۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۵۷۴۵۴
مسئول دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خبرداد:

روایت سرگذشت نمد برای دختران شهرکردی

مسئول دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: نرگس حبیب‌پور راوی و تولیدکننده دست‌بافته نمد استان در نشستی با حضور دختران شهرکردی روایتی از این دست بافته سنتی ارائه داد.
روایت سرگذشت نمد برای دختران شهرکردی
مسلم محمودیان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به منظور شناخته شدن میراث فرهنگی استان پژوهشی را در قالب کتاب با عنوان کتاب نمد در دست کار دارد.

وی افزود: این پژوهش علمی توسط اساتید این حرفه انجام می‌شود که نرگس حبیب‌پور یکی از راویان و پژوهشگران این کتاب است.

مسئول دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دفتر روایت پیشرفت همزمان با انجام پروژه‌های مکتوب اقدام به برگزاری نشست‌های حضوری با حضور جوانان مختلف در سراسر استان می‌کند که برگزاری نشست با دختران شهرکردی و با موضوع نمد یکی از این اقدامات است.

محمودیان عنوان کرد: نَمَد نوعی زیرانداز سنّتی است که قدمتی چند هزار ساله دارد و امروزه در دنیایی مدرن کمتر از این زیرانداز استفاده می‌شود، باید هر چه بیشتر این هنر صنعت زیبایی ایرانی را به نسل جوان معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راوی و استاد نمد در بخش اول در مورد مراحل تولید نمد، خواص پزشکی و نوع استفاده آن در زندگی انسان صحبت و دختران و بانوان جوان را با این هنر صنعت آشنا و آن‌ها را به کارآفرینی در حوزه نمد تشویق کرد.

مسئول دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتخاب شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد، اضافه کرد: از آنجایی که از قدیم‌الایام آب و هوا و طبیعت شهرکرد بکر و مناسب بوده است لذا شغل دامداری در این شهر رواج بسیاری داشته و پشم خوبی در مرکز استان تولید می‌شد، این هنر صنعت از دیرباز در این شهر قدمت داشته و مردمان شهرکرد در تولید آن مهارت خاصی داشتند.

محمودیان بیان کرد: دبیرخانه ملی نمد در شهرکرد با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری شهرکرد راه‌اندازی شده و در راستای زنده شدن این هنر فعالیت‌های قابل توجهی در حال انجام است که امید است سبب ترویج بیشتر این هنر میان جوانان شود.

وی تاکید کرد: دفتر روایت پیشرفت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری، پیشرفت‌های استان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، صنعتی و ورزشی را رصد می‌کند و تلاش دارد با آثار مکتوب و هنری پیشرفت‌های استان در زمینه‌های مختلف را اطلاع‌رسانی کند.

انتهای خبر/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۰:۳۳:۲۱

14 May 2024