۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۵
کد مطلب : ۵۷۱۶۳
معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد:

انس با قرآن شادابی انسان را در پی دارد

معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد گفت: انس با قرآن و تلاوت آیات آن سبب شادابی انسان‌ها می‌شود، ماه مبارک رمضان و قرآن کریم با هم عجین هستند.
انس با قرآن شادابی انسان را در پی دارد
راضیه یگانه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبینی نیوز»، درباره بزرگداشت ماه رمضان اظهار کرد: در قرآن کریم تاکید بر پر‌برکت بودن ماه رمضان شده است و مهم‌ترین ویژگی ارزشی این ماه نزول قرآن کریم است؛ این ماه مایه هدایت برای همه انسان هاست و آیات قرآن؛ آیات شفاء و رحمت هستند.

وی افزود: ماه رمضان و قرآن کریم با هم عجین هستند و پیوند ماه رمضان و قرآن، ناگسستنی است که امام باقر می‌فرمایند: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد با اشاره به سیره بزرگان و علما یادآورشد: سیره بزرگان در محوریت قرآن بوده و استفاده از این برکت معنوی در زندگی سیره علما همانند علامه‌طباطبایی که دائم با قرآن انس داشتند، مشهود است.

وی با اشاره به خواندن قرآن کریم به دلیل الفاظ عربی شاید برای برخی مشکل باشد خاطر نشان کرد: در سیره عملی علامه طباطبایی بیان شده که خواندن غلط قرآن هم خوب است و این دلیلی بر یادگیری قرآن کریم نیست؛ خواندن صحیح قرآن ارزش خاص خود را دارد اما منظور علامه طباطبایی ارزش والای برکت آیات قرآن است و نباید به این بهانه خواندن قرآن را کنار بگذاریم.

یگانه درباره امید‌بخش بودن قرآن کریم اذعان داشت: برخی تصور می‌کنند قرآن یک کتاب دینی بوده در صورتی که مطالب قرآن، علم روز است و اثری که بر روح و روان انسان دارد غیر قابل انکار و  شفاء برای انسان‌ها است.

وی ادامه داد: اثری که این کتاب زندگی دارد اعجاب انگیز و ماورایی بوده که هنوز علم بشر نتوانسته آن را کشف کند و امید بخش‌ترین آیه قرآن‌کریم آیه ۱۱۴ سوره هود است که در این آیه تاثیر اعمال نیک در حذف اعمال بد و گناهان بیان می‌شود.

آیات قرآن کریم را در کل زندگی تعمیم دهیم
 
وی در خصوص تعمیم آیات قرآن کریم در کل زندگی بیان داشت: قرآن یک کتاب زندگی است و هنگامی در کنار قرآن کریم تفسیر نمونه و یا تفسیر المیزان بخوانیم، می‌بینیم که خیلی از آیات قرآن کریم قابل تعمیم در زندگی عمومی است و از دید تربیتی کاربرد دارد.
 
معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد به محوریت قرآن برای آموزش به کودکان اشاره و اظهار کرد: محوریت قرآن کریم قصه بوده در حالی که از منظر تربیتی اثر قصه‌گویی ثابت شده است و اگر ما خیلی از نکات تربیتی را مستقیم به کودکان بگوییم خیلی جبهه‌گیری می‌کنند اما در قالب قصه خیلی راحت می‌توان نکات تربیتی را به کودکان آموخت.

وی افزود: یک دریای از نکات تربیتی و معرفتی در قرآن می‌باشد که نیازمند تفکر و تامل بوده تا نکات کشف شود و در زندگی ما پیاده شوند، غفلت ما در قرآن باعث شده  شاید خیلی جاها استفاده آن‌چنانی از قرآن نکنیم و باید ظرفیت تبلیغ ایجاد شود تا برخی با حقایق قرآن بیشتر آشنا شوند.
 
یگانه درباره کارهای انجام شده در چهارمحال و بختیاری جهت انس بیشتر مردم با قرآن کریم بیان داشت: قرآن یک دریای بیکران است که خیلی از روش‌ها هستند تا بهتر و موثرتر شناخته شود، جزء خوانی قرآن کریم دراکثر مساجد و مصلی امام خمینی (ره) در ماه رمضان انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: در اکثر محله‌های شهرکرد یک خانه قرآن با تعداد اندک افراد شرکت کننده داریم و جشن قرآن مدارس، نمایشگاه قرآن و … در استان انجام شده اما قرآن یک دریایی با عظمت‌های بسیار است و جا دارد در این زمینه بیشتر کار انجام شود.
 
قرآن محدود به ماه رمضان نیست
 
معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد با اشاره به کارهایی که نیاز هست در چهارمحال و بختیاری انجام شود یادآور شد: در اکثر مکان‌ها دیوار نوشته، نقاشی و کار گرافیکی جذاب آیات قرآنی به خصوص در مکان‌های شلوغ شهر که اثرگذار است؛ نداریم و همانگونه که تبلیغات اثر خودش را دارد دیوار‌نوشته هم نوعی تبلیغ است این موارد در سطح شهر کمرنگ است و باید بیشتر به ان موضوع توجه کرد.

وی افزود: بنر قرآنی فقط محدود به ماه رمضان است در حالی که قرآن فقط مختص به ماه رمضان نیست و یک برکت است؛ حیف است از آن استفاده نشود و قرآن کریم بهار دل‌هاست و انسان با خواندن و یادگیری قرآن و تدبر و تعمیق در آن می‌تواند به حیات طیبه برسد.

یگانه درباره آموزش قرآن کریم به کودکان خاطرنشان کرد: نیاز است برای کودکان کتاب کار قرآنی ایجاد شود ودر مدارس کتاب قرآن سطح بالایی دارد اما یک کتاب کار قرآن با نقاشی‌های جذاب در مدارس به خصوص ابتدایی با محوریت حفظ موضوعی قرآن کریم تولید شود.

