۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
کد مطلب : ۵۷۵۰۵
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

چالش تفکیک زمین‌ها با متراژ بالا

گرفتاری مردم در دادگاه و شهرداری برای تفکیک زمین‌های با متراژ بالای خود، از یک سو و رها کردن این اراضی در بافت‌های فرسوده شهری و تراکم بالای خانه‌های قدیمی از سوی دیگر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.
چالش تفکیک زمین‌ها با متراژ بالا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، ماده101 ادارات ثبت اسناد و املاک و حسب مورد دادگاه‌ها موظفند در موقع دریافت تقاضای تفکیک یا افراز اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها، از سوی مالکین، عمل تفکیک یا افراز را براساس نقشه‌ای انجام دهند که قبلاً به تأیید شهرداری مربوط رسیده باشد. نقشه‌ای که مالک برای تفکیک زمین خود تهیه نموده و جهت تصویب در قبال رسید، تسلیم شهرداری می‌نماید، باید پس از کسر سطوح معابر و قدرالسهم شهرداری مربوط به خدمات عمومی از کل زمین، از طرف شهرداری حداکثر ظرف سه ماه تأیید و کتباً به مالک ابلاغ شود.

بعد از انقضاء مهلت مقرر و عدم تعیین ‌تکلیف از سوی شهرداری مالک می‌تواند خود تقاضای تفکیک یا افراز را به دادگاه تسلیم نماید.

دادگاه با رعایت حداکثر نصاب‌های مقرر در خصوص معابر، شوارع و سرانه‌های عمومی با أخذ نظر کمیسیون ماده (5)، به موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌نماید.

کمیسیون ماده (5) حداکثر ظرف دو ماه باید به دادگاه مذکور پاسخ دهد.

در صورت عدم ارسال پاسخ در مدت فوق، دادگاه با ملاحظه طرح جامع و تفصیلی در چهارچوب سایر ضوابط و مقررات، به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر می‌نماید.( مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۸)

متن بالا مربوط به قانون 101 شهرداری‌ها است، قانونی که این روزها مشکلات فراوانی برای مردم، به‌ویژه آن‌هایی که ملک بالای 500 متر دارند، ایجاد کرده است.

گرفتاری مردم در دادگاه و شهرداری برای تفکیک زمین‌های با متراژ بالای خود، از یک سو و رها کردن این اراضی در بافت‌های فرسوده شهری و تراکم بالای خانه‌های قدیمی از سوی دیگر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.
 
 
سال‌ها درگیر تفکیک زمین پدری هستیم

سعید محمدی یکی از مالکان در محدوده بافت قدیمی شهرکرد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: زمینی به متراژ 600 متر از پدرم به من و برادرم به ارث رسیده است.

وی افزود: من خودم منزل مسکونی دارم اما بردارم خانه ندارد لذا تصمیم گرفتیم ارثیه پدری تقسیم کنیم و تا بردارم بتواند برای خود خانه‌ای بسازد.

محمدی ادامه داد: الان سال‌ها است که در گیر و دار شهرداری هستیم تا بتوانیم زمین پدری را تفکیک کنیم اما هیچ کاری از پیش نمی‌رود چراکه طبق قانون شهرداری باید نیمی از ین حدود 600 متر زمین را به شهرداری بدهیم، این یک ظلم بزرگ است که هیچ کداممان زیر بار ان نمی‌رویم.
 
 
برای تفکیک زمین پدری سال‌ها گرفتار دادگاه هستیم
 
مرضیه حیدری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: حدود یک هزار متر زمین از پدرم به من و سه خواهر و بردارم ارث رسید.

وی افزود: بردار کوچکترم حتی قبل از اینکه قانون 101 شهرداری‌های تصویب شود، سهم خودش را جدا کرد و خانه خود را در آن ساخت، بردار دیگرم هم به دلیل بیماری همسرش مجبور شد سهم خودش را بفروشد تا خرج بیماری همسرش کند، خواهر بزرگترم هم سهم خود را فروخت تا کسب و کاری برای فرزندش دست و پا کند، تنها من هستم که هنوز سهمم باقی است.

حیدری عنوان کرد: حالا که سال‌ها از فروش زمین می‌گذرد برای تفکیک و اخذ مجوز شهرداری با مشکلات فراوانی روبرو شده‌این در حالی که تقسیم زمین قبل از اعمال این قانون انجام شده و اما شهرداری شهرکرد به بهانه‌ای آنکه نیمی از زمین سهم شهرداری است اجازه تفکیک یا اخذ سند را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مدت‌ها است به همین دلیل گرفتار دادگاه و شهرداری هستیم و نمی‌دانیم باید چه کنیم.
 

