۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۵۴۹۵۱
جهانبین نیوز، گزارش می‌دهد؛

نبود زیرساخت، صادرات چهارمحال و بختیاری را مختل کرده است

یکی از مشکلات بر سر راه صادرات محصول از مبدا استان چهارمحال و بختیاری، نبود زیرساخت‌های لازم در این استان است، همچنین نبود فرایندهای سورت و بسته‌بندی از دیگر مشکلاتی است که در بر سر راه صنعت صادرات در این استان وجود دارد.
نبود زیرساخت، صادرات چهارمحال و بختیاری را مختل کرده است
به گزارش جهانبین نیوز، جهانبین نیوز رونق صادرات و واردات در هر استانی منجر به توسعه اقتصادی آن می‌شود، نکته مهمی که در چهارمحال و بختیاری مغفول مانده است.

یکی از مشکلات بر سر راه صادرات محصول از مبدا استان چهارمحال و بختیاری، نبود زیرساخت‌های لازم در این استان است، همچنین نبود فرایندهای سورت و بسته‌بندی از دیگر مشکلاتی است که در بر سر راه صنعت صادرات در این استان وجود دارد.

و در نهایت وجود شرکت‌های متعلق به هلدینگ‌های بزرگ در چهارمحال و بختیاری است که صادرات و واردات کالا را از پایانه‌های دیگر استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی یا ساحلی انجام می‌دهند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.
 

 
60 شرکت تشریفات گمرکی صادرات و واردات را از چهارمحال و بختیاری انجام نمی‌دهند
اصغر عبدالهی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۵۷ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیون دلار از گمرک استان صادر شد.

وی افزود: این رقم صادرات محصولات چهارمحال و بختیاری کمتر از ۱۰ درصد حجم صادرات این استان است که از طریق سایر استان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین ۱۲ میلیون دلار کالا از طریق گمرک استان وارد شده که این عدد کمتر از ۳ درصد حجم واردات استان است که از سایر گمرکات انجام می‌شود.

عبدالهی عنوان کرد: بر اساس برآوردی که انجام شده است ظرفیت حجم تجاری استان یعنی واردات و صادرات بیش از یک میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ شرکت تشریفات گمرکی صادرات و واردات را از مبدا استان چهارمحال و بختیاری انجام نمی‌دهند.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: علی‌رغم اینکه استان در تولید برخی از محصولات مثل ماهیان سردابی، بادام، خوراک آبزیان و… تولیدکننده برتر کشور و خاورمیانه است اما در صادرات این محصولات از استان در رتبه‌ها آخر قرار گرفته‌ایم.

عبدالهی بیان کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه صنعت و کشاورزی در استان انجام شده است و آمار مربوط به تولید این موضوع را تأیید می‌کند ولی توجه لازم به زنجیره تأمین یعنی واردات و بازاریابی، بازرگانی و صادرات نشده است.

وی تاکید کرد: اگر به استان‌هایی که بالاترین نرخ بیکاری را دارند نگاهی کنیم می‌بینیم همان استان‌هایی هستند که پایین‌ترین صادرات را دارند، پس توسعه صادرات افزایش اشتغال را به دنبال دارد.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: صادرات امروز مهم‌ترین نقش را در توسعه اقتصادی استان‌ها دارد و مبنای برنامه‌ریزی کلان اقتصادی استان‌هایی هستند که بیشترین صادرات از مبادی آن‌ها انجام می‌شود.

عبدالهی یادآور شد: شرکت‌های تولیدی و فعال اقتصادی که دانسته یا ندانسته صادرات خود را در گمرکات خارج از استان انجام می‌دهند، با استفاده از منابع موجود در این استان به توسعه استان‌های دیگر کمک می‌کنند و منابع موجود در استان کمتر برخوردار را در اختیار استان‌های برخوردار قرار می‌دهند.

وی اظهار داشت: با ثبت آمار تجارت در سایر استان‌ها زحمات همه مسئولان، کارگران، برنامه‌ریزان به نام استانی دیگر ثبت می‌شود، این در حالی است که برخی کالاهای تولیدی در چهارمحال و بختیاری در دیگر استان‌‌ها وجود ندارد.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری افزود: برای مثال استان هرمزگان در صادرات بادام رتبه اول کشوری را دارد ولی حتی یک درخت بادام در این استان وجود ندارد.

