۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۵۷۱۶۱
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

آداب و رسوم شهرکردی‌ها در ایام پایانی ماه مبارک رمضان

در شهرکرد علاوه‌بر مراسم‌هایی مانند سحرخوانی، برپایی مراسمات جزءخوانی، احیا و شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر و... آیین‌های دیگری نیز در ایام پایانی ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.
آداب و رسوم شهرکردی‌ها در ایام پایانی ماه مبارک رمضان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، ماه رمضان در بین مردم شهرکرد جایگاه ویژه‌ای دارد و علاوه‌بر اینکه به‌عنوان یک مراسم مذهبی از سوی مردم مورد توجه قرار دارد، آمیخته با مراسمات فرهنگی بسیاری شده است.
 
در شهرکرد علاوه‌بر مراسم‌هایی مانند سحرخوانی، برپایی مراسمات جزءخوانی، ایحا و شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر و... آیین‌های دیگری نیز در ایام پایانی ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.
 
27 ماه رمضان و طبخ کاکولی و برگزاری مراسم حنابَران در امامزاده دو معصوم
 
مردم شهرکرد اعتقاد ویژه‌ای به 27 ماه مبارک رمضان دارند و بر این باورند که 26 ماه رمضان یا شب بیست و هفتم به‌عنوان یکی از شب‌های قدر مطرح است و از همین رو برخی از شهرکردی‌ها در این شب اقدام به برگزاری مراسم احیا و شب‌زنده‌داری در منازل خود نیز می‌کنند و معتقدند شاید در این شب نیز قرآن نازل شده است.
 
همین اعتقاد ویژه سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها نذری فرزندان خود را که عمدتا شله زرد است، در شب 27 ماه رمضان طبخ و توزیع کنند.
 
از طرفی شهرکردی‌ها معتقدند 27 ماه رمضان مصادف است با روز قصاص ابن ملجم قاتل امام علی (ع) و  به همین دلیل اقدام به پخت کاکولی که مرکب از آرد، روغن، شیر، شکر، کنجد و... است، در شب یا روز بیست و هفتم ماه رمضان می‌کنند و این رسم از گذشته در بین مردمان این شهر رواج داشته و امروز هم کمابیش زنان شهرکردی این شیرینی محلی را طبخ و در بین زائران امامزاده دومعصوم توزیع می‌کنند.
 
حنابَران رسم دیگری است که در بین شهرکردی‌ها رایج بوده و طی آن حنای آماده شده در عصر روز 27 ماه مبارک رمضان توسط زنان شهرکردی باز هم در بین زائران امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون توزیع می‌شود، این نذر عموما برای داشتن فرزند از سوی زنان انجام می‌شود که در صورت برآورده شدن حاجت نسبت به ادای نذر اقدام می‌کنند و به این علت است برخی از آن با عنوان «حنای اولاد» یاد می‌کنند.
 
عیدی، عیدفطر برای نوعروسان

عید فطر نیز همچون دیگر مراسم‌های ماه رمضان بوده و در این ایام نیز شاهد آیین‌هایی هستیم که از سوی شهرکردی‌ها برگزار می‌شود، به این ترتیب که در شب و یا روز عید فطر علاوه‌بر حضور کوچک‌ترها در خانه بزرگ‌ترهای فامیل و تبریک عید به آن‌ها و به‌نوعی انجام رسم دید و بازدید در این مناسبت، خانواده داماد و عروس برای تازه‌عروسان عیدی که شامل قطعه‌ای طلا به همراه ظرفی شیرینی، میوه و... است برده و عید را به این ترتیب جشن می‌گیرند.

در صبح این روز همچنین هم‌زمان با اقامه نماز عید، عده‌ای اقدام به طبخ نخود یا آش نموده و در بین نمازگزاران به‌عنوان صبحانه توزیع می‌کنند، زنان به نخود استفاده شده در این صبحانه در کل ماه مبارک رمضان 100 مرتبه ذکر «لا اله الا الله» گفته‌اند و به‌نوعی این نخودها متبرک به نام خداوند هستند، این درحالی است که در گذشته به جای نخود از نقل استفاده می‌شد و نقل‌های متبرک نیز در روز عید فطر در بین مردم توزیع می‌شد، یکی از فلسفه‌های انجام این نذر که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن بچه‌ای در خانواده و یا داشتن حاجتی انجام و عموما توسط یک سید آغاز می‌شود، نگه داشتن زبان روزه‌داران از غیبت، تهمت و سایر گناهان زبان است.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۶:۲۵:۲۰

9 Apr 2024