۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۵۷۶۴۸
بانوی کارافرین برتر جهان اسلام و آسیا پاسفیک:

محدودیت‌ها نباید مانع کسب و کار شود

بانوی کارافرین برتر جهان اسلام و آسیا پاسفیک گفت:  شخصی که وارد یک کسب و کاری می‌شود باید به نوع جنسش اندازه وجودیش یا میزان سرمایه‌اش توجه کند اما این‌ها نباید محدودیت ایجاد کند بلکه باید کمکش کرد و فضا را به آن شخص داد.
محدودیت‌ها نباید مانع کسب و کار شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز،  سید فاطمه مقیمی دارای مدرک تخصصی کارآفرینی بین الملل است خانم مقیمی مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین المللی سدیدبار است که در سال ۱۳۶۳ اولین شرکت خود را به ثبت رساند ایشان کتاب‌های زیادی را تالیف و ترجمه کرده‌اند 

از جمله ترجمه کتاب ۵ ایده (چاپ سال ۱۳۹۲) ، کتاب اقتصاد مقاومتی و ترجمه کتاب راهنمای جدید کارآفرینی پرورشی راهبران فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی.

وی در سال ۲۰۱۲ از سوی بانک توسعه اسلامی آی دی بی به عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام و آسیا پاسفیک برگزیده شده‌اند .

خانم  مقیمی رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان و رئیس کانون زنان بازرگان ایران و تهران می‌باشند .


خانم مقیمی لطفاً رزومه‌ای از خودتان به عنوان یک بانوی ایرانی کارآفرین و برتر به ما بگویید .


ما زنان اعتقاد به این داریم که با یک دست گهواره بچه‌مان را می‌گردانیم و با دست دیگر چرخه اقتصاد دنیا را می‌گردانیم ما این توانایی را داریم، پس باور کنید که می‌توانید.

بنده پنج دوره هست که در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هستم چهار دوره در هیئت نمایندگی تهران بودم ،دو دوره هیئت رئیسه 
اتاق تهران بودم .

کانون زنان بازرگان را ۱۶ سال راه اندازی کردم در ۲۴ استان و در ۲۴ اتاق بازرگانی کشور نمایندگی و شعبه زدم تحصیلات من مهندسی عمران هست و رشته مجددم بازرگانی خواندم ،
دو تا ارشد دارم و دو تا دکتری. آخرین دکترای بنده phd کارآفرینی بین‌الملل هستم ،علی رغم همه این‌ها گواهینامه پایه یک دارم و پشت کامیون هم می‌نشینم، این‌ها را گفتم که بدانید سقف شیشه‌ای برای ما وجود ندارد .

در حال حاضر کار تشکلی و تدریس دانشگاه هم انجام می‌دهم و هر خدمتی را هم که از بنده بخواهید به عنوان وظیفه تا زمانی که زنده‌ام انجام می‌دهم.

چه توصیه‌ای برای خانم‌هایی که می‌خواهند کسب و کارشان را شروع کنند و یا می‌خواهند وارد حوزه تجارت  و یا تجارت بین الملل بشوند دارید ؟


بحث اعتماد به نفس در جای خود باید  عمل ورود به یک مجموعه را داشته باشید، اطلاعات کافی و علم ورود نداشته باشید درمانده می شوید و نمی‌تونید کار خودتونو جلو ببرید با اطلاعات وارد یک حوزه کاری بشید حالا چه اطلاعات دانشگاهی یا آموزش‌های اتاق بازرگانی،  کسب و کارها در عمل با چیزی که تئوری خوندید خیلی متفاوته .

از نمونه‌های بومی استفاده کردن مثلاً استیو جابز در اون زمان در اون فرهنگ با اون اجتماع تونست موفق بشه، نمونه باید نمونه‌ای باشه که در ایران با فرهنگ ایرانی
و در زمان خودش فضاها رو ببینه و بتونه یک برنامه موفقیت برای خودش تعیین کنه بنابراین بومی‌سازی یک موضوعی که بسیار تاثیر داره در موفقیت .

مورد بعدی مطالعه کردن زندگی آدم‌هایی که به طرق مختلف وارد حوزه‌های کسب و کار شدند که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی براشون وجود داشته ،
که بهش توجه نمی‌کردن یا دقت نمی‌کردن حالا شخصی که وارد یک کسب و کاری میشه باید به نوع جنسش اندازه وجودیش یا میزان سرمایه اش، این‌ها نباید محدودیت ایجاد کنه برای حضور شخص بلکه باید کمکش کرد و فضا بهش داد.

نیازهای جامعه را شناختن مورد بعدیه ، این‌ها تمام عواملیه که می‌تونه المان‌های موفقیت یک آدم در فضای کسب و کار باشه .

