش اسلامی ـ انسانی در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان

۴۶. برگزاری دوره‌های ضمن خدمت با موضوع حماسه اقتصادی

۴۷. سرفصل هر کتاب از اول دبستان تا انتهای تحصیل مزین به یک حدیث و یک نکته اقتصادی

۴۸. تکرار مسائل و موضوعات اقتصادی در قالب‌های مختلف ارائه شود

۴۹. هر هفته یک موضوع مربوط به حماسه اقتصادی، از زبان دانش‌آموزان رسانه‌ای شود

۵۰. سوق دادن دانش‌آموزان به سوی تولید از همان دوران کودکی

۵۱. برقراری ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده از طریق بازدیدهای دو طرفه

۵۲. بیان آثار و عوارض پرخوری و بدخوری در مدارس

۵۳. بیان دلایل استقلال و رشد اقتصادی در بعضی از کشورها که قبلاً زیر سیطره استکبار جهانی بودند مانند ژاپن، چین برای دانش‌آموزان و معلمان

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان اقدامات برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در آموزش و پرورش را به عنوان دومین راهکار این فصل بیان کرد و افزود: این اقدامات دارای ۴۵ بند بوده که عبارت است از:

۱.عوض نکردن سالانه طرح فرم لباس مدارس (حتی‌المقدور)

۲. جلوگیری از برگزاری برخی از سمینارها و کنفرانس‌های غیر ضروری

۳. عایق کردن شیشه‌ها و دیگر محفظه‌ها و جلوگیری از هدر رفتن انرژی

۴. استفاده از ظرفیت و امکانات هنرستان‌ها برای ساخت وسایل آموزشی مدرسه و اداره از جمله میز و نیمکت (فعال نمودن مدارس، هنرستان‌های کار و دانش برای کمک و تعمیرات منطقه)

۵. خرید به اندازه نیاز و جلوگیری از انبار کردن کالا

۶. نظارت دقیق از عملکرد مدارس و هزینه‌های آموزشی و اداری شامل تجهیزات، مصارف انرژی

۷. توسعه شبکه مجازی و انجام کارها به صورت غیر حضوری

۸. برگزاری آزمون به صورت رایانه‌ای (مجازی)

۹. کاهش بروکراسی اداری و حذف جلسات غیر ضرور

۱۰. پرهیز از استفاده از کالاهای تجملی و کم فایده در مدرسه و خانه

۱۱. استفاده از نور طبیعی و خاموش کردن لامپ‌های اضافه در روشنایی روز

۱۲. استفاده از نیروهای مازاد در دیگر ادارات و مقاطع آموزش و پرورش

۱۳. استفاده از برگه‌های باطله

۱۴. به جای نوشتن تحقیقات در کاغذ از سی دی و فلش استفاده شود

۱۵. ارتباط پیامکی با فرهنگیان به جای تماس تلفنی

۱۶. جلوگیری از چاپ و توزیع انواع مجلات غیر ضروری

۱۷. کاهش چاپ و توزیع تراکت‌ها و پوسترهای رنگی در بسیاری از موارد

۱۸. استفاده بهینه از محیط‌های آموزشی در ساعاتی که خالی و بلا استفاده هستند

۱۹. استفاده از انرژی خورشید برای روشنایی و تولید گرما

۲۰. استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی برای انتقال بهتر مطالب (وسایل کمک آموزشی)

۲۱. استفاده از کتب الکترونیکی و کم کردن چاپ کتاب و دفتر

۲۲. اجرای طرح جمع‌آوری کتب درسی و دفاتر بلا استفاده دانش‌آموزان در هر سال تحصیلی

۲۳. دقت در نگهداری اقلام سرمایه‌ای و رعایت اصول انبارداری و تعمیر به موقع وسایل

۲۴. استفاده بهینه از لوازم و وسایل مازاد در آموزشگاه‌ها

۲۵. تجمیع بعضی از پست‌های اداری در مدارس و ادارات

۲۶. اجرای طرح جهادی تعمیر و بهسازی سیستم آب و برق مدارس

۲۷. ملزم نمودن معلمان و کارکنان به ساده‌زیستی و مظاهر آن در سطح مدارس و ادارات

۲۸. واگذاری امور پشتیبانی و مدیریت مصرف به افراد متعهدتر و توانا

۲۹. استفاده از وسایل ضایعاتی قابل تعمیر و بازگشت به چرخه مصرف (بازیافت)

۳۰. هوشمندسازی وسایل گرمایشی و خنک کننده در ادارات و مدارس

۳۱. چند منظوره کردن مکان‌ها و استفاده متعدد از آنها

۳۲. واگذاری بعضی امور مانند کپی و تکثیر، سرویس فرهنگیان، سرویس مأموریت‌های درون شهری و برون شهری به بخش خصوصی

۳۳. استفاده از وسایل عمومی به جای وسیله شخصی

۳۴. انتخاب لوازم آموزشی مناسب و بادوام

۳۵. نخواستن اقدامات و تکالیف پرهزینه و گران قیمت (غیرضروری) از دانش‌آموزان

۳۶. ساخت فضاهای آموزشی با اصول معماری که عمر آن زیاد و هدر رفت انرژی کم شود

۳۷. در برنامه‌ریزی آموزشی طرح‌هایی اجرا شود که کمتر نیاز به کاغذ و نوشت‌افزار داشته باشد

۳۸. دادن مسئولیت به دانش‌آموزان در سطح مدرسه و در جریان کار قرار دادن آنها

۳۹. نصب دوربین مداربسته جهت کنترل فضاهایی که فاقد حضور افراد است و معمولاً برق یا آب در حال هدر رفت است.