وی در خصوص مشکل بودن حفظ قرآن برای کودکان گفت: بعضی از خانواده‌ها برای حفظ قرآن به کودکان به دلیلی زبان عربی بودن بیان می‌کنند برای کودکان سخت و سنگین است در حالی که قرآن جذابیتی دارد که ناخودآگاه خیلی راحت می‌توان قرآن را حفظ کرد.

معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد با اشاره به فواید حفظ قرآن یادآور شد: اگر قرآن حفظ شود برکتی که برای افزایش ذهن انسان دارد قابل ملاحظه نیست؛ تلاوت و حفظ قرآن نوعی ذکر است که انسان در پرتو آن از هجوم بسیاری از فشارهای روانی و اضطرابات درونی مصون می‌ماند و مهم‌ترین اثر حفظ قرآن درک بهتر آیات است و هرچقدر حافظ قرآن بر آیات مسلط‌تر باشد بهتر می‌تواند نظر قرآن درباره یک موضوع را به دست آورد.

قرآن انسان را از سردرگمی می‌رهاند

وی اظهار کرد: مهم‌ترین قشر جامعه که دشمن قصد تضعیف هویت دینی آنها را دارد کودکان و نوجوانان هستند؛ انس آنها با قرآن سبب حفظ آنان در برابر دشمن می‌شود و دشمن از ابزار فضای مجازی جهت نفوذ و سیطره بر ما استفاده می‌کند و این فضا در دسترس همه بویژه نوجوانان و جوانان است و باید ما هم باید از این فضا جهت ترویج قرآن استفاده کنیم.

یگانه خاطر نشان کرد: قرآن کتاب زندگی و چراخ هدایت است و مطمئن‌ترین راه برای درست زندگی کردن را از قرآن می‌توان آموخت و باید آموزه‌های قرآن وارد زندگی افراد شود تا شاهد رشد معنوی و تکامل اخلاقی آنها باشیم.

وی در خصوص احساس آرامش بعد از تلاوت قرآن افزود: هنگامی که آیات قرآن را به صورت مداوم تلاوت می‌کنیم احساس آرامش و حمایت خداوند را در زندگی خودمان احساس می‌کنیم در آیه ۴۸ سوره طور خداوند می‌فرمایند: بنده من تو در حفاظت کامل ما قرار داری و هنگامی که یک قدرت بی‌نهایت از انسان حفاظت می‌کند در نتیجه آرامش برای انسان به همراه دارد.

معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد درباره نور بودن قرآن بیان داشت: قرآن سبب روشنایی قلب انسان از ظلمت‌های جهل و سردرگمی می‌باشد و قرآن فقط مختص به یک گروه خاصی از مردم نیست و در همه زمان‌ها و در همه گروه‌ها نو و تازه است و برای هدایت همه جهانیان نازل شده است.
 
وی درباره تاثیر سینما جهت انس با قرآن اذعان داشت: سینما و تصویر را جادو سینما و تصویر می‌نامند؛ اثری تصویر و سینما بر ذهن و شخصیت انسان می‌گذارد اصلاً قابل محدوده‌گذاری نیست، بر ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها اثر می‌گذارد و صحنه‌های نمایش و تئاتر در چهارمحال و بختیاری خیلی محدود و کمرنگ است و نمایش و تئاتری با محوریت قرآنی در استان وجود ندارد، فیلم یوسف پیامبر و اصحاب کهف در جامعه ما بسیار تاثیر‌گذار بوده است.

با داستان‌گویی نکات تربیتی قرآن را بیان کنیم
 
یگانه درباره ترویج بیشتر قرآن در جامعه گفت: با داستان‌گویی می‌توان نکات اخلاقی و تربیتی نهفته در قرآن کریم را بیان کرد که با نصیحت، سند و اندرز قابل بیان نیست؛ تلاوت و پخش قرآن با صوت زیبا بسیار اثر‌گذار است؛ مشرکان مکه حاضر بودند شبانه پشت منزل پیامبر جمع شوند تا صدای تلاوت آیات قرآن پیامبر را بشنوند و لذت ببرند در صورتی که ظاهراً با حضرت دشمنی و عناد داشتند و این اثر صوت قرآن کریم است.
 
وی به نکاتی جهت انس دانش‌آموزان با قرآن کریم بیان داشت: در ساعات استراحت مدارس قرآن را با صوت زیبا پخش کنیم و علاوه بر آن در برنامه‌های تربیتی، ترجمه و تفسیر قرآن در مدارس داشته باشیم؛ خواندن یک صفحه قرآن شاید برای برخی از کودکان جذابیت نداشته باشد اما یک تفسیر جذاب یک آیه اثر قابل ملاحظه‌ای دارد.

معاون حوزه علمیه فاطمیه شهرستان شهرکرد افزود: موسسه قرآنی در استان داریم که در حال انجام تعلیم و آموزش قرآن هستند اما واقعاً جای یک مدرسه قرآنی در استان ما که اختصاصی و تخصصی قرآن کار کند، خالی است، مسئولین این نکته را مدنظر داشته باشند.

وی درباره توکل به خداوند به سخن شهید مطهری اشاره و اظهار کرد: توکل تضمین الهی است برای کسی که حامی و پشتیبان حق است به عبارتی در راه خدا قدم برداشتن سبب می‌شود از نوعی حمایت و پشتیبانی الهی برخوردار شود در همه امور از زندگی به خداوند توکل کنید، که در آیه ۳ سوره طلاق بیان شده هر کس به خداوند توکل کند خدا برایش کافی است.

انتهای خبر/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۱۳:۲۳

10 Apr 2024