۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۵۶۲۰۶
یک مشاور خانواده:

والدین اولین الگو در تربیت کودک مودب هستند

یک مشاور خانواده گفت: اگر والدین در رفتار خود آداب و ادب را رعایت کنند زمینه برای مودب شدن فرزندشان فراهم می‌شود.
والدین اولین الگو در تربیت کودک مودب هستند
زهرا نادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: برای تربیت کودک با ادب و آموزش آداب مختلف به فرزندان باید در ابتدا مواردی مورد نظر تعیین شود.
 
وی تصریح کرد: هر خانواده‌ معیارهای خود را در این زمینه دارد و استفاده از کلمات جادویی، رعایت اصول سر سفره غذا، اجازه گرفتن، معذرت‌خواهی و... همه از نحوه رفتار خانواده‌ها نشات می‌گیرد.
 
این روان‌شناس بیان داشت: هماهنگی سطح انتظارات با سن و سال و مرحله رشد در تربیت کودک اهیمت بالایی دارد، به‌عنوان مثال کودک با سن کم فقط برای چند دقیقه می‌تواند ساکت و آرام در جایی بنشیند اما معمولا یک نوجوان زمان بیشتری را در این وضعیت سر می‌کند.
 
نادری بیان داشت: در بسیاری اوقات اگر تمرکز بر روی یک قسمت از آداب معاشرت قرار گیرد و مدتی بعد بخش‌های دیگری مورد توجه باشد، نتیجه بهتری حاصل می‌شود.
 
این مشاور خانواده گفت: اگر حجم زیادی از آداب را برای کودک به‌طور هم‌زمان آموزش دهیم منجر به فراری دادن کودک می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در اصول تربیت کودک مودب توصیه می‌شود به‌صورت دوره‌ای آداب آموزش داده شده در گذشته، مرور شود تا این اطمینان حاصل گردد که راه و رسم استفاده از آن آداب را فراموش نکرده است.
 
نادری بیان داشت: اگر والدین در رفتار خود آداب ادب را رعایت کنند زمینه برای مودب شدن فرزندشان فراهم می‌شود، در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای شکل دادن به رفتار کودکان و آموزش مهارت‌های جدید به آن‌ها این است که پدر و مادرها خود در آن زمینه الگوی خوبی باشند و اگر نیستند باید خودشان را ارتقاء دهند.
 
این مشاور خانواده یادآور شد: زمانی که فرزند ببیند پدر و مادر با وی یا با دیگران با احترام صحبت می‌کند، به قوانین احترام می‌گذارد و ملاحظه‌کار است، پا جای پای والدین گذاشته و او هم مودب می‌شود.
 
وی تاکید کرد: فرزندان چشمشان به رفتار والدین است و پدر و مادرها فرصت خوبی برای آموزش کودکان با رفتار درست در اختیار دارند.
 
نادری ادامه داد: کودکان برخورد ما را در زمان عصبانیت می‌بینند و ما نباید در این مواقع داد و بیداد کرده و صحبت توهین‌آمیز انجام دهیم، اما اگر از کوره در رفتیم و حرکت نادرستی انجام دادیم باید بعد از آن با عذرخواهی به فرزند یاد بدهیم که چطور رفتار کند.
 
این روانشناس اضافه کرد: آموزش ادب به کودکان مانند هر مهارت دیگری زمان‌می‌برد و باید انتظار اشتباه و مقاومت‌ کردن کودکان را داشته باشیم چراکه بچه‌ها ذاتا تمایل دارند حد و مرزهای بزرگ‌ترها را رعایت نکنند.
 
وی گفت: داشتن قاطعیت و تعیین حد و مرز به کودک نشان می‌دهد که ما در این مورد شوخی نداریم، اما باید توجه شود که اگر فرزند رفتار مودبانه‌ای را از یاد ببرد باید از سرزنش کردن کودک خودداری کنیم و دلیل نادرستی رفتار را توضیح دهیم.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۴۱:۱۲

6 Jan 2024