۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۶۲۲۸
جهانبین نیوز، گزارش می‌دهد؛

۱۲ سال گذشت؛ هنوز چشممان به راه آمدن قطار است

حالا با انجام برخی اقدامات و جذب منابع مالی به گفته مسئولان امر تحرکاتی در پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است، آیا باید منتظر شنیدن صوت قطار در آینده نه چندان دور باشیم؟
۱۲ سال گذشت؛ هنوز چشممان به راه آمدن قطار است
به گزارش پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، راه آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد از مهم‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که مرکز استان را به خط ریلی کشور متصل می‌کند.

آغاز مطالعات این طرح از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و اولین قرارداد ساخت آن در سال ۱۳۹۰ منعقد شد.

طول راه آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد ۸۹ کیلومتر است که به دلیل اختلاف ارتفاع در طول مسیر به میزان ۳۹۷ متر و کوهستانی بودن منطقه، ۱۵ دستگاه تونل در این مسیر ریلی به طول ۵ هزار و ۲۸۴ متر طراحی شد.

در حال حاضر ۱۳ تونل از این تعداد حفاری شده است و حفاری بزرگترین تونل این مسیر به طول یک هزار و ۵۲۵ متر در منطقه سفید دشت در مرحله لاینینگ است.

همچنین این مسیر ریلی دارای پل‌های متفاوت و بسیار بزرگ در محل تقاطع‌ها و دره‌های کوهستانی به طول ۲ هزار و ۴۸۵ متر است که بزرگ‌ترین پل، ۹۰۰ متر طول دارد و دارای ۳۰ دهنه ۳۰ متری است.

کل مبلغ هزینه شده برای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری از ابتدا تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده و اعتبار این پروژه در سال جاری ۲۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

راه آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد برای تکمیل، نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر است و هم اکنون بیش از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی (بصورت کل شامل زیرسازی و روسازی) دارد.

در سفر اخیر ریاست جمهور به چهارمحال و بختیاری ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن استان در نظر گرفته شد که قرار است این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن، تجارت به این صورت که سهم هر کدام هزار میلیارد تومان باشد، تأمین شود.
 

راه‌آهن ازجمله طرح‌های پیشران چهارمحال و بختیاری است

غلامعلی حیدری در خصوص راه‌آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد، اظهار کرد: این پروژه ازجمله طرح‌های پیشران استان است که مردم مدت‌ها منتظر اجرایی شدن آن هستند.

وی افزود: در سفر اول رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تخصیص یافت و با تزریق اعتبارات سفر خوشبختانه پروژه در مسیر رشد قرار گرفت و فرایند اجرایی آن سرعت یافت.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۱۵ تونل در مسیر اجرای راه‌آهن استان پیش‌بینی شده است، اکثر این تونل‌ها پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد دارند، همچنین پل‌های زیادی در مسیر وجود دارند که ۹ مورد از آن‌ها جز پُل‌های مهم محسوب می‌شوند.

حیدری با اشاره به اینکه برای اجرای راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان ۳۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: مقرر شد تا زمان بهره‌برداری از راه‌آهن بازدیدها به صورت مستمر انجام و موانع و مشکلات بر سر راه این پروژه رفع شود تا طرح سرعت گرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد افتتاح آن باشیم.
 
راه‌آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد پیشرفت خوبی دارد!

خدایار باقری نیز در این خصوص اظهار کرد: راه آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد یکی از ابرپروژه‌های چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: راه‌آهن اولویت چهارمحال و بختیاری به جهت اتصال استان به راه‌آهن سراسری است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا در آینده بتوانیم از این طرح برای اتصال به راه‌آهن سراسری و مرکزی کشور که اقتصادی‌ترین محور ریلی با عنوان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان خواهد شد، استفاده کنیم.

باقری عنوان کرد: راه‌آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد از ایستگاه حسن‌آباد اصفهان تا ایستگاه شهرکرد ۹۰ کیلومتر است که در مجموع پیشرفت خوبی دارد و با تزریق اعتبارات جدید سرعت بیشتری گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای خط ریلی از چهارمحال و بختیاری به استان خوزستان در دست مطالعه است و به دنبال تأمین منابع اعتباری آن هستیم تا در آینده اجرای این طرح نیز محقق شود.
 

تلاش می‌شود راه‌آهن چهارمحال و بختیاری تا پایان سال تکمیل شود

عباس خطیبی یکی از اولویت‌های مهم و تکالیفی که مجموعه وزارت راه و شهرسازی بر عهده مجموعه شرکت ساخت قرار داده است را راه‌آهن ۹۰ کیلومتری مبارکه به شهرکرد عنوان کرد.

وی افزود: عملیات اجرایی راه‌آهن مبارکه به شهرکرد از سال‌های قبل آغاز شده است، بخش‌هایی از آن انجام و بخش‌های باقی مانده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: در دو سفر هیأت دولت به استان چهارمحال و بختیاری، اعتباراتی مصوب شد، مصوبات سفر اول یک هزار میلیارد تومان بود که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و باعث شده پروژه رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد و بخش‌هایی از آن تکمیل شود.

