۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۵۶۲۱۳
یک کارشناس اقتصادی خبر داد:

چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید دیرگدازها

یک کارشناس اقتصادی گفت: چهارمحال و بختیاری نیز در حال حرکت به سمت تولید دیرگدازها می‌باشد چراکه این استان نیز در حال صنعتی شدن است.
چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید دیرگدازها
محمود بخشی نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: دیرگدازها محصولاتی هستند که از مواد اولیه با دوام ساخته می‌شوند و در مقابل حرارت، فشار و کشش مقاوم بوده و در مقابل مواد شیمیایی تجزیه‌ناپذیر هستند.
 
وی تصریح کرد: در زبان عامیانه به دیرگدازها محصولات نسوز هم می‌گویند، به‌عنوان مثال المنتی که در کرسی برقی قرار دارد یا آجرهای موجود در شومینه‌ها، نسوز هستند.
 
این کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری افزود: اگر از بعد مصارف خانگی دیرگدازها بگذریم این محصولات در صنعت اهمیت اقتصادی بالاتری دارند، تجربه کشورها و استان‌های صنعتی، نشان‌دهنده این است که در این مناطق تولید دیرگدازه‌ها بالا است و ارتباط تنگاتنگی بین این دو وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کوره‌های ذوب، تنورها و... دیرگدازها کاربرد بالایی دارد و مقاومت این محصولات استفاده از آن‌ها را افزایش داده است، چراکه استهلاک پایینی داشته و در نتیجه کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.
 
این کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: ویژگی‌های دیرگدازها به نحوی مفید است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان مزیت نیز نام برد، عدم تغییر هنگام اختلاف ناگهانی دما، کاهش میزان انبساط حرارتی، استحکام در مقابل برخورد فلزات مذاب، مقاومت در برابر بارگذاری نیروهای خوردگی سایشی، جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول است.
 
بخشی‌نژاد افزود: دیرگدازها نقش ضروری در مقاوم‌سازی کالاهای صنعتی دارند، به‌عنوان مثال، درصد راندمان کوره‌های صنعتی وابسته به نوع دیرگدازهایی است که در آن به کار رفته است، هرچه دیرگدازها از مرغوبیت و کیفیت ارزنده‌تری برخوردار باشند، به همان مقدار به عمر و بازدهی کوره‌ها افزوده می‌شود.  
 
این کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: صنایع متعددی در فرایند تولید خود نیازمند مصرف دیرگداز هستند و نیاز به این محصولات صرفاً در ارتباط با حرارت نیست، بلکه عوامل دیگری نیز مطرح است، مانند استحکام و مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی و فیزیکی در کاربرد آن‌ها نیز مطرح است.

بخشی‌نژاد یادآور شد: چهارمحال و بختیاری نیز در حال حرکت به سمت تولید این دست محصولات است چراکه این استان نیز در حال صنعتی شدن است.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۳۱:۵۵

6 Jan 2024