۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۵۷۱۷۶
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری مطرح کرد:

دانش سنتی راهی برای بهره‌برداری از محیط‌زیست

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دانش سنتی محیط زیست رفتار مقول جوامع بومی برای بهره‌برداری پایدار از محیط زیست می‌باشد.
دانش سنتی راهی برای بهره‌برداری از محیط‌زیست
سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، اظهار کرد: دانش سنتی مقوله وسیعی است که شامل دانش بومی به عنوان نوعی از دانش سنتی که توسط جوامع بومی نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه محیط زیست سازمان ملل برای بیان مفهوم دانش بومی اصطلاح دانش سنتی را به کار برده است تصریح کرد: دانش سنتی دانش نوآوری‌ها و روش‌های جوامع بومی و محلی سراسر جهان می‌باشد که از راه تجربه در طی قرون متمادی تهیه و تدوین شده و با فرهنگ و محیط محلی سازگار شده است.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دانش سنتی به طور شفاهی و گفتاری از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

یوسف پور خاطر نشان کرد: این دانش شامل داستان‌ها، آوازها و عقاید عامه مردم، ارزش‌های فرهنگی، اعتقادات، آداب و رسوم، قوانین محلی، زبان و گویش‌های محلی می‌باشد.

وی یادآور شد: دانش سنتی به ویژه در زمینه‌هایی نظیر کشاورزی و پزشکی عمدتا از یک ماهیت عملی برخوردار می‌باشد، بر این اساس از این به بعد به جای واژه‌های بومی و محلی از واژه‌های سنتی استفاده خواهیم کرد.

یوسف پور یادآور شد: دانش سنتی محیط زیست رفتار مقول جوامع بومی برای بهره‌برداری پایدار از محیط زیست می‌باشد، حمایت از دانش سنتی محیط زیست، حمایت از روش‌ها و ابتکارات بومی که نقش بسیار ارزنده‌ای در حفظ محیط زیست داشته است.

وی به تفاوت فناوری سنتی و مدرن اشاره کرد و گفت: فناوری سنتی پیش‌رفت‌های فنی است که چیز دیگری برای گسترش آن اضافه می‌شود و فناوری‌های مدرن بر اساس ساختار‌ها، اهداف و عملکرد گاو‌آهن‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ورود و به‌کار‌گیری نسنجیده دانش نوین و فناوری‌های نو و استفاده جانبدارانه از فرهنگ غربی در کشور در ۵۰ سال اخیر تحولات اساسی در عرصه زندگی مردم ایجاد کرده و به تبع آن معضلاتی را در عرصه اجتماعی و اقتصادی و به ویژه محیط زیستی ایجاد کرده است.

یوسف پور یادآور شد: برای حل این معضلات یکی از راه‌حل‌ها رجوع به دانش تجربی گذشتگان یا دانش سنتی لست که حاصل تجربه‌های زیستی انسان‌ها است.

وی بیان داشت: در همین راستا اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در ایران ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری در استان چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

انتهای خبر/۱۰۲۰ج 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۵:۳۸:۳۰

12 Apr 2024