عبدالهی ادامه داد: همچنین برخی شرکت‌ها واردات کالا را از گمرکات خارج از استان انجام می‌دهند، منابع قانونی شامل سه درصد دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و یک درصد سلامت را نیز در اختیار استان‌های دیگر قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده توسط گمرک کشور وصول شده که سهم چهارمحال و بختیاری از این منابع ارزش افزوده بسیار کم بوده است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: طبق برآورد انجام شده عددی بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل عدم ثبت واردات در گمرک استان به سایر استان‌ها منتقل می‌شود.

عبدالهی اضافه کرد: لذا اگر می‌خواهیم در استان شاهد پیشرفت باشیم، تولیدکنندگان باید صادرات و واردات را از مبادی این استان انجام دهند.

وی بیان کرد: حوزه بازرگانی و تجارت از اهمیت بسیاری برخوردار است، این مهم رابطه مستقیم با تولید دارد و باید برای این حوزه برنامه‌‌ریزی و هدف داشته باشیم.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: یکی از راه‌های توسعه حوزه بازرگانی و تجارت زیرساخت و ساختار است، نزدیک به سه دهه است گمرک در مرکز استان متمرکز شده، این موضوع با صنعتی شدن شهرستان‌هایی مثل بروجن و لردگان باعث می‌شود صادرات و واردات این شهرستان‌ها به استان‌های دیگر منتقل شود.

عبدالهی تصریح کرد: نیمی از حجم تجارت چهارمحال و بختیاری مربوط به شهرستان بروجن است اما گمرک در این شهرستان مستقر نیست.

وی یادآور شد: پتروشیمی و دیگر صنایع در شهرستان لردگان به اندازه چندین استان کوچک حجم صادرات و واردات دارد.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نزدیک به سه دهه است که از تأسیس گمرک چهارمحال و بختیاری می‌گذرد ولی هیچ‌گونه انبار و اماکن گمرکی در این مدت ساخته نشده است، در این مدت هیچ بودجه تملک از کشور به گمرک استان اختصاص نیافته است.

عبدالهی افزود: یکی از مصوبات سفر ریاست جمهور ساخت اماکن گمرکی در چهارمحال و بختیاری است ولی تاکنون هیچ گونه اعتباری به این موضوع اختصاص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: سعی شد با کمترین هزینه گمرک شهرستان بروجن راه‌اندازی شود، باید علاوه بر فعال‌سازی حوزه بازاریابی بین‌المللی، برای بلندمدت برای شهرستان‌های این استان پایانه صادراتی تعریف شود.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تا زمانی که در هر شهرستانی پایانه صادراتی تعریف نشود تفکر صادراتی نیز به وجود نخواهد آمد.
 

 
اعتبارات صادرات و واردات محصولات باید وارد چهارمحال و بختیاری شود
امین مالکی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: همواره دغدغه صادرات و واردات از مبادی غیر از استان وجود داشته است.

وی افزود: بخشی از اختیار بخش خصوصی در اختیار شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی است اما حتی صادرات برخی شرکت‌های دولتی نیز از خارج از استان انجام می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی محلی برای رفع مشکلات صنعت و تولید است، ادامه داد: در این شورا می‌توان مصوباتی برای حل مشکل صادرات و واردات از خارج از مبادی استان چهارمحال و بختیاری تصویب کرد که تا حدی از مشکلات در این خصوص رفع شود.

مالکی افزود: اعتبارات مربوط به صادرات و واردات محصولات باید وارد چهارمحال و بختیاری شود.
 

 
در تولید مشکلی وجود ندارد، فروش و صادرات محصولات باید اصلاح شود
حسین برزگر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: 6 محصول صادراتی در چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی شامل بادام، ماهی، محصولات گلخانه‌ای، خوراک آبزیان، سیب‌زمینی و تجهیزات و اتصالات آبیاری مازاد بر نیاز استان در حال تولید است.