۴۰. اینترنتی کردن فیش‌های حقوقی

۴۱. ملاک قرار دادن برخی معیارها مثل ساده زیستی، پرهیز از تجمل‌گرایی در بکارگیری و جذب نیروهای جدید

۴۲. چاپ کتاب‌های درسی برای استفاده چند سال

۴۳. وضع قانون و ضابطه برای موضوعات پرمصرف

۴۴. ترویج استفاده کامل از نوشت‌افزار

۴۵. از برگه‌های یک رو نوشته شده به عنوان دفتر مشق استفاده شود

وی سومین فصل را اقدامات برای خرید(مصرف) کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: این اقدامات نیز دارای ۴۵ بند بوده که عبارت است از:

۱. بازدیدهای هدفمند و مستمر دانش‌آموزان و معلمان از صنایع داخلی و کارخانجات تولیدی با هدف آشناسازی بیشتر با تولیدات داخلی

۲. اجرای طرح عیب‌یابی یا پیدا کردن مشکل کالاهای ایرانی توسط دانش‌آموزان و جمع‌بندی و ارائه آن به متولیان توسط ادارات آموزش و پرورش

۳. حمایت از تولیدات دانش‌آموزان و فرهنگیان مبتکر و خلاق

۴. طراحی و ساخت وسایل کم هزینه در کارگاه‌ها و هنرستان‌ها

۵. ملزم کردن ادارات و زیر مجموعه‌ها به خرید کالای ایرانی و برخورد با خریدهای خارجی بی‌مورد

۶. اجرای پوشش لباس متحدالشکل با استفاده از البسه داخلی برای معلمان و دانش‌آموزان

۷. آسیب‌شناسی عمومی نسبت به تمایل مردم به سمت کالاهای خارجی توسط دانش‌آموزان و جمع‌بندی و ارسال به مبادی ذیربط در سال تحصیلی

۸. خرید جوایز مسابقات ورزشی، درسی برای دانش‌آموزان از کالاهای ایرانی

۹. درخواست از دولت جهت فشار بر کارخانجات و تولید کنندگان به منظور بالا بردن سطح کیفیت کالاها

۱۰. تبلیغ کالاهای ایرانی و ارائه و معرفی محصولات با کیفیت به دانش‌آموزان و معلمان در سطح مدارس و ادارات آموزش و پرورش

۱۱. جلوگیری از استفاده بعضی از لوازم التحریر و لباس‌های تولید خارجی در مدارس

۱۲. توزیع کالاهای ایرانی از قبیل لوازم التحریر، کیف و کفش با قیمت کمتر در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان

۱۳. ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی مصرف فرهنگیان با ارائه کالاهای ساخت داخل

۱۴. ایجاد نمایشگاه کالای ایرانی و بومی ملی در سطح مدارس و ادارات آموزش و پرورش

۱۵. ارائه تسهیلات خرید کالای ایرانی به کارکنان

۱۶. برگزاری جلسه، نشست و سخنرانی برای توجیه، تشویق و ترغیب نسبت به استفاده از تولیدات داخلی

۱۷. مصرف کمک‌های بلاعوض،‌ جشن عاطفه‌ها، جشن شکوفه‌ها با خرید تولیدات داخلی

۱۸. بیان مزایای استفاده از کالای ایرانی برای دانش‌آموزان و اولیاء

۱۹. تقویت و آموزش وطن دوستی و غرور ملی و ارتباط دادن آن به مصرف داخلی

۲۰. استفاد از کالای خارجی به عنوان یک فعل ناپسند در جامعه معرفی شود

۲۱. رعایت عملی (نقش پیشتاز) معلمان و فرهنگیان در استفاده از کالای داخلی

۲۲. مطالبه از اتحادیه اصناف در جهت کاهش محصولات خارجی و تهیه و توزیع بیشتر محصولات داخلی

۲۳. طرح موضوع در شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان و تصویب و تنظیم دستورالعمل به تمام واحدهای آموزشی و اداری

۲۴. تهیه، تولید و پخش سرودهای تبلیغاتی در سطح مدارس

۲۵. تشویق افرادی که از کالای داخلی استفاده می‌کنند

۲۶. تشویق و ترغیب به استفاد از کالای بومی و ایرانی در سطح مدارس کلاس درس و اولیاء

۲۷. بیان فواید استقلال و خودکفایی و مضرات وابستگی به خارج در بین دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء

