۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۵۶۷۰۷
کاندیدا ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری:

بومی بودن شرط ورود به مجلس خبرگان نیست

کاندیدا ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: بومی بودن شرط ورود به مجلس خبرگان نیست اما بومی بودن جرم هم نیست البته بومی بودن در عمل به وظایفی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برعهده مجلس خبرگان قرار گرفته اثرگذار است.
بومی بودن شرط ورود به مجلس خبرگان نیست
آیت الله عبدالله کیوانی هفشجانی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، با اشاره به بحثی مبنایی بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، اضافه کرد: پشتیبان و قدرت تحقق نظام اسلامی و الهی در جامعه مردم هستند پس مردم منشأ تحقق حاکمیت الهی هستند که مشروعیت این حاکمیت نیز از سوی خداوند متعال است.

وی تصریح کرد: انتخابات مهم‌ترین واقعه در نظام اسلامی است چراکه انتخابات تولید قدرت می‌کند بنابراین مشارکت مردم در انتخابات به معنی مشارکت آن‌ها در تولید قدرت برای ادامه حاکمیت الهی است.

کیوانی یادآور شد: یک سری مسئولیت‌های مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای مجلس خبرگان رهبری تعریف شده که انتخاب رهبری و نظارت بر صفات رهبری از جمله آن‌ها هستند، برخی مسئولیت‌های اصلی غیر مصرح نیز برای این مجلس وجود دارد که ولی الهی آن‌ها را تبیین می‌کند همچنین مجلس خبرگان رهبری دارای برخی مسئولیت‌ها است که به تبع ظرفیت‌ها شکل می‌گیرند.

کاندیدا ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان با اشاره به مسئولیت‌های این مجلس بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیان کرد: مطالبه گری، جهاد تبیین، نصرت ولی، ارتباط بین امام امت و امت امام همچنین مقام معظم رهبری در بیانات خود به این موضوع اشاره داشتند که اگر فردی در جامعه از ظرفیت نفوذ برخوردار باشد نسبت به آن ظرفیت مسئولیت دارد.



مجلس خبرگان رهبری مسئولیت‌هایی دارد که مغفول مانده‌اند

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود به این موضوع اشاره داشتند که «مجلس خبرگان به عنوان یک دستگاه اندیشه‌ورز باید نگاه کلان به نظام و انقلاب اسلامی داشته باشد و با این نگاه نقاط قوت و ضعف حرکت انقلاب اسلامی را ترسیم کند همچنین برای برطرف شدن نقاط ضعف مطالبه کند» بنابراین مجلس خبرگان می‌تواند ظرفیتی برای شناسایی و برطرف شدن نقاط ضعف در کشور باشد.

کیوانی ادامه داد: افرادی که در مجلس خبرگان رهبری تنها به وظایف مصرح قانونی اکتفا می‌کنند به این موضوع توجه ندارند که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ولی و حاکم الهی مسئولیت‌هایی مانند مطالبه‌گری برای این مجلس ترسیم کرده که باید به آن‌ها عمل شود البته دخالت در امور دستگاه‌ها و مسئولیت‌های دیگران زیبنده نیست در حقیقت می‌توان گفت مجلس خبرگان رهبری مسئولیت‌هایی دارد که مغفول مانده‌اند و ما به دنبال این هستیم که به وظیفه قانونی خود اعم از وظایف مصرح و وظایفی که توسط ولی الهی ترسیم شده‌اند عمل کنیم.

کاندیدا ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان با بیان اینکه یکی از وظایف مجلس خبرگان جهاد تبیین است، عنوان کرد: ولی الهی دارای یک منظومه فکری و نگاه اجتهادی در خصوص حرکت انقلاب اسلامی است که یکی از وظایف مجلس خبرگان این است که این اندیشه، سیاست‌ها و دوراندیشی‌های ولی الهی را برای امت تبیین کند همچنین هدف‌گذاری رهبری و نگاه کلان ایشان به انقلاب اسلامی را برای مردم توضیح دهد.

وی اضافه کرد: اگر مردم با اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی آشنا شوند نسبت به حرکت انقلاب اسلامی دچار تردید نخواهند شد، مقام معظم رهبری سراپا نشاط و امید هستند که برگرفته از نگاه و اندیشه اسلامی ایشان است و باید این نگاه و اندیشه به جامعه منتقل شود چراکه هرکس دارای این اندیشه باشد هرگز مأیوس و ناامید نخواهد شد.

کیوانی تصریح کرد: بنابراین مجلس خبرگان با تبیین اندیشه امیدآفرین رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌تواند در جامعه امید ایجاد کند که همین امر در افزایش مشارکت مردم نیز اثرگذار است.

