۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۴
کد مطلب : ۵۷۵۲۰
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

چشمه برم، چشمه‌ای به قدمت تاریخ لردگان

اگر عازم چهارمحال و بختياری هستيد، حتما در ميانه راه سری به شهر لردگان بزنيد، فضای اطراف چشمه برم لردگان مکانی مناسب برای يک پيکنيک خانوادگی است.
چشمه برم، چشمه‌ای به قدمت تاریخ لردگان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، به جرات می‌توان استان چهارمحال و بختياری را  يکی از زيبا‌ترين استان‌ها از نظر جاذبه طبيعي دانست.
 
هر نقطه از چهارمحال چيزی مکانی برای گردشگری دارد و هر کس به این استان سفر کند قطعا از جاذبه‌های آن شگفت‌انگیز می‌شود.

چشم برم لردگان یکی از مکان‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

چشمه برم، چشم‌های زلال همانند اشک چشم

چشمه برم را می‌توان عامل حيات چندين و چند نسل مختلف در هزاران سال مختلف دانست.

حقيقتا بدون وجود اين چشمه، شايد حيات و تمدن در اين منطقه شکل نمی‌گرفت، شايد اين بهترين مقدمه برای معرفی چشمه برم لردگان به شما باشد.

چشمه برم لردگان در مرکز شهری با همين نام يعنی لردگان قرار دارد، همانطور که می‌دانيد چهارمحال و بختياري جزء استان‌های قديمی ايران به شما می‌آيد و تمدن کهن و باستانی در آن وجود داشته، جالب است بدانيد که قديمی‌ترين شهر اين استان، شهر لردگان بوده و آثار باستانی زيادی را از گذشته در دل خود جای داده بود.

چشمه‌ای به قدمت تاريخ لردگان

در اصل هخامنشيان و ايلامی‌ها تا دوره ايلخانی و عصر اتابکان لر در اين منطقه زندگی می‌کردند، باستان شناسان بارها و بارها آثاری از اين دوران را در لردگان يافتند اما متاسفانه به دلايل مختلف در گذر زمان اين آثار دز بين رفته‌اند. در حال حاضر يکی از قديمی‌ترين يادگار‌های لردگان همين چشمه باستانی است که هنوز هم به مردم اين منطقه با محبت تمام خدمت می‌کند.

جوشش هميشگی آب از دل خاک

شايد تمام سرسبزی و آبادانی اين آبادی را بايد مديون چشمه برم باشيم، چه کسانی که از آب اين چشمه سيراب نشدند و چه حيواناتی که با آب چشمه برم به حيات خود ادامه ندادند، حتی تا به امروز هم چشمه برم تمام نياز آب کشاورزی و پرورش ماهی را تامين می‌کند. اما واقعا چه بر اين زمين گذشته که باعث شده دل سنگ هم به گريه بيافتد؟ فضای چشمه برم بسيار عاشقانه و شاعرانه است.

بسياری از شاعران هميشه در حسن تعليل‌های خود از اين چشمه ياد می‌کنند، اين چشمه را همه به مانند فردی می‌دانند که سال‌های سال به سوگ کسی يا چيزی نشسته و گريه‌اش تمامی ندارد.

البته چنين مثالی واقعا زيبا و منطقي به نظر می‌رسد، زيرا ساليان سال است که جوشش اين چشمه زيبا تمامی نداشته.
 
جالب است بدانيد که حتی در دوران خشک‌سالی هم قطره‌ای از جوشش اين چشمه کم نشده و هيچگاه اجازه نداده مردم لردگان کم آبی را لمس کنند. اين چشمه در اصل يکی از رشته‌های رودخانه کارون نيز محسوب می‌شود و از اهميت بسيار زيادی برخوردار است.

اگر عازم چهار محال و بختياری هستيد، حتما در ميانه راه سری به شهر لردگان بزنيد

فضاي اطراف چشمه برم لردگان مکانی مناسب برای يک پيکنيک خانوادگی خواهد بود. هوای اين شهر بسيار خوش است و می‌توانيد ريه‌های خود را پر از اکسيژن کنيد. جالب است بدانيد که پيش از اين در اطراف چشمه برم شکار می‌کردند و يا حتی داخل آب چشمه می‌آمدند. اما بسياری از محليان چشمه برم را مقدس می‌دانند و شکار يا آب تنی در منطقه را بی‌حرمتی قلمداد می‌کنند. در نتيجه بهتر است شما نيز به عقيده محليان احترام بگذاريد.

چه فصلی را برای سفر به لردگان انتخاب کنيم؟

بدون اغراق لردگان را می‌توان يک شهر چهار فصل دانست. هوا در تمامی روز‌های سال معتدل و عالی است و اصلا از گرما يا سرما آزار نخواهيد ديد، دليل اين اعتدال حضور همين چشمه جوشان در دل شهر است، البته نزديکی لردگان به استان خوزستان نيز در اين مورد بی‌تاثير نيست. به هر صورت اين عوامل دست به دست هم داده‌اند که فصل زمستان را تبديل به يک زمان مناسب برای سفر به اين شهر تبديل کنند.

براي رفتن به چشمه برم بايد در ابتدا خودتان را به شهر لردگان برسانيد، لردگان واقع در استان چهارمحال و بختياری و در 160 کيلومتری شهرکرد قرار دارد.
 
جاذبه‌های اطراف

شايد ديدن چشمه برم لردگان آنقدر برای شما جذابيت نداشته باشيد که راضی به پيمودن اين مسير طولانی شويد، اما علاوه‌بر چشمه برم لردگان، چشمه برم مالخليقه، پوشش جنگلی و دره‌های مختلفی مثل دره دلی، دره کل، دره شوش و يا تنگ اذلب يا همان تنگ شيطانی و چهارطاق منج و آبشار آتشگاه نيز در اين شهرستان قرار دارند، پس بهتر است حداقل يک شب را برای اقامت در نظر بگيريد تا از تمامی اين ديدنی‌ها لذت ببريد.

 آيا به تازگی از اين درياچه بازديد کرده‌ايد؟ تجربيات خود را با ما به اشتراک بگذاريد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

ساعت:

۰۸:۲۰:۴۶

21 May 2024