۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۸
کد مطلب : ۵۷۲۴۳
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان:

کولیک شیرخواران، علاجی ندارد

فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان گفت: افزایش بزاق دهان در کودکان به ویژه در شیرخواران می‌تواند به دلیل تغذیه غیرصحیح یعنی به صورت بیش از حد غذا خوراندن به نوزاد یا کودک یا نشانه‌ای از رفلاکس باشد که باید به آن توجه کرد.
کولیک شیرخواران، علاجی ندارد
غلامرضا پناهنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، اظهار کرد: با بازگشایی مدارس عفونت‌های ویروسی افزایش پیدا کرده است، این عفونت‌ها نشانه‌های تنفسی و گوارشی به همراه  دارند، با این وجود بهبود این نوع بیماری‌ها به سرعت انجام می‌شود.
 
وی افزود: بعد از عفونت‌های تنفسی، مخاط تا مجددا فرم طبیعی خود را پیدا کنند زمان‌بر است، این مسئله باعث بروز مختصر علائمی می‌شود و نباید بیش از دو هفته به طول بکشد اگر عوارض طولانی‌تر شد باید کودک برای معاینه مجدد به پزشک مراجعه کند.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان ادامه داد: برخی نوزادان تازه متولد شده که در رنج سنی سه هفتگی تا یک ماهگی هستند معمولا قرمز شده، ناله می‌کنند و... این علائم بعد از ظهرها بیشتر تشدید می‌شود، این موارد مربوط به کولیک شیرخواران است، کولیک هیچ علاجی ندارد و درمان‌هایی مثل استفاده از ترکیبات پروبیوتیک و... شاید مختصر کاهشی در علائم ایجاد کند، توصیه می‌شود مادر رژیم غذایی مناسبی در پیش بگیرد، مصرف لبنیات گاوی را محدود کند و... ولی مهم‌ترین رکن در درمان کولیک شیرخواران صبر است، مادر نباید مدام به نوزاد شیر بدهد و از شیر خشک هم استفاده نکند.
 
پناهنده عنوان کرد: تصمیم بر این بود که مدارس بازگشایی شوند و طی دو هفته‌ایی که از این تصمیم گذشت نیز همه جوانب رصد شد، خوشبختانه طغیانی که پیش‌بینی شده بود، رخ نداد، که اگر این اتفاق افتاده بود باید با یک رشد فزاینده در تعداد بیماران مواجه می‌شدیم، آمار بستری‌های مبتلا به کرونا یک معیار برای سنجش تعداد بیماران است، از طرفی مدرسه نرفتن کودکان نیز درست نیست و آن‌ها را با مشکلات روحی مواجه می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اینکه بعضا گفته می‌شود نوزادی که زودتر به دنیا می‌آید دیرتر زبان باز می‌کند درست نیست، اما ممکن است نوزادی که به صورت نارس به دنیا آمده باشد با مشکلاتی به لحاظ تامین اکسیژن یا برخی آسیب‌های سیستم عصب مرکزی مواجه شود که باید بررسی شود، رشد دور سر کودک، سایر ویژگی‌های تکاملی مثل گردن گرفتن، نشستن، راه افتادن و... نیز مهم است.
 
فوق تخصص ریه و مجاری تنفسی کودکان اضافه کرد: بسیاری از زوایا و عوارض دراز مدت کرونا هنوز بر جامعه پزشکی روشن و مشخص نشده است اما انتظار نمی‌رود کسی که ماه‌ها از ابتلای وی به بیماری کرونا می‌گذرد همچنان با عوارض مزمن گوارشی مواجه باشد و باید حتما برای بررسی دقیق‌تر به پزشک متخصص مراجعه کند.
 
پناهنده بیان کرد: افزایش بزاق دهان در کودکان به ویژه در شیرخواران می‌تواند به دلیل تغذیه غیرصحیح یعنی به صورت بیش از حد غذا خوراندن به نوزاد یا کودک یا نشانه‌ای از رفلاکس باشد که باید به آن توجه کرد، اگر سن کودک اقتضا کند می‌توان از داروهایی برای درمان این عارضه استفاده شود تا نشانه‌ها کنترل شوند چون ترشح بزاق باعث اگزما و سوزش اطراف دهان کودک شود.
 
وی تاکید کرد: سرفه خود یک نشانه قابل ملاحظه است، برخی افراد جامعه نه‌تنها با اُمیکرون بلکه با هر ویروس تنفسی دیگری ممکن است دچار حساسیت ریوی شده و اذیت شود، این عارضه با یک معاینه ساده به جهت سنجش اکسیژن خون و همچنین میزان مخاط در سینه و تجویز دارو می‌تواند رفع شود.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۱۴:۴۷

20 Apr 2024