۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۱۸۰۲۸
زنگ خطری برای مسئولان؛

بناهای تاریخی چالش‎تر در معرض تخریب + عکس

به گزارش جهانبین‌نیوز، شهر چالشتر، یکی از قدیمی ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری است که بناهای تاریخی دوره معاصر در آن اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

چالشتر بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت چالشتر ۶٬۷۲۰ نفر (۱٬۶۸۰ خانوار) بوده است. این شهر بعد از بن قدیمی‌ترین شهر این استان است، همچنین این شهر مرکز اصلی چهارمحال بوده است.

مولف مرآت البلدان در شرح نواحی «چارمحال» می نویسد: از قرای ناحیه «رار» یکی قریه «چالشتر» است که قلعه‌ای آجری است و ۲۲ برج دارد و هر دهنه برج را هشتاد ذرع با برج دیگر فاصله‌است. از بناهای مرحوم حاجی محمد رضاخان می‌باشد و در آنجا بناهای عالی و عمارتهای بسیار خوب است که بیش از ۳۰ هزار تومان خرج عمارات شده. دویست خانوار جمعیت و یک رشته قنات دارد که هشت سنگ میرابی آب ازآن جاری است و هر سال صد خروار زمین بذرافشان را مشروب می‌نماید. حمام و مسجد و تیمچه و بازارچه و دکاکین و آسیا دارد و ۳۹۰ تومان مالیات دیوانی آنجاست و شش نفر سرباز هم می‌دهد. (مرآت البلدان ج ۴ صص ۵۱ - ۵۲). در فرهنگ جغرافیائی ایران نوشته شده‌است: «... دهی است از دهستان لار (رار) بخش حومه شهرستان شهرکرد که در ۸ هزارگزی شمال باختر شهرکرد و یک هزارگزی راه عمومی شهرکرد به چالشتر واقع شده. جلگه و کوهستانی و معتدل است و ۳۲۶۱ تن سکنه دارد. آبش از قنات و چشمه و محصولش غلات می‌باشد. شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی قالی بافی وقفل سازی است. یک باب دبستان و یک عمارت سرپوشیده و قلعه قدیمی دارد.

علاوه بر بناهای تاریخی در این منطقه، قالی چالشتر بافت که رنگ و نقشه‌ای بومی است اکنون به عنوان یک نشانه فرهنگی و تاریخی به حساب می‌آید.

متاسفانه برخی از آثار تاریخی چالش تر در معرض تخریب می باشند که امید است مورد ترمیم قرار بگیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۸:۴۶

2 Jan 2020