۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۰۷۴۰
در قالب کمکهای مردمی همزمان با جنگ تحميلي

اجراي طرح همگام با جبهه استان چهارمحال و بختياري

طرح همگام با جبهه استان چهار محال و بختياري از سال 1360 آغاز و تا سالهاي 1364و1365 ادامه يافته است. اوج فعاليتها در سالهاي 1360تا 1363مي باشد. مرکز عمده فعاليت ها در مرکز استان شهرکرد در دو نقطه ستاد مشترک که ويژه فعاليتهاي هلال احمر و امداد گران استان (اعم از خواهر و برادر )بوده است.
اجراي طرح همگام با جبهه استان چهارمحال و بختياري
به گزارش مشکات برين انقلاب اسلامي ايران و دفاع مقدس در دوران خود از جمله حوادثي بود که بدست مردم آزاده ايران از زنان فداکار و مردان از جان گذشته ، يکي از تابناکترين جلوه هاي ايثار و شهادت را رقم زدند ، تا بعنوان يک الگوي حماسه ساز نقش آفريني کنند و افتخار بزرگي براي ايران اسلامي به ارمغان بياورند .      جواناني که شهادت را يک پيروزي و نهايتا ملاقات با خدا مي دانستند به ميدان آمدند و حماسه ها آفريدند ، تا ضمن پاسداشت انقلاب اسلامي ،اجازه ندهند يک وجب از خاک ميهن ايران عزيز بدست بيگانگان بيفتد .

بعداز پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري زعيم عاليقدرحضرت امام خميني (ره) که دست سلطه گران و ابر قدرتهاي شرق و غرب از اين مرز و بوم کوتاه شد، براي تسلط يابي مجدد بر اين کشور نه تنها قائله کردستان را به راه انداختند بلکه با توطئه هاي متمادي از جمله کودتاي طبس ، فتنه ها و درگيريهاي سيستان و بلوچستان ، تحريک گروههاي سياسي براي اغتشاش در کشور ، ترور شخصيتها و ساير موارد سعي در شکست انقلاب داشتند که همه اين توطئه ها با هوشياري مردم در نطفه خفه شد ند .

سلطه طلبان وقتي از اين طريق نتوانستند راه به جائي ببرند ، با تحريک صدام حسين تکريتي ، حکومت بعث عراق را به تجهيزات مدرن جنگي و سلاح هاي پيش رفته مجهز نمودند به اين اميد پس از دو هفته انقلاب اسلامي را ساقط و تهران را تسخير نمايند . با حمله گسترده از هوا ، زمين و دريا به کشور اسلامي ايران هجوم آوردند . در آن زمان که نيروهاي نظامي و انتظامي ايران ساماندهي مناسب نداشتند قسمتي از خاک ايران و شهرها و روستاها را به تصرف خود درآوردند وتا پشت دروازه هاي شهر اهواز رسيدند وبا يورش وحشيانه خود تعداد زيادي از مردان ، زنان و کودکان بي گناه را به شهادت رسانده و جمع کثيري را آواره و تعدادي از مردم غير نظامي را به اسارت گرفتند و اقدام به تخريب اماکن مسکوني و غارت اموال آنها نمودند . تنها شش روز از شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران مي گذشت که همگام با جوانان سراسر کشور اولين گروه از بچه هاي استان چهارمحال و بختياري به فرماندهي سردار شهيد حسينعلي ترکي به اهواز و سپس به محور شوش اعزام شدند .






طرح همگام با جبهه استان چهار محال و بختياري از سال 1360 آغاز و تا سالهاي 1364و1365 ادامه يافته است. اوج فعاليتها  در سالهاي 1360تا 1363مي باشد. مرکز عمده فعاليت ها در مرکز استان شهرکرد  در دو نقطه ستاد مشترک که ويژه فعاليتهاي هلال احمر و امداد گران استان (اعم از خواهر و برادر )بوده است و ضمنا  فعاليت هاي پشتيباني به طور نقدي و غير نقدي خود را در هسته هاي مردمي در مساجد مراکز بومي بصورت شبانه روزي انجام مي گرفته است و خواهران در اصناف متفاوت خياطي (لباسهاي رزمندگان ، امدادگري (دوخت پد و وسايل بهداشتي و بافندگي (شال و ژاکت و جوراب و دستکش و ...)و بسته بندي و پشتيباني کمکهاي جمع آوري شده توسط مردم ،آشپزي (پخت مربا جات گل محمدي و هويج و سيب و .. و تهيه داروهاي طبي پزشکي (از قبيل خاک شير ، و آويشن و ...) مشغول به فعاليت بوده اند .

