۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۴۲۳۸

مطالعات کارشناسی حفاظت از کتیبه های « پیر غار » در استان چهارمحال و بختیاری

 مطالعات کارشناسی حفاظت از کتیبه های « پیر غار » در استان چهارمحال و بختیاری
 به گزارش جهانبین نیوز، کتیبه های تاریخی دوره مشروطیت پیرغار فارسان در چهارمحال و بختیاری هم اکنون به علت نشت آب، رطوبت و نبود حفاظت مناسب درخطرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: کتیبه های پیرغار، یکی از جاذبه های دیدنی استان در کانون گردشگری پیرغار است که از زمان نشتی آب و بروز مشکلات در محوطه این ابنیه تاکنون، دو مرحله مطالعات کارشناسی برای حفاظت از این کتیبه تاریخی ملی انجام شد.
مژگان ریاحی افزود: با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی این منطقه هر ساله متغییر است، مطالعات مرحله سوم این طرح نیز در آینده نزدیک آغاز می شود.
وی گفت: ‌ با توجه به مطالعات انجام شده به علت اینکه این کتیبه روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از رشته کوه زاگرس، و در معرض تغییرات آب و هوایی فصول قرار دارد و از آنجا که متصل به کوه است، رطوبت و زایش آب کوه ها روی این سنگ نوشته تاثیرگذار بوده است.
وی گفت: نصب شیروانی های ویژه و محیط حفاظتی از جمله اقدامات حفاظتی گذشته برای نگهداری از این کتیبه تاریخی است.
بنا بر نظر کارشناسان، امکان جداسازی، ایزولاسیون و تثبیت این کتیبه هم اکنون وجود ندارد، چون آسیب بیشتری متوجه این سنگ نوشته می شود و منجر به متلاشی شدن این اثر می شود.
این سنگ نوشته ها در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان واقع شد و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری مطرح هستند. این کتیبه ها متعلق به دوره مشروطیت در دوران قاجاریه ( مظفرالدین شاه ) است و بر روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از  رشته کوه زاگرس، در تفرجگاه پیرغار ساخته شده است .  استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی کشور و در محدوده رشته کوهای زاگرس قرار گرفته است . این استان یکی از استانهای کوچک کشور به شمار می آید و دارای مناطق گردشگری  طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است. قلعه های تاریخی، پل های تاریخی، کتیبه های تاریخی و ... از نمونه آثارهای تاریخی  این استان هستند که بسیاری از آنها در اثر بی توجهی ها در حال تخریب هستند . قلعه تاریخی هوره، قلعه تاریخی گرمدره، و کتیبه های تاریخی منطقه پیرغار فارسان، از نمونه آثار تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری هستند که هم اکنون در حال تخریب هستند(منبع:باشگاه خبرنگاران)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۴:۰۸

11 Jan 2020