۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۵۷۶۷۵
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

آتش دخالت‌های انسانی به جان جنگل‌ها

با توجه به شواهد موجود انسان همچنان به‌عنوان عامل اصلی در وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها مطرح است.
آتش دخالت‌های انسانی به جان جنگل‌ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، جنگل‌ها یک سوم کره زمین را تشکیل داده‌اند و اکثر مردم برای ادامه زندگی به این منبع طبیعی نیاز دارند.
 
تامین اکسیژن و هوای پاک یکی از مواردی است که منجر می‌شود انسان‌ها در حفظ و نگهداری جنگل‌ها کوشا باشند، بر اساس آمار سالانه 5.2 میلیون تن اکسیژن از یک هکتار جنگل تولید می‌شود  و 60 درصد از اکسیژن مورد نیاز جانداران از فضای سبز تامین می‌شود.
 
علاوه‌بر این جنگل‌ها به‌عنوان ریشه‌های زمین عمل کرده و از نابودی خاک تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند، همچنین این ثروت‌های ملی به‌عنوان زیستگاه بسیاری از جانداران مطرح هستند و با از بین رفتن آن‌ها ممکن است بسیاری از جانوران در معرض انقراض قرار گیرند.
 
متاسفانه انسان‌ها با وجود اینکه به فواید جنگل‌ها و لزوم حفظ این موهبت‌های الهی برای نسل‌های آینده واقف هستند، اما با اقداماتی که صورت می‌دهند زمینه نابودی آن‌ها را فراهم می‌سازند.
 
با توجه به نزدیکی به فصل تابستان و گرم شدن هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها افزایش می‌‎یابد اما با توجه به شواهد موجود انسان همچنان به‌عنوان عامل اصلی در وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها مطرح است.
 
آتش‌سوزی تهدیدی برای عرصه‌های طبیعی و خاک

حسین زارعی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی به فصل گرم، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع یکی از تهدیدات اصلی منابع طبیعی به شمار می‌آید.
 
وی تصریح کرد: اگر آتش‌سوزی اتفاق بیافتد پوشش گیاهی از بین می‌رود و از بین رفتن پوشش گیاهی به آن معنا است که آن بذری که گیاه بر روی زمین ریخته که بتواند زمینه را برای سال آینده مهیا کند و پوشش گیاهی برای سال آینده ایجاد شود، نابود می‌شود.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: علاوه‌بر این موجودات ریزی که درون خاک قرار دارند، میکروب‌ها و حتی کرم‌ها و جانداران و حشرات بسیار ریزی که کمک‌کننده به باروری خاک و گسترش پوشش گیاهی هستند در اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود.
 
زارعی گفت: از بین رفتن بخش زنده خاک انسجام آن را نابود می‌کند، به این ترتیب وقتی خاک در سال آینده در معرض بارش قرار می‌گیرد لخت بوده و فرسایش شدید به همراه داشته و به همین دلیل از بین می‌رود.
 
وی افزود: آتش‌سوزی علاوه‌براینکه عرصه‌های منابع طبیعی را تهدید می‌کند، می‌تواند خاک را هم نابود سازد، چراکه خاک لخت‌شده در اثر آتش‌سوزی بسیار فرسایش‌پذیری بالایی دارد.
 
127 حریق بزرگ طی 10 سال در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

زارعی عنوان داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در چهارمحال و بختیاری تقریبا طی 10 سال حدود 127 حریق بزرگ رخ داده است و خوشبختانه توسط اداره‌های متولی مانند منابع طبیعی و آبخیزداری و کمک جوامع محلی و سایر ارگان‌ها این موانع مرتفع شده است، اما این بدان معنا نیست که نباید از این جهت نگرانی نداشت.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: حدود 41 درصد حریق‌های رخ داده بر روی عرصه‌های جنگلی واقع شده و 52 درصد بر روی عرصه‌های مرتعی قرار دارد، بنابراین برای ایجاد حریق ماده سوختنی لازم همان جنگل و مرتع است، پس باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را به کنترل در آوریم.
 
لزوم مشارکت مردم در حفظ و نگهداری جنگل‌ها

فرزاد رضازاده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: مردم عشایر و روستایی تجربه زندگی بیشتری در طبیعت را دارند.
 
وی تصریح کرد: در سال‌هایی که بارش‌های خوبی در فصل بهار رخ می‌دهد، پوشش علفی رشد خوبی دارد.
 
رضازاده بیان داشت: امسال تا آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه شاهد بارش‌های خوب بهاری بودیم به همین دلیل زیرآشکوب جنگل رشد بسیاری داشته و در مراتع نیز به همین شکل است.
 
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به مرور زمان و با نزدیکی به فصل تابستان این زیرآشکوب رشدیافته، نیازمند مدیریت بیشتری برای حفظ و نگهداری دارد.
 
وی مشارکت مردم در حفظ و نگهداری جنگل‌ها را مهم و ضروری دانست و عنوان داشت: مردم، گردشگران و دامداران و کشاورزان باید به این موضوع دقت داشته باشند که فصل خشک سال با یک آتش کوچک در طبیعت از جمله جنگل‌ها باعث بروز آتشی خواهد شد که مهار آن به دشواری صورت می‌گیرد.
 
رضازاده یادآور شد:  کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری با شماره 1504 به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های آتش‌سوزی هستند و تیم‌های اطفاءحریق نیز همواره در حالت آماده‎‌باش هستند.
 
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مردم باید به این موضوع واقف باشند که پیشگیری بهتر از درمان است از همین‌رو از خانواده‌ها درخواست می‌شود این مسائل را به فرزندان خود نیز آموزش دهند تا در آینده همگی به‌عنوان یک جنگلبان یا دوست‌دار طبیعت باشیم.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، چهارمحال و بختیاری با وجود 320 هزار هکتار جنگل به‌عنوان یکی از استان‌های غنی در این زمینه است و متاسفانه همه ساله در فصل بهار شاهد وقوع حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان هستیم و لازم است آموزش‌هایی برای افزایش دانش مردم درخصوص حفظ و نگهداری جنگل به افراد ارائه شود.
 
 انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۳۷:۴۰

9 Jun 2024