فعاليت هاي شهري بيشتر به سمت خياطي و پخت و بسته بندي  و ... متمايل شده  اما در روستاها علاوه بر موارد فوق در فعاليت هاي داوطلبانه به کشاورزي و درو گندم و محصولات صيفي جات و سبزي خورد کردن و .. نيز انجام ميگرفته است.
جمع آوري وسايل و طروف شيشه اي براي تسهيل بسته بندي و ارسال به جبهه از عمده فعاليتهاي ديگر خواهران بوده است . که حتي بعضا تا دور وقت هم طول مي انجاميده است.






تحقيقات انجام شده  در اين طرح نشان  مي دهد اکثرفعالان شهرها و اهالي روستاها و بويژه معلمين مدارس مناطق شهرکرد ، سامان ، بن ، و بروجن، و چالشتر، هفشجان، در جمع آوري اجناس و کمک به جبهه موثر بوده اند. اقلامي نذير گوسفند، طلا (گوشواره، انگشتر، پول نقد، گوني، آرد، نان خشک،  قند و شکر و کشمش و ..نقش موثري داشته اند. ازمصاحبه با تعدادي ازخواهران عضو اين طرح مشخص گرديد که تعدادي از خواهران منازل خود را به عنوان مکان طرح قرارداده وبعنوان کارگاههاي  خياطي و  ...طرح همگام با جبهه مورد استفاده قرارمي گرفته است.

متأسفانه ثبت فعاليتها و اسناد(عکس و فيلم ) خواهران طرح  همگام با جبهه  استان چهارمحال و بختياري بطور خيلي ضعيف است و اسناد ارسالي بجامانده از خود خواهران شرکت کننده در طرح مي باشد.

در اين طرح آموزشها ي گوناگون اعتقادي (احکام ، قرآن ، مطالعات اعتقادي سير شهيد مطهري وشهيد دستغيب (توحيد و معاد و ...) و رساله ها ي مراجع بويژه  حضرت امام خميني (ره) و  ديگر کتب فقهي و عرفاني اساتيد شهيد باهنر و رجايي نقش موثري در تقويت بنيه اعتقادي و بصيرتي خواهران داشته و مبارزه عملي با تهاجمات دشمن در جهت بي رنگ جلوه دادن ارزشهاي ديني داشته است. آموزش نظامي از اصلي ترين آموزشهاي تاکيکي دوران دفاع مقدس بوده است که همزمان با برادران ، دوره هاي مقدماتي در شهرکرد و تخصصي اعزام به قم و يا مشهد انجام مي گرفته است . و خواهران با دوره هاي اسلحه شناسي  آشنا شده و دوره هاي مربي گري را نيز آموزش مي ديدند. برگزاري برنامه هاي فرهنگي متفاوت و عميق زيارت عاشورا و دعاي کميل و دعاي توسل و مراسمات شهدا و شرکت فعال در تشييع شهدا ي جنگ تحميلي و سرکشي از خانواده هاي شهدا و دلجويي از مادران و همسران و فرزندان شهدا جرء لاينفک فعاليتهاي خواهران بوده است. برپايي کتابخانه هاي سيار حضرت زينب (س) در هفشجان و کتابخانه هاي سياردرهفشجان و کتابخانه امام صادق (ع) فرخشهرو ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني و امانت دادن کتاب با همکاري برادران فعال و مسول طرح گام بلندي در تعالي طرح توسط خواهران بوده است. شرکت در عروسيهاي خواهران و جشنهاي خانواده ها و يا تسهيل در ازدواج دختران و پسراني که درطرح فعاليت داشتند ازجمله تعدادي از خواهران طرح همگام با جبهه بن ، بعنوان برنامه هاي برتر اين طرح به شمار مي رود .







انتهاي پيام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۵:۲۲

28 Dec 2019