۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۵۷۶۳۹
کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:

انسان همچنان متهم اصلی در تخریب جنگل‌ها

یک کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری گفت: جنگل‌ها در این استان از دو ناحیه مورد تهدید قرار دارند، که هر دو ریشه در دخالت‌های انسانی دارد.
انسان همچنان متهم اصلی در تخریب جنگل‌ها
فرزاد رضازاده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: از نظر سازمان منابع طبیعی چنانچه پنج درصد تاج‌پوشش درختی در محلی موجود باشد، آن منطقه جنگل محسوب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد جنگل‌ها تراکم لازم را ندارند و تنک هستند و با وجود اینکه همه جنگل‌ها در این استان بلوط می‌باشند، اما 100 درصد جنگل‌ها را بلوط تشکیل نمی‌دهد.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در این استان 320 هزار هکتار جنگل وجود دارد و اگر 80 درصد آن بلوط باشد، معادل 250 هزار هکتار می‌شود، بنابراین 25 میلیون اصله نهال بلوط برابر برآورد، در این جنگل‌ها وجود دارد.
 
رضازاده افزود: جنگل یکی از زیرساخت‌های زیست‌محیطی است و بنیان تمام مسائل محیط زیست، به جنگل بستگی دارد، جنگل‌های موجود در این استان نقش مهم‌تری دارند چراکه در این منطقه زادآوری و احیای جنگل دشوارتر است.
 
وی خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که اگر جنگل‌ها مورد تخریب قرار گیرند، احیا و بازسازی آن‌ها بی‌نهایت سخت و زمان‌بر است.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درصورت قطع درختان، با بذرکاری جبران نمی‌شود چراکه برای این جایگزینی پروسه‌ای وجود دارد و آن اینکه در ابتدا باید مرتع خوبی با گیاهان علفی در اختیار باشد و در طی زمان این گیاهان علفی چندساله شوند، سپس درختچه‌هایی مانند بادامک، گون و... به وجود آمده و تحت عنوان گونه‌های پرستار بتواند در سایه آن‌ها گونه‌هایی مانند بلوط تولید شود.
 
رضازاده حداقل زمان لازم برای به وجود آمدن یک گونه بلوط را 25 تا 50 سال عنوان و تاکید کرد: باید گونه‌های بلوط حفظ شود، اما در کنار آن گونه‌هایی که سازگاری بیشتری با جنگل‌های زاگرس دارند استفاده شود.
 
وی اضافه کرد: جنگل‌ها در این استان از دو ناحیه مورد تهدید قرار دارند، که هر دو ریشه در دخالت‌های انسانی دارد، تهاجم مستقیم انسان به طبیعت و افزایش ضریب زراعی یکی از این تهدیدهاست و طی آن جنگل‌تراشی برای زیرکشت رفتن زمین‌ها صورت می‌گیرد و گاهی برای عبور خطوط لوله گاز، نفت، آب و... یا راه‌سازی‌ها، توسعه شهرها، روستاها، گسترش شهرک‌های صنعتی و... این کار انجام می‌شود.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برخی از تخریب‌های انسانی با هدف سودجویی انجام می‌شود یادآور شد: با توجه به قیمت بالای چوب و زغال، افرادی درختان را به‌منظور دستیابی به سود بالا قطع و یا به‌صورت خام یا زغال به فروش می‌رسانند.
 
رضازاده ادامه داد: این سودجویی که برای آن‌ها نوعی استفاده رایگان از طبیعت می‌باشد و معضلی است که در این استان و سایر استان‌های زاگرس‌نشین وجود دارد که منابع طبیعی برای جلوگیری از این خسارات هم مقابله سلبی و هم فرهنگ‌سازی و آموزش را در دستور کار دارد.
 
وی با بیان اینکه در کنار همه این مسائل کره زمین متاثر از فعالیت‌های انسانی درحال گرم شدن است و این موضوع جنگل‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است و زیست‌بومی که برای سرپا ماندن جنگل‌ها لازم است دچار تنش شده که این موضوع سبب از بین رفتن زادآوری می‌شود، به این ترتیب گونه‌ها به دلیل اینکه بارش‌ها پراکنش زمانی ندارند، جنگل سیراب نشده و بلافاصله دچار تنش خشکی شده و گونه‌ها دچار استرس می‌شوند که این موضوع منجر به تضعیف گونه‌ها از نظر پایه‌ای شده و حمله ویروس‌ها و میکروب‌ها را به دنبال دارد.
 
رضازاده بیان داشت: از سالیان گذشته خشکیدگی بلوط را که ناشی از کاهش بارش‌ها بود، داشتیم این در حالی است که برخی از گونه‌هایی که ضعیف شده بودند مورد تهاجم آفاتی قرار گرفتند که آفت بلوط نبودند، برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط نیز یکی دیگر از آفاتی است که هر ساله درختان را مورد هجوم قرار می‌دهد و در حال حاضر در حال مبارزه بیولوژیک با این آفت هستیم.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مجاورت با استان‌های زاگرس‌نشین را یکی از دلایل عدم موفقیت در مبارزه با جوانه‌خوار بلوط دانست و عنوان داشت: لازم است مبارزه با این آفت در مقیاس بزرگ انجام شود که نیاز است انسجام میان استان‌های درگیر صورت گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: کانون‌هایی از درگیری با آفت جوانه‌خوار شناسایی شده است اما به دلیل صعب‌العبور بودن برخی از مناطق امکان انتقال تجهیزات محلول‌پاشی فراهم نیست لذا بسیاری از مناطق مغفول می‌ماند که منجر به توسعه بیماری در سنوات آینده می‌شود.
 
رضازاده گفت: هنوز راهکارهای تحقیقاتی مناسبی برای مبارزه با این آفت انجام نشده است و لازم است که مراکز تحقیقاتی دانشگاهی به این موضوع ورود کنند تا بخش‌های اجرا از داشته‌های علمی آن‌ها بهرمند شوند.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با وجود همه این شرایط بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدها برای جنگل‌ها انسان است، متاسفانه انسان با مدیریت‌های مصرفی درحال تضعیف منابع طبیعی است.
 
وی افزود: مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی آلاینده‌هایی را وارد هوا می‌کنند که گریبان‌گیر خودمان شده است و میزان دی اکسید کربن در هوا به بیش از 600 پی پی ام رسیده است و این گرمایش و شرایط گلخانه‌ای ایجاد شده ما را به سمت نابودی می‌کشاند.
 
رضازاده تاکید کرد: توسعه پوشش گیاهی می‌تواند منجر به جذب کربن هوا شده و به سطح زمین برگشت داده می‌شود، به این ترتیب می‌توان به یک محیط زیست پایدار دست یافت.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بهترین کار برای احیای مراتع و جنگل‌ها را کشت یک میلیارد درخت در کشور و 10 میلیون در استان طی چهار سال دانست و اذعان داشت: کاشت این تعداد درخت به‌صورت مشارکتی است و بعد از کشت هم نگهداری درختان به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود.

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۰۹:۴۹:۰۷

6 Jun 2024