۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۲۳۷۹۳
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

مبارزه با کم آبی با تحول در بخش کشاورزی امکان‌پذیر است/ انتقال آب چهارمحال و بختیاری تنها برای شرب مجاز است

معاون رئیس جمهور گفت: واقعیت‌ها باید دیده شوند، متاسفانه میزان برداشت از منابع در کشور 5/3 برابر ظرفیت زیستی است و 5 برابر ظرفیت مراتع دام روی آن‌ها در حال چرا است.
مبارزه با کم آبی با تحول در بخش کشاورزی امکان‌پذیر است/ انتقال آب چهارمحال و بختیاری تنها برای شرب مجاز است
به گزارش جهانبین نیوز معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در شورای اداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: افت شدید سفره‌های زیرزمینی ناشی از فرافکنی‌ها نیست بلکه دلایلی چون تغییر اقلیم و خشکسالی‌های اخیر باعث این مشکل شده است.

وی با اشاره به بازسازی و خاصیت تجدیدپذیری طبیعت گفت: امروز از این خاصیت به ظرفیت زیستی یاد می‌کنند و اگر بخواهیم از طبیعت بهره بگیریم باید به آن اجازه دهیم خود را بازسازی کند.

این مسئول بیان داشت: با توجه به اینکه ظرفیت زیستی جهان محدود است و ۷ میلیارد انسان هر ساله از طبیعت بهره‌کشی می‌کنند زمان لازم برای تجدید و بازسازی به آن داده نمی‌شود.

طی ۷۰ سال گذشته ۵۰ درصد پستانداران نابود شده‌اند

ابتکار با بیان اینکه طبیعت هر ساله برای بازسازی خود شش ماه عقب می‌ماند افزود: ذخایر جانوری دنیا به سرعت در حال نابودی هستند و طی ۷۰ سال گذشته ۵۰ درصد از گونه‌های پستانداران نابود شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه کشورهایی گونه‌های خود را از دست می‎دهند دچار بی‌مبالاتی هستند افزود: ۷۰ درصد از فراورده‌های کشاورزی نیازمند گرده‌افشانی حشرات بوده و این درحالی است که زنبورها در حال نابودی هستند.

چرای از مراتع در کشور ۵ برابر ظرفیت آن‌ها است

وی تاکید کرد: واقعیت‌ها باید دیده شوند متاسفانه میزان برداشت از منابع در کشور ۵/۳ برابر ظرفیت زیستی است و ۵ برابر ظرفیت مراتع دام روی آن‌ها در حال چرا است.

دولت یازدهم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به دنبال اقتصاد کم کربن است

معاون رئیس جمهور گرم شدن‌های اخیر کره زمین را ناشی از افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای دانست و افزود: در ایران هم ۵/۱ درجه افزایش دما داشته‌ایم و کشور ما هم برای مبارزه با این گرمی هوا باید یک برنامه ملی داشته باشد و دولت یازدهم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به دنبال اقتصاد کم‌کربن خواهد بود.

این مسئول گفت: کاهش بارندگی، تغییر بارشها از برف به باران و افزایش دما باعث بروز مشکلاتی در کشور شده است و رویکرد مهم در این زمینه برنامه‌ریزی صحیح است.

مبارزه با کم آبی با تحول در بخش کشاورزی امکان‌پذیر است

وی با اشاره به اینکه کشور برای توسعه یک راه پیش‌رو دارد افزود: باید ظرفیت زیستی و موازین محیط زیست با هم همگام باشند و اگرنباشند مشکلات بروز کرده امروز حل نخواهند شد.

ابتکار با اشاره به کمبودهای آب در کشور و از جمله چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: باید در بخش کشاورزی یک تحول عظیم صورت بگیرد تا بتوان به زندگی با این شرایط ادامه داد.

معاون رئیس جمهور گفت: چرخه محیط زیست نباید بهم بخورد و برای این امر باید شیوه‌های اصلاحی در صنعت، کشاورزی و... اعمال گردد.

انتقال آب تنها برای شرب از استان امکان‌پذیر است

ابتکار با بیان اینکه نگاه‌ها به تونل گلاب ۲ نگاه‌های ملی است و به این مورد دید منطقه‌ای نداریم ادامه داد: در خصوص این تونل باید شرایط دیده شود و انتقال آب باید تنها برای شرب صورت بگیرد و در این مورد عدالت را در نظر خواهیم گرفت.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: تعهدات لازم در خصوص گلاب ۲ پیگیری خواهد شد و جز برای شرب هیچ تخصیص دیگری داده نخواهد شد.
این مسئول به پیگیری منبع تامین آب برای گلاب ۲ اشاره و افزود: این موضوع در شورای عالی آب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی نداشتن تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی در استان را غیرقابل قبول دانست و گفت: باید با این مشکل با همکاری دولت، مردم و صنعت‌گران حل شود.

ابتکار با اشاره به جنگل‌ها و نابودی آن‌ها بیان داشت: جنگل‌ها باید با فناوری‌های جدید محافظت شوند و برای افزایش حفاظت از جنگل‌ها ۸ مرداد رویش ملی با همکاری صدا و سیما و سازمان جنگل۲ها خواهیم داشت که هدف از برگزاری این برنامه حفاظت هرچه بیشتر جنگل‌ها است.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۷:۲۰

27 Dec 2019