۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۴۱۴۲

متقاضیان مسکن مهر تاوان ناکارآمدی تعاونی‌ها را می‌دهند

افرادی که به کمک راه و شهرسازی اقدام به تاسیس تعاونی کرده و به ساخت واحدهای مسکن مهر پرداخته‌اند بعضا دارای حداقل سواد ممکن و توانایی‌های لازم در امر ساخت و ساز هم نبوده و بخاطر سود قابل توجهی که از این امر عاید آنان می‌شد اقدام به تاسیس تعاونی و دریافت پول از مردم کرده‌اند ولی عملا کاری برای خانه‌دار شدن آن‌ها صورت نگرفته است.
متقاضیان مسکن مهر تاوان ناکارآمدی تعاونی‌ها را می‌دهند
به گزارش جهانبین نیوز؛ بدون شک طرح مسکن مهر را می‌توان یکی از طرح‌هایی دانست که باعث شد بسیاری از افراد به‌خصوص افراد کم‌درآمد جامعه صاحبخانه شوند. هرچند که این طرح نیز از دایره نقد خارج نیست و به حتم مشکلات و ضعف‌هایی داشته اما اهمیت اجرای آن بر هیچ کس پوشیده نیست. اهمیت مسکن مهر آنجا تجلی می‌یابد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای خود با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، پانزده توصیه به دولت داشتند که آخرین توصیه ایشان توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: "اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد".

هرچند که دولت یازدهم با آغاز به کار خود تمایل چندانی برای ادامه این طرح نداشت به طوری که تصمیم گرفت نام این طرح را از مسکن مهر به مسکن اجتماعی تغییر دهد تا حداقل در ظاهر نشان دهد که علاقه‌ای به ادامه طرح دولت قبلی ندارد. به هر حال به نظر می‌رسید که دولتمردان یازدهم به خصوص وزیر و معاونان وزارت مسکن و شهرسازی پس از توصیه‌های مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به مسکن مهر داشته باشند به طوری که با تکمیل زیرساخت‌ها این واحدها را برای اسکان متقاضیان آماده کنند.

تکمیل پروژه مسکن مهر نیازمند اراده مسئولان است

اما در عمل آنچه در استان‌ها به وضوح قابل مشاهده است، نبود اراده کافی برای تکمیل این طرح است چراکه طرح مسکن مهر مانند فرزند یتیمی است که اکنون زیر دست ناپدری‌ای افتاده که وجود چنین فرزندی را به لحاظ سیاسی چندان سودمند نمی‌داند.

یکی از معضلاتی که اکنون مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تعاونی‌هایی هستند که به نمایندگی از مردم اقدام به ساخت و تحویل مسکن به مردم می‌کنند تعاونی‌هایی که عمدتا به دلیل ناآگاهی و نداشتن علم و توان این کار موجب برهم زدن آرامش و نگرانی بسیاری در اقشار مختلف جامعه شده‌اند.

ناکارآمدی تعاونی‌های مسکن مهر و استفاده از مصالح نامناسب مشکل اساسی متقاضیان

افرادی که به کمک راه و شهرسازی اقدام به تاسیس تعاونی کرده و به ساخت واحدهای مسکن مهر پرداخته‌اند بعضا دارای حداقل سواد ممکن و توانایی‌های لازم در امر ساخت و ساز هم نبوده و بخاطر سود قابل توجهی که از این امر عاید آنان می‌شد اقدام به تاسیس تعاونی و دریافت پول از مردم کرده‌اند، حال آنکه به جرات می‌توان گفت بسیاری از تعاونی‌هایی که اقدام به دریافت مبالغی از مردم کرده‌اند بعد از چهار تا پنج سال هنوز برای تحویل واحدها اقدام نکرده‌اند این از طرفی است که با تاخیر در قسط‌بندی وامی که از بانک دریافت شده معضل بزرگ‌تری به نام سود مشارکت گریبان‌گیر بسیاری از مردم شده است و نکته جالب آنکه بانک در دریافت وام خود طرف حساب خود را فقط مردم می‌داند و عملا این مردم هستند که باید پاسخگوی ناکارآمدی و اشتباهات تعاونی‌ها را باشند.

نکته دیگری که باعث نارضایتی مردم از تعاونی‌ها شده است کیفیت مصالحی است که در ساخت این واحدها مورد استفاده قرار می‌گیرد چون برخی تعاونی‌ها صرفا برای بدست آوردن سود قابل توجه اقدام به استفاده از مصالحی با کیفیت درجه سه و حتی مصالح دورریختنی کارخانه‌ها کرده‌اند. این در صورتی است که مثلا بر ساخت واحدها نظارت می‌شود غافل از اینکه یا باید در وجود ناظر شک کرد و یا در نوع نظارت بر ساخت و ساز واحدها.

حاصل کلام اینکه مهم‌ترین چیزی که اکنون موجب این سوءاستفاده‌ها و بی‌تدبیری‌ها در خانه‌دار کردن مردم شده ضعف در قانون و قانونگذاری است با اندک تاملی بر اساسنامه‌ها و قوانین مربوط به تعاونی‌ها براحتی منافذی که باعث دور زدن قوانین می‌شود مشخص شده و در دسترس افراد سودجو قرار می‌گیرد که همین امر باعث ورود متعدد دستگاه قضا به عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر شده است که به دلیل آشنایی با راه‌های دور زدن قانون توسط تعاونی‌ها قاطبه‌ی پرونده‌هایی که به دلیل سوءاستفاده به دادگاه رجوع داده شده است همواره به سود تعاونی‌ها تمام شده و این تعاونی‌ها بدون احقاق حق مردم اعلام انحلال کرده و برای همیشه از چنگ قانون می‌گریزند.

امید است دولت که در ایام انتخابات با شعار ادامه دادن طرح مسکن مهر بر سرکار آمد به جای مزخرف خواندن این طرح مشکلات آن را برطرف کرده و کمک قابل توجهی برای خانه‌دار کردن مردم کند شاید بدین وسیله حداقل، باری از دوش مردم بی‌بضاعت و مستضعف که تنها در رویای خود به خانه‌دار شدن فکر می‌کردند و اکنون رویای خود را قابل دستیابی می‌بینند برداشته شود.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۳۴:۳۸

29 Dec 2019