۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۲۳۷۸۳
گزارش

بازدید از کارخانجات کاشی و سرامیک

در تولید کاشی کف به علت نیاز به مقاومت شیمیایی بالا از لعاب خام و در تولید کاشی دیواری که نیاز به لایه های لعابی با مقاومت کمتر دارد از لعاب پخته استفاده می شود.
بازدید از کارخانجات کاشی و سرامیک
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، طی یک تور صنعتی – خبری ، خبرنگاران چهار محال و بختیاری از دو کارخانه کاشی و سرامیک دیدن کردند.

این کارخانه ها تمام سعی خود را نمودند که بهترین محصولات را در بازار به مشتریان خود ارائه دهند و کمتر معترضی را نسبت به محصول خود داشته باشند.

کارخانجات تولید کاشی و سرامیک ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه داشتند ، فرم ظاهری و جنس سرامیک برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار بود و هرکدام به نوبه خود تعریف هایی را از محصول خود می نمودند.

نوع مقاومت ، اندازه کاشی و سرامیک ها، بهداشت ، رعایت استاندارهای لازم و ... برای آن ها حائز اهمیت بود.

طراحی و زیبا شناسی مقوله مهمی بود که به آن توجه زیادی می شد.
در این تور خبرنگاران و مهندسین با مراحل تولید و ساخت یک کاشی و سرامیک آشنایی لازم و کافی را پیدا نمودند.

که مراحل تولید یک کاشی به شرح ذیل بود
اولین مرحله آماده سازی مواد می باشد که این بخش شامل آماده سازی مواد اولیه جهت تهیه بدنه کاشی می باشد، مراحل مختلف این بخش با توجه به تکنولوژی به کار رفته جهت شکل دادن محصول تولیدی(تهیه بدنه ) و همچنین با توجه به نوع محصول تولیدی متفاوت است.

بعد از تهیه مواد اولیه و توزیع آن ها طبق فرمولاسیون مورد نظر کارخانه جهت تهیه بدنه هر محصول ، مواد اولیه سخت خردایش میگردند،عمل خرد کردن سنگها(مواد اولیه) به وسیله انواع سنگشکنها و خردکننده های فکی، غلطکی، چرخشی ، چکشی و دوار انجام می گیرد . در ادمه خردایش مواد اولیه تبدیل به پودر (گرانول) میشود . تهیه پودر نیز خود به دو روش تر و خشک صورت می گیرد.

دومین مرحله شکل دهی بود که پس از آماده سازی مواد اولیه به صورت پودر به وسیله فشار پرس آن را تبدیل به بدنه کاشی مینمایند که در اصطلاح به این عمل تهیه بیسگوییت میگویند.

بعد از مرحله شکل دهی نوبت به مرحله پخت می رسید که در این بخش کلیه مراحل خشک کردن و پخت، اعم از پخت بدنه و پخت لعاب بود که در مراحل مختلف این بخش ، عملیات مونتاژو پرداخت نیز انجام می گیرد، در صنایع تولید کاشی ، با توجه به نوع محصول تولیدی و نوع تکنولوژی بکار گرفته شده، فرایند تکپخت، دو پخت، و سه پخت مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید کاشی کف به صورت تکپخت انجام می شود و همچنین آخرین تکنولوژی در تولید کاشی دیواری نیز، فرایند تک پخت است.




فرایند تولید کاشی دیوار در ایران عموما" به صورت دو پخت انجام می شود در این فرایند نیاز به حرارت بالا جهت پخت و نیاز لعاب به کار رفته در آن به درجه حرارت پایین ، پخت بدنه و لعاب در دو مرحله و در کوره های جداگانه با درجه حرارت مختلف انجام می شود.

مراحل لعاب، که شامل لایه شیشهای نازکی است که سطوح بدنهای سرامیک را می پوشاند .
دو نوع لعاب در ساخت این فراورده ها استفاده می شود لعاب های خام و لعابهای فریتشده.

در تولید کاشی کف به علت نیاز به مقاومت شیمیایی بالا از لعاب خام و در تولید کاشی دیواری که نیاز به لایه های لعابی با مقاومت کمتر دارد از لعاب پخته استفاده می شود.

و در نهایت درجه بندی و بسته بندی محصول است که محصولات شامل سه درجه یک ، دو سه می باشد که بسته بندی می شوند و به بازار عرضه می گردد که این کار به دو روش دستی و یا اتوماتیک می تواند انجام گیرد.



انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۷:۴۴

28 Dec 2019