وی افزود: ضرورت دارد برنامه‌ریزی جهت صادرات این 6 محصول تولیدی در چهارمحال و بختیاری انجام شود تا بتوان به ارزآوری و گردش مالی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تولید در حوزه آبزیان 10 سال است که بین 20 تا 23 هزار تن متوقف شده است درحالی که ظرفیت تولید واحدهای تولیدی در این بخش در استان بیش از 30 هزار تن است.

برزگر عنوان کرد: مهم‌ترین بخش در تولید، بازاریابی بازارهای جدید است تا زمانی که سرانه مصرف در داخل کشور اشباع شد بتوان مازاد تولید را صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بادام از سال گذشته تاکنون دو اتفاق مهم در چهارمحال و بختیاری رخ داده است، یکی از این موارد ایجاد شهرک تخصصی بادام به جهت متمرکز کردن واحدهای سورت و بسته‌بندی و فرآوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: دومین مطلب این است که تعهد ارزی بادام مامایی به ازای هر کیلوگرم 18 دلار و سایر ارقام بادام 6 دلار است، به همین دلیل صادرکننده ترجیح می‌دهد بادام را در استانی مثل هرمزگان به نام بادام مامایی صادر کند.

برزگر بیان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در چهارمحال و بختیاری افتاد این بود که از سه ماه گذشته استان چهارمحال و بختیاری مرجع تشخیص اصالت بادام تعیین شد و هر کسی در مسیرهای زرد و قرمز گمرکی بخواهد بادام صادر کند باید اصالت محصول را در استان تایید کند.

وی تاکید کرد: در حوزه تولید ماهی چند واحد خوب در چهارمحال و بختیاری در حال احداث است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در محصولات گلخانه‌ای، سقف فضای گلخانه‌ای استان محدود بود که از شهرهایی چون داران، نجف‌آباد و بعضا شهررضا و دهاقان بسته‌بندی انجام می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر اولین واحد سورت و بسته‌بندی به‌ویژه فلفل دلمه در حال آماده شدن است که ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که در این صورت صادرات این محصولات از گمرک استان خواهد بود.

برزگر افزود: سیب زمینی محصول دیگری است که در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، در همین خصوص 11 واحد سردخانه‌ای با ظرفیت 160 هزار تن در استان در حال احداث است با زنجیره‌های تولید و واحدهای سورت و بسته‌بندی که در بحث صادرات سیب‌زمینی می‌تواند کمک‌کننده باشد و پیشرفت بالای 50 درصد دارد.

وی ادامه داد: لزوما نیازی نیست پایانه‌های صادراتی در استان ایجاد شود همینکه بتوانیم واحدهای سورت و بسته‌بندی ایجاد کنیم بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: ما متولی بخش تولید هستیم یا نهایتا می‌توانیم در خصوص فرآوری اقداماتی را انجام دهیم اما آن چیزی که در گمرک و صادرات نیاز است، شرکت‌های ترخیص‌ساز کالا است، کارگو و بار گمرکی، کارگزاری ثبت سفارش، پایانه صادراتی و... در استان وجود ندارد.

برزگر خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم همه تولید را مدیریت کنیم وقتی برخی زیرساخت‌های صادراتی در چهارمحال و بختیاری تامین نیست نمی‌‍توانیم موفق باشیم، به لحاظ تولید در حال حاضر در استان مشکلی وجود ندارد این فروش و صادرات محصولات است که نیازمند توجه جدی است.
 

 
شرکت‌های تولیدی بزرگ در چهارمحال و بختیاری صادرات و واردات را از مبدا استان انجام نمی‌دهند
شهرام زارع در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، در خصوص برخی از مشکلات مرتبط با صادرات و واردات در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: عدم توجه به اجرای ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات و مواد ۲ و ۳ آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور و تضییع حقوق مکتسب تجار و فعالان اقتصادی به علت مصوبات متعدد و بعضاً متناقض در طول سال یکی از مشکلات در این خصوص است، به طور مثال می‌توان به تغییرات مأخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی در قانون بودجه