۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۴۴۳۶۲
"کرونا" هشدار "زمینِ ناپاک" به ما بود

تاثیر کرونا برمحیط زیست / آیا زمین نفس راحتی می کشد ؟

در پسا کرونا وضعیت محیط زیست بهتر از گذشته نیست، چون علاوه بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی به‌شدت افزایش می‌یابد مردم باز به طبیعت می‌روند و عقده گشایی می‌کنند و این موضوع یعنی در آینده وضعیت محیط زیست بدتر از گذشته است.
تاثیر کرونا برمحیط زیست / آیا زمین نفس راحتی می کشد ؟
به گزارش جهانبین نیوز ؛ از کرونا به عنوان بزرگ‌ترین بحران بشر پس از جنگ جهانی دوم یاد می‌کنند. این روزها وضع به گونه‌ای است که خیلی از کشتی‌ها لنگر انداخته و شرکت‌های بزرگ تولیدی یا تعطیل شده‌اند و یا نیمه فعالند.

از دورهمی‌ها و مسافرت‌های آنچنانی هم خبری نیست و از همه بدتر اینکه هر روز صدها نفر در نقاط مختلف دنیا بر اثر این بیماری جانشان را از دست ‌ می‌دهند.

اما از سوی دیگر با فراگیر شدن کرونا و کاهش تعاملات اجتماعی و رفت و آمدهای گروهی، اتفاقات خوبی نیز در حال رخ دادن است.

کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، پایین آمدن آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در ایران و جهان و ...

امسال، در روز زمین پاک، زمین هم با آمدن کرونا و خانه نشینی اجباری ساکنان سهل‌انگار آن نفس راحتی می‌کشد.
 
 
با همه‌گیری کرونا تقریباً بیشتر کشورها مجبور به اجرای برنامه قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی شدند، در نتیجه خیلی از کسب و کارها، مراسم‌ها و اعیاد مذهبی و سنتی به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمد و ترددها به‌شدت کاهش یافت، مثلاً پروازهای هوایی تا ۷۰ درصد کمتر از گذشته شده است؛ به همین دلیل حجم گازهای گلخانه‌ای و تصادفات رانندگی و به تبع آن مرگ و میر ناشی از آن به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

به عنوان نمونه سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از مردم دنیا- یعنی ماهیانه بیش از ۱۱۰ هزار نفر- بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دادند و چهار برابر این رقم هم معلول می‌شدند که با شیوع کرونا میزان تلفات رانندگی و مصدومان تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
 
وضعیت کرونا شرایط زمین را به گونه ای کرده  که می توان به جرات گفت دستکم  بهترین لحظات را  در دهه های اخیر تجربه کرده است .

به خاطر شیوع کرونا، رفت و آمد انسان روی کره زمین محدود شده است؛ هواپیما کمتر پرواز می‌کنند؛ خودروها کمتر تردد می‌کنند و به همین دلیل آنجا که انسان عقب‌نشینی می‌کند؛ طبیعت پیشروی خود را آغاز می‌کند.

بسیاری از حیوانات از خلوتی شهرها و راه‌ها استفاده کرده و به محیط انسانی- که پیشترها برای طبیعت بوده- وارد می‌شوند. گزارش‌های زیادی از ورود حیوانات وحشی به شهرها در این روزهای کرونایی ثبت شده است. امروز دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک است؛ روزی که معلوم نیست سال آینده به پاکی امروز باشد.



آموزش های  مجازی زیست محیطی  راهکاری برای پیشگیری از شیوع کرونا
 
شهرام احمدی مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از دوم اردیبهشت ماه و همزمان با هفته زمین پاک، با توجه به انتشار ویروس کرونا و  جلوگیری از شیوع این بیماری و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان اجرای برنامه های عملی و تجمع در محیط زیست در این روز امکان‌پذیر نیست و بیشتر برنامه‌ها از طریق رسانه‌های مجازی و مشارکت فردی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: مسابقه هنری با موضوع مدیریت مصرف، کاهش و تفکیک تولید پسماندها، نشست خبری با اصحاب رسانه، آموزش مجازی از طریق رسانه‌های مجازی و درج شعار محیط زیستی مرتبط با روز زمین پاک در سربرگ نامه‌های اداری و تابلوهای دیجیتالی محیط‌زیست استان از برنامه‌های این دستگاه در روز جهانی زمین پاک است.

وی بر لزوم توجه جدی به بحث پسماندها در سطح استان تأکید کرد و افزود: در شرایط موجود با توجه به شیوع ویروس کووید-19 پسماندها خطرناک‌تر از همیشه هستند و این دستگاه با جدیت بیشتر بر رعایت دفن اصولی و بهداشتی پسماندها توسط دستگاه های متولی کنترل و نظارت دارد.

احمدی با اشاره به موضوعات مطرح شده امسال در روز زمین پاک اذعان داشت: شرایط بوجود آمده در پی شیوع این ویروس خطرناک، اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی و مشارکت همگانی، آموزش و فرهنگسازی در زمینه‌های کاهش تولید پسماند، حفظ محیط زیست و تفکیک از مبدا پسماندهای خانگی را بیشتر می‌کند.

احمدی در پایان به مشارکت بیشتر مردم و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در حفاظت از زمین و محیط زیست تأکید و تصریح کرد: نه تنها در این روز بلکه در تمامی روزهای سال  به وظایف خود در حفظ این موهبت الهی تلاش کرده و فرهنگ حفظ محیط زیست را در تمامی اقشار جامعه ایجاد کنیم.
 
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ شیوع بیماری "کرونا" هشدار بزرگ زمین به ما به دلیل دست‌اندازی‌های بی‌مورد و بدرفتاری با این کره خاکی است.
 
شیوع این بیماری بار دیگر نشان داد طبیعت راه خود را برای مقابله با دست‌اندازی‌هایی که به آن می‌شود، پیدا خواهد کرد.

شیوع کرونا می‌تواند تاریخ جدیدی در حیات بشر رقم بزند که احترام به حیات وحش را در حافظه تاریخی خود نگه دارند.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۵۱:۴۳

22 Apr 2020