۲۸. حمایت از مخترعان و رساندن اختراع آنها به تولید انبوه

۲۹. برگزاری مسابقات انشاء و روزنامه‌نگاری با این موضوع

۳۰. هدیه سبد کالای ایرانی به همکاران

۳۱. معرفی فروشگاه‌های معتبر دارای اجناس ایرانی به دانش‌آموزان و اولیاء

۳۲. استفاده از اقلام ایرانی در همایش‌ها گردهمایی‌ها و مراسم‌ها

۳۳. ارتباط و تعامل با مدیران صنایع داخلی و اعلام نیازهای آموزش و پرورش به آنها برای تولید

۳۴. توصیه و تشویق دانش‌آموزان و فرهنگیان زن به استفاده از چادر مشکی ایرانی

۳۵. رجوع به تاریخ و بیان تجارب سایر کشورها در این زمینه

۳۶. دریافت نمایندگی از شرکت‌های تولیدی و عرضه با قیمت پایین‌تر در مدارس و ادارات

۳۷. تشویق افراد به مشاغل خانگی و بیان مصادیق آن برای دانش‌آموزان

۳۸. تعریف رشته و پرورش نیروهای ماهر برای موضوعاتی که ما را از وابستگی نجات می‌دهد

۳۹. معرفی و تبلیغ کالاهای ایرانی در سطح مدارس

۴۰. اعطای تسهیلات خرید کالای ایرانی به فرهنگیان

۴۱. برگزاری کارگاه‌های عکس و نقاشی در مدارس با موضوع کار و مصرف کالای ایرانی

۴۲. معرفی شغل به دانش‌آموزان و اولیاء

۴۳. استفاده از تجارب بازاریان و یا استادکاران در کلاس درس

۴۴. موضوع حماسه اقتصادی از حالت فوق برنامه و جنبی به صورت تکلیف آموزش و پرورش جزء وظایف و مأموریت‌ها در بیاید تا در متن اصلی فعالیت‌ها قرار گیرد

۴۵. استفاده از فرهنگیان در نظارت بر توزیع

رمضانیان اضافه کرد: مطالبه‌گری و درخواست از دیگران چهارمین فصل از اقدامات پیشنهادی به وزارت آموزش و پرورش برای نقش آفرینی مناسب در خلق حماسه اقتصادی است که دارای ۱۴ بند بوده و عبارت است از:

۱. استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی و جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های آنان و ارسال به وزارتخانه‌ها

۲. درخواست از تولید کنندگان برای حضور در بین دانش‌آموزان و معلمان و پاسخگویی به سؤالات آنان در زمینه‌های کیفیت، تولید و به ویژه تولیدات مدرسه‌ای

۳. دعوت از مسئولان برای حضور در مدارس و مطالبه و سؤال از آنها

۴. برگزاری همایش، مسابقات، مقاله‌نویسی و فراخوان علمی با حضور مسئولان مختلف، طرح موضوع توسط نمایندگان دانش‌آموزان و فرهنگیان و اعلام نتایج همایش‌ها به مسئولان اجرایی

۵. تشکیل میزگرد با موضوع آسیب‌شناسی چرخه اقتصادی و مسائل مرتبط با حضور فرهنگیان و دانش‌آموزان و اولیاء

۶. توجیه و آموزش دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان برای مطالبه‌گری و درخواست کیفیت

۷. سوق‌دهی تمامی خریدهای کلان و جزئی آموزش و پرورش به سمت کالاهای داخلی

۸. صدور بیانیه و اعتراض نسبت به مسئولینی که نمی‌خواهند حساسیت موضوع را درک کنند توسط فرهنگیان و دانش‌آموزان

۹. برگزاری گردهمایی و تجمعات اعتراض‌آمیز دانش‌آموزی با هدف آگاه‌سازی و طرح درخواست

۱۰. طرح نیازمندی‌های حماسه اقتصادی در جلسات شورا و جلسات مشترک با سایر نهادها و سازمان‌ها توسط معلمان و مسئولان آموزش و پرورش

۱۱. حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان در کارخانجات و دستگاه‌های دولتی و مطالبه از مسئولان در رابطه با اقدامات برای حماسه اقتصادی

۱۲. مطالبه‌گری از طریق رسانه‌ها، ماهنامه‌ها، بروشورها، روابط عمومی و تهیه کتابچه

۱۳. تعامل و ارتباط فرهنگیان و دانش‌آموزان با فرماندار، امام جمعه و نمایندگان مجلس و انعکاس موانع تحقق حماسه اقتصادی به آنها

۱۴. آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به جامعه، نسبت به کوتاهی‌ها و کم کاری‌های مسئولان و متولیان در امور اقتصادی

رمضانیان در پایان خاطر نشان کرد: سازمان بسیج فرهنگیان به عنوان یکی از بخش‌های متعلق به وزارت آموزش و پرورش آمادگی کامل دارد تا با همکاری این دستگاه عظیم تعلیم و تربیت، مطالبه رهبری را پیگیری کرده و اجرا کند.
مرجع : سایت بسیج فرهنگیان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۲:۰۹

30 Dec 2019