کاندیدا ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان یادآور شد: یکی از مسئولیت‌های مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون اساسی نظارت بر صفات رهبری است که وظیفه خطیری به شمار می‌آید که با رصد صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های ولی الهی و توجه به مطالبی که در مکان‌های مختلف توسط ایشان بیان می‌شود صورت می‌گیرد.



حضور مردم در عرصه انتخابات در تعیین سرنوشت کشور اثرگذار است

وی بیان کرد: تأیید صلاحیت نامزدها موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات نخواهد شد و این موضوع در حقیقت نگاهی غیر کارشناسی است بلکه امید به آینده و این موضوع که مردم بدانند حضور آن‌ها در عرصه انتخابات در تعیین سرنوشت کشور اثرگذار است از جمله مهم‌ترین عوامل افزایش مشارکت مردم است.

کیوانی افزود: اگر برخی افراد که در زمان مسئولیت خود به مردم خدمت نکردند و مردم احساس می‌کنند این افراد به انقلاب خیانت کرده‌اند برای حضور در عرصه انتخابات تأیید صلاحیت نشوند موجب می‌شود مردم بدانند آرای آن‌ها در انتخاب افراد شایسته‌ای که قصد خدمت‌گذاری دارند اثرگذار است بنابراین در جامعه امید ایجاد می‌شود.

کاندیدا ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سه واقعه مهم در مجلس خبرگان رهبری رقم خورد که شامل انتخاب قائم مقام رهبری، عزل قائم مقام رهبری پس از گذشت چند سال و سومین و مهم‌ترین واقعه نیز انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان رهبر انقلاب پس از رحلت امام خمینی (ره) است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم مجلس خبرگان طی سالیان اخیر مربوط به فتنه سال ۱۳۸۸ و همراهی اعضای مجلس خبرگان با نایب امام زمان (عج) است همچنین این مجلس در بزنگاه‌هایی که جریانات مختلف به دنبال تضعیف جایگاه رهبری بودند اقدام به پشتیبانی و همراهی با نصرت ولی الهی داشتند.



اگر افرادی با نگاه الهی سکان‌دار مسائل اقتصادی شوند تولید ثروت نیز محقق خواهد شد

کیوانی با اشاره به موضوع بومی بودن نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در استان‌ها، اضافه کرد: بومی بودن شرط ورود به مجلس خبرگان نیست اما بومی بودن جرم هم نیست البته بومی بودن در عمل به وظایفی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برعهده مجلس خبرگان قرار گرفته اثرگذار است چراکه افراد بومی با منطقه آشنایی بیشتری دارند.

کاندیدا ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان تصریح کرد: برای مثال مطالبه گری که بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی از وظایف مجلس خبرگان است توسط افراد بومی که با مردم ارتباط بیشتری دارد و با لسان آن‌ها آشنایی دارد به نحو بهتری انجام خواهد شد همچنین آشنا بودن با زبان مردم منطقه در انجام بهتر جهاد تبیین نیز اثرگذار است.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های جدی من حضور مستمر و ماهانه در شهرستان‌های ۱۲ گانه چهارمحال و بختیاری و تبیین مسائل انقلاب اسلامی، شنیدن حرف‌های مردم، اولویت‌بندی مشکلات و انتقال آن‌ها به مسئولان است البته در صورتی که در انتخابات موفق به کسب اکثریت آرا نشوم نیز این برنامه را دنبال خواهم کرد.

کیوانی بیان کرد: هر فردی قصد دارد در نظام اسلامی مسئولیتی را بپذیرد باید به این موضوع اعتقاد داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران ابرقدرت است، ابرقدرت بودن نیز دارای سه شاخص تولید امنیت، ثروت و علم است.

کاندیدا ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در شاخص تولید امنیت به مرز فوق بازدارندگی رسیده است از نظر علمی نیز قدرت منطقه است اما از نظر تولید ثروت و مباحث اقتصادی ضعف‌هایی وجود دارد که راه حل رفع نیز آن مدیریت است.

وی ادامه داد: بر اساس اندیشه امامین انقلاب معتقدیم افرادی که مسئولیت تولید امنیت و علم را برعهده گرفتند دارای نگاه الهی بودند اما در باب سکان‌داری و مدیریت اقتصاد چنین نگاهی وجود نداشته و بیشتر نگاه بر اساس مسائل مادی بوده است بنابراین اگر افرادی با نگاه الهی سکان‌دار مسائل اقتصادی شوند تولید ثروت نیز محقق خواهد شد.

انتهای گفتگو/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۰۸:۱۴:۴۷

21 Feb 2024