به همین علت شناخت فضای مربوطه و زمان مربوطه شرط جریانه و بعد بهره‌ور شدن از مزایاو به روز کردن اطلاعات با علم و تکنولوژی جلو رفتن و فقط نگیم در این حد یاد گرفتم و کافیه، نه ، هر روز نیاز به مطالعه جدید که در دنیا داره چی می‌گذره و چطوری من می‌تونم خودمو با اون شرایط نزدیک و عجین بکنم .

یکی از تجربه‌هایی که دوست دارین در اختیار خانم‌هایی که بازرگان  و یا کارآفرین هستند بزارید چیه ؟

ببینید تجربه من این هست که در کار شما بازدارندگی ایجاد کردن که نرو این باعث دلسرد شدن شما نشه اگر فکر می‌کنید که توانایی اجرای کاری رو دارین باید اهتمام کنید و بروید دنبالش و خودتون رو به روز کنید و جلو ببرید بحث اینکه تحدیدهایی که منظور در اینجا به معنی محدود کردن نباید مانع از حضورتون در اون کسب و کار و توسعه اون کار بشه .
و نبایدم بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشیدکه از اونور بوم بیفتید .

از سختی کارتون چون کارتون سختی‌های زیادی داره خانم دکتر چون در مصاحبه‌های قبلی شما خوندم که گفتید که نگاه آقایون یکی از سخت‌ترین نگاه‌هاست .

بله هنوزم همینو میگم که نگاه آقایون ولی در کنارش نگاه خانم‌هایی هم که تلاش نکردن ولی انتظار موفقیت هم دارند اونم هست .

در صورتی که شما اگه تصور بکنید که یه آدمی که موفق شده و می‌تونه نقشه راه جدیدی باشه برای خواسته‌هایی که شما هم بهش اعتقاد دارید این شما رو راحت‌تر خیلی جلو می‌بره .

آیا تحصیلات دانشگاهی در کسب و کار تجارت اثر داره ؟

حتماًاثر داره به شما دنیای جدیدی میده ولی کافی نیست یعنی تحصیلات باید باشه در کنارشم باید تجربیات بین‌الملل داشته باشید.

خانم مقیمی چون بنده دارم کار پژوهشی انجام میدم در مورد موافقتنامه جدید ایران با مناطق اوراسیایی نظرتون چیه ؟ چه چالش‌هایی ممکنه پیش روی این موافقتنامه باشه ؟

در مورد این موافقتنامه خوب می‌دونم چون در مناطق اوراسیایی کار کردم بحث‌های قانونی و حقوق مالکیتی است و توافقات وزارت امور خارجه است خیلی از موارد این چنینی برمی‌گرده به سیاست‌های دوول منطقه اوراسیایی ما باید با ادبیات مشترک که قراره جلو بریم این کارو انجام بدیم .

منطقه آسیایی و قفقازی یک فرصته، ما تحریمیم و کمتر می‌تونیم با کشورهای اروپایی و آمریکایی تجارت انجام بدیم. در این فضای مناطق آسیایی و قفقاز تجارت راحت‌تره و در فضای راحت‌تر رشد بهتری هم خواهیم داشت .

خانم مقیمی در مورد کسب و کارتون که شروع کردید بگید

۴۰ سال پیش در شرایط سخت افراطیه نگاه در واقع بسیار بسیار محدود اجتماعی وارد حرفه صنعت حمل و نقل بین المللی کشور شدم هیچ سبقه‌ی قبل هم در خانواده من نبود پدر و مادرم هر دو آموزش و پرورش و دبیر بودن و هر دو از افراد فرهیخته زمان خودشون بودن پدرم لیسانس حقوق داشت و تدریس می‌کردند و انتظار نداشتند دخترشون با مدرک مهندسی عمران از انگلیس
ایران بیاد و بره شرکت حمل و نقل کار کنه ۳ سال شرکت حمل و نقل کار کردم و دیدم علاقمندم و شرکت حمل و نقل بین المللی ما در سال ۱۳۶۳ تاسیس کردم اون زمانم همه درها به روی من بسته بود و هرجا می‌رفتم بنده رو بیرون می‌کردن ولی با تلاش خودم تونستم در این حرفه و صنعت موفق بشم .

و در آخرم از خانم‌هایی که می‌خوان کسب و کاری رو شروع کنن و می‌خوان آموزش ببینن در کلاس‌ها و گروه‌های آموزشی دکتر سید فاطمه مقیمی عضو بشن و در جریان کلاس‌ها و آموزش‌های بنده قرار بگیرند .


خبرنگار: الهام فرامرزی بابادی
کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
عضو کانون زنان بازرگان

انتهای مصاحبه/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۲۳:۳۸:۰۵

6 Jun 2024