۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۵۷۰۹۳
معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت چهارمحال و بختیاری:

تولید فرآورده‌های نسوز در چهارمحال و بختیاری به ۳۴ هزار تن رسید

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: 34 هزار تن فرآورده‌های نسوز در استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.
تولید فرآورده‌های نسوز در چهارمحال و بختیاری به ۳۴ هزار تن رسید
امیرارسلان سیدین در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: با فعالیت واحد‌های موجود در حوزه فرآورده‌های نسوز بخش عمده‌ای از اجرام نسوز کشور در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه فرآورده‌های نسوز دارای برند و در حوزه ملی اثرگذار است و به تازگی موفق به تولید قطعات نسوز مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی کشور شده‌اند، افزود: در یک سال اخیر ۳۴ هزار تن انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز در واحدهای صنعتی این استان تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۱ درصد رشد داشته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در گذشته این محصولات وارد می‌شد، ادامه داد: این کارخانه‌ها تولید انواع اجرام و فرآورده‌های نسوز(آجرهای منیزیت–نازل‌های ذوب_ کربنی مصرفی پاتیل‌ها، کوره‌های قوس الکتریک و کنورتورهای ذوب آهن) با ظرفیت اسمی۵۶ هزار تن بیشترین تولید این محصول را در کشور دارند.

 سیدین عنوان کرد: تولید این محصول علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت در برابر سوزانندگی، آتش خوردگی شیمیایی و مقاومت در برابر حرارت مهم‌ترین ویژگی آجر نسوزسفیددشت است که سبب شده صنایع فولاد از محصولات داخلی استفاده کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری  با اشاره به اینکه تولیدات منیزیت–کربنی این کارخانه در سال‌های اخیر صنایع فولاد را تامین و ‌با کیفیت مطلوب با برترین تولید کنندگان اروپایی رقابت کرده است؛ اضافه کرد: صنایع فولاد کشور، صنایع مس، سرب و روی هم از محصولات  منیزیت- کرومیتی این کارخانه بهره‌مندند.

سیدین بیان کرد: در سه سال اخیر این کارخانه‌ها کلیه قطعات ویژه نسوز شامل قطعات هدایت جریان مذاب در فرآیند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، را تولیده کرده‌اند که در قیاس با تولید آجرهای منیزیت کربنی و منیزیت کرومیتی از خواص و شرایط کارکردی بسیار حساس‌تری برخوردار است و دانش فنی پیچیده‌ای دارند.

وی تصریح کرد: تولید محصولات نسوز در کشور دارای صرفه‌جویی ارزی بالا است و علاوه براینکه در تولید بخشی از فرآورده‌های نسوز که تامین مواد اولیه آنها از خارج وارد می‌شوند دارای تراز مثبت ارزی از 35 درصد تا 100 درصد است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری  یادآور شد: در ایران 6 کارخانه آجر نسوز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، اصفهان، تبریز و یزد فعال است که آجر نسوز سفیددشت در خاورمیانه جایگاه نخست را از لحاظ کیفی و کمی به خود اختصاص داده است.

سیدین افزود: شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز و دیرگدازه‌های ویژه زاگرس در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۹۷ در شهرک صنعتی سفید دشت استان چهار محال و بختیاری بهره‌برداری شدند.

انتهای خبر/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۴۹:۳۵

3 Apr 2024