مالکان زمین‌های بالای 500 متر، ملک خود را رها کرده‌اند

احمد کریمی نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: خانه ما در بافت فرسوده شهرکرد واقع شده است و دور تا دور خانه من هم پر است از زمین‌های با متراژ بالای 500 متر که یا صاحبان آن‌ها فوت کرده‌اند و ورثه به دلیل قانون 101 شهرداری ترجیح داده‌اند ملک خود را رها کنند تا مجبور نباشند نیمی از آن را به شهرداری بدهند یا اگر موردی بوده که زمین خود را تقسیم کرده باشند نتوانستند مجوز ساخت و ساز بگیرند و باز هم ملک را رها کرده‌اند.

کریمی بیان کرد: یکی از دلایلی که بافت‌های فرسوده و قدیمی شهرکرد رشد نمی‌کند همین سنگ‌اندازی‌های شهرداری برای اراضی بالای 500 متر است، قطعا کسی نیست که بخواهد نیمی از ملک خود را به شهرداری واگذار کند.
 
اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداری‌ها از محل ماده 101 قانون شهرداری‌ها است

سبحان نظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: ماده 101 قانون شهرداری‌ها سال 90 به شهرداری‌ها ابلاغ شد، این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی افزود: اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداری‌ها از محل ماده 101 قانون شهرداری‌ها است، در حال حاضر 41.85 درصد از اراضی واقع در حریم شهرها که متراژ بالای 500 متر دارند توسط شهردارها از مالک اخذ می‌شود و میزان این رقم دست مجموعه شهداری‌ها نیست.

شهردار فرخشهر ادامه داد: ماده 101 قانون شهرداری‌ها جز معدود قوانینی است که در مجلس تصویب شده و در شهرداری‌ها اجرا می‌شود، اکثر قوانین به پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر اجرا می‌شوند.

نظری عنوان کرد: بر اساس قانون باید 43.75 درصد از زمین‌های با متراژ بیش از 500 متر توسط شهرداری اخذ شود که این درصد هم‌اینک به 41.85 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اخذ درصدی از زمین‌های با متراژ بالای 500 متر به جهت هزینه‌های تفکیک و سهم شهرداری است و این رقم از زمین‌های زیر 500 متر که هزینه تفکیک آن جزئی است، دریافت نمی‌شود.

شهردار فرخشهر اضافه کرد: هنوز هیچ دستورالعملی برای اصلاح ماده 101 قانون شهرداری‌ها تعیین نشده است.

نظری عنوان کرد: زمانی شهرداری‌ها می‌توانستند 70 نوع عوارض دریافت کنند که این تعداد به 17 مورد تقلیل پیدا کرده است، پیش‌بینی می‌شود به زودی ماده 101 قانون شهرداری‌ها نیز حذف شود که در ادامه وضعیت شهرداری‌ها برای تامین مالی خود سخت‌تر از قبل می‌شود.
 

پیگیر اصلاح ماده 101 شهرداری‌ها هستیم

خدایار باقری در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با اشاره به ماده 101 شهرداری‌ها با هدف تفکیک اراضی واقع در شهرها با متراژ بالا، اظهار کرد: این موضوع باعث اعتراضاتی از سوی مردم شده است، اگرچه بعضا با اجرای این قانون در حق مردم اجحاف صورت می‌گیرد.

وی افزود: با این وجود مبنا اجرا قانون است و براساس قانون در تفکیک اراضی شهری 25 درصد برای ساخت شبکه معابر دیده شده و 25 درصد حق و حقوقات دیگر شهرداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: معمولا طبق ماده 101 شهرداری‌ها 43.7 درصد ارزش زمین محاسبه می‌شود و از مالک خواسته می‌شود تا این مبلغ را به حساب شهرداری واریز تا شهرداری اجازه تفکیک ملک را صادر کند.

باقری عنوان کرد: مسئله ماده 101 شهرداری‌ها با مکاتبات بین وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی انجام شدنی نیست گرچه هر دو وزارتخانه به دنبال آن هستند که این موضوع در قانون اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون 101 شهرداری‌ها چندین بار تا پای اصلاح پیش رفته اما به صحن مجلس وارد نشده است، پیگیری می‌شود تا این قانون اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اصلاح قانون 101 شهرداری‌ها یک ضرورت است، چراکه با وجود این قانون روز به روز مشکلات اراضی بالاتر از 500 متر و محلات قدیمی شهر بیشتر می‌شود.

در حالی که زمین در شهرهای کوچک مثل شهرکرد روز به روز نایاب‌تر و گران‌تر می‌شود، همان اراضی موجود نیز به دلایل مختلف همچون این قانون از سوی مالکان رها می‌شود و ساخت و ساز در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

کما اینکه اکثر زمین‌های بالای 500 متر اراضی مشاع و قدیمی هستند که در بافت‌های قدیمی شهرکرد واقع شده‌اند، سنگ‌اندازی‌های شهرداری و اعمال این قانون دو فاکتور مهم برای عدم پیشرفت این محله‌ها شده است که به نوبه خود مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

گزارش از سمیه نظری زاده
انتهای خبر/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۹:۰۴:۰۹

20 May 2024