۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۴۲۳۱۹
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

لطفا" آشغال نریزید! / ریختن زباله در سطح شهر، ناهنجاری که سلامت جامعه را به خطر می اندازد

ریختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر به عادتی نامطلوب و ناپسند تبدیل شده که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.
لطفا" آشغال نریزید! / ریختن زباله در سطح شهر، ناهنجاری که سلامت جامعه را به خطر می اندازد
به گزارش جهانبین نیوز؛ ریختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر به عادتی نامطلوب و ناپسند تبدیل شده که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.
 
یکی از عادت‌های غلطی که بین همشهریان فارسانی رایج است و هیچ اقدامی برای فرهنگ‌سازی و رفع آن از سوی مردم و مسئولین صورت نگرفته است ریختن زباله در کوچه و خیابون و معابر است؛ فرهنگ غلطی که نسل به نسل به فرزندان انتقال می‌شود و فکری به حال بهبود وضعیتش نشده است و شاهد اقدامی از سوی سازمان‌های ذی‌صلاح نبوده ایم.
 
وقتی در شهر قدم می‌زنیم یا سوار بر خودرو و در حال عبور از خیابان‌ها هستیم ، روی زمین، توی جوی آب، چمن می‌توانیم زباله‌هایی رو ببینیم که به دلیل بی‌توجهی برخی از شهروندان روی زمین افتاده و این در حالی است که وجود سطل‌های زباله در معابر انگار اصلاً‌ به چشم مردم نمی‌آید.
 
خیلی مواقع شاهد هستیم که شهروندان اگر زباله‌ای در دست داشته باشند و در نزدیکی خود سطل زباله‌ای مشاهده نکنند بدون آنکه دقایقی صبر کنند تا سطل زباله‌ای پیدا کنند و آن را درون سطل اندازند، بی‌درنگ آشغال‌های خود را بروی زمین ریخته و بدون توجه به عواقب آن راه خود را در پیش می‌گیرند.
 
از طرفی متاسفانه این عادت غلط از سوی بزرگترها انجام می‌گیرد و این عمل ناشایست ناخودآگاه به فرزندان نیز منتقل می‌شود.


 
برخی توجه چندانی به حفظ محیط زیست ندارند

متأسفانه شهروندان ما به محیط زیست خود توجه چندانی ندارند، و حتی برخی مواقع با آگاهی کامل زباله‌های خود را در سطح شهر رها می‌کنند.
 
همانطور که وقتی زباله‌ای در منزل باقی بماند و بوی نامطبوع آن موجب جذب جانوران و حشرات می‌شود، وجود زباله در سطح شهر که فضای بیشتری برای حضور جانوران را در خود دارد علاوه‌بر بوی نامطبوع و جذب حشرات موجب جذب حیواناتی همچون گربه و موش شده و به دنبال آن شاهد پخش شدن آشغال‌ها توسط حیوانات در سطح معابر خواهیم بود.
 
حفظ و ارتقای سطح سلامت امری است حیاتی که باید به آن بیشتر توجه کرد و ازجمله عوامل تهدیدکننده سلامت می‌توان انباشت زباله‌ها در معابر و جوی‌ها را  نام برد که خود باعث ایجاد بوی نامطبوع و گسترش بیماری‌های میکروبی می‌شود.



ریختن زباله توسط کسبه به عادتی ناپسند تبدیل شده است
 
ریختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر به عادتی نامطلوب و ناپسند تبدیل شده که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.
 
ریختن زباله‌ها در جوی‌های آب منجر به راکد ماندن آب و لجن شدن می‌شود لذا جوی‌های آب، سطل زباله‌هایی نیستند که هر یک از افراد به خاطر راحتی خود بلافاصله آشغال‌ها را با پا روانه جوی‌ها می‌کنند.
 
مردم باید بدانند وجود زباله در سطح شهر نه‌تنها موجب بروز بیماری‌ها به خصوص در فصل گرما می‌شود بلکه از زیبایی شهر نیز می‌کاهد یکی از دلایل بسته شدن جوی آب و سرریز شدن آنها نیز تفکر غلط افراد کیسه‌ای است که با ریختن زباله‌های خود در جوی‌های آب بر این باورند که آب زباله‌ها را شسته و با خود می‌برد و هیچ مشکلی برای محیط زیست و شهروندان پیش نمی‌آید این در حالی است که وجود زباله در جوی‌ها عامل اصلی سرریزشدن جوی‌ها و بسته شدن خیابان‌ها در زمان بارش باران و همچنین حضور موش‌ها در این محل‌ها می‌شود.
 
تولید زباله امری اجتناب‌ناپذیر است و علاوه‌بر آگاه‌سازی مردم، فرهنگ‌سازی در این خصوص امری ضروری است.

شاید اگر برای مردم قوانین تعیین کنیم و به نحوی مانند برخی کشورها که پلیس حق جریمه کردن افراد را دارد که آشغال بر روی زمین می‌ریزند، عملکردی مشابه انجام دهیم وضعیت از آنچه هست بهتر شود.

یکی از شهروندان فارسانی می‌گوید:تقریباً نیمی از فروشنده‌ها رعایت می‌کنند و آشغال جلوی مغازه‌اشان نمی‌ریزند. اما عمده مغازه های که فروش‌شان بالا است، زباله‌ها را داخل جوی می‌ریزند و مرغ‌فروشی‌ها پلاستیک و کارتن مرغ‌ها را روبروی مغازه می‌گذارند.

یکی از زحمت کشان شهرداری می‌گوید: از ٥٠ مغازه شاید ٥ مغازه با من همکاری داشته باشند؛ بقیه همکاری که ندارند هیچ، گاهی اوقات سرم داد می‌زنند و می‌گویند وظیفه شماست که شهر را تمیز نگه دارید؛ پس حقوق می‌گیرید که چه کنید؟

او ادامه می‌دهد: شهرداری باید یا خودش به مغازه‌ها کیسه زباله بزرگ بدهد یا مغازه‌ها را مجبورکند زباله را در کیسه تحویل دهند. باید خیلی جدی‌تر یک نفر به عنوان بازرس شهرداری بصورت مدام در خیابان حضور داشته باشد و مانند گشت‌های راهنمایی و رانندگی مدام تذکر دهد.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ لازم است شورای اسلامی شهر فارسان با ادارات مختلفی که در این زمینه مسئول هستند، جلسه‌ای مشترک برگزار و موضوع را پیگیری کند و آن را به نتیجه مطلوب برساند تا شاهد رفع این معضلات نباشیم.

انتهای پیام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۱:۰۱

27 Dec 2019