خطیبی عنوان کرد: در سفر دوم نیز مقرر شد که ۳ همت برای ساخت و بهره‌برداری پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری تا قبل از پایان کار دولت سیزدهم تخصیص داده شود که خوشبختانه فرایند این مهم به جد در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت بخش صنعت جهت تکمیل راه‌آهن مبارکه به شهرکرد جذب شده است و امید است با همراهی این بخش روند احداث این پروژه سرعت بیشتری پیدا کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: بازدیدها از پروژه راه‌آهن مبارکه، سفید دشت، شهرکرد به صورت مستمر انجام می‌شود و مجموعه ساخت و توسعه به صورت دوره‌ای از این پروژه بازدید خواهند کرد.

خطیبی با اشاره به اینکه مصمم هستیم که پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری را به زودی به سرانجام برسانیم، بیان کرد: البته چالش‌ها و مشکلاتی پیش رو داریم که با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد این موارد که معمولاً در همه پروژه‌های راه‌سازی وجود دارد برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به سبب موقعیت جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۸۰ درصد مسیر ریل راه‌آهن در تپه ماهورها و محورهای کوهستانی واقع شده است، اضافه کرد: به عنوان نمونه می‌توان به وجود ۱۵ تونل و دو کیلومتر پل با وضعیت خاص در این مسیر اشاره کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: همه پیمانکاران در طرح راه‌آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد فعال هستند و همه تلاش‌ها به کار گرفته شده تا این پروژه که هم‌اینک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جز چهار طرح مهم کشور است، تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

خطیبی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی چهار پروژه ریلی برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار دارد که راه‌آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد نیز در زمره آن‌ها است.

وی تصریح کرد: ساختمان اصلی ایستگاه ۳ هزار و ۱۰۰ متر و زیربنای کلی آن ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه قرارداد ساخت سازه‌های مربوط به ایستگاه راه‌آهن در شهر شهرکرد بسته شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پایان تابستان سال آینده فاز دوم این پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شود، همچنین اگر همه شرایط فراهم باشد انتظار می‌رود زمستان سال آتی ساخت ایستگاه تکمیل شود.

خطیبی ادامه داد: هم‌اینک ساختمان ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد ۱۱.۲ درصد و ایستگاه سفید دشت ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: بنا بر مصوبات سفر ریاست جمهور مقرر شد ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم تکمیل و به بهره‌برداری برسد، خوشبختانه در ماه‌های اخیر اعتبارات خوبی برای اجرای این پروژه مهم در نظر گرفته شده است که باعث شد عملیات اجرایی آن از سر گرفته شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: پروژه ایستگاه راه‌آهن در شهر شهرکرد در ۲ فاز شامل فاز ساختمان اصلی و فاز دوم ساختمان‌های جنبی و پشتیبانی اجرا می‌شود.

خطیبی با بیان اینکه ایستگاه شهرکرد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد که شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای فاز اول و یک هزار میلیارد ریال برای فاز دوم است، گفت: پیش‌بینی می‌شود ساختمان ایستگاه و محوطه‌سازی‌های این مکان تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل شود.
 

 
به گزارش «جهانبین نیوز»، موقعیت جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری دو روی یک سکه است، یک روی آن قرارگیری این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور، جایی که فلات مرکزی ایران را به بنادر جنوبی ارتباط می‌‌دهد و روی دیگر آن در بن‌بست قرار داشتن این استان با موقعیت استراتژیک است.

اگرچه در سال‌های اخیر تلاش شده است تا محورهای مواصلاتی این استان توسعه یابد اما نبود زیرساخت مهمی چون راه‌آهن همچنان معضل مهمی در استان به شمار می‌رود، این مسئله در کنار کارکرد ضعیف فرودگاه بین‌المللی شهرکرد مشکلاتی در زمینه حمل و نقل بار و مسافر در استان فراهم کرده است.

تکمیل و راه‌اندازی راه‌آهن مبارکه-سفید دشت-شهرکرد و بعد از آن خط ریلی اصفهان-چهارمحال و بختیاری-خوزستان از خواسته‌های تاریخی مردم استان است، ابرپروژه‌ای که در ادوار مختلف توسط نمایندگان قوای مجریه و مقننه بر اجرای آن تاکید شد، از آن برای پیشبرد برخی اهداف استفاده شد و… اما هنوز صدای صوت لوکوموتیو قطار به گوش مردم این استان نخورده است.

حالا با انجام برخی اقدامات و جذب منابع مالی به گفته مسئولان امر تحرکاتی در پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است، آیا باید منتظر شنیدن صوت قطار در آینده نه چندان دور باشیم؟ 

 گزارش از سمیه نظری زاده

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۰۸:۵۶:۴۸

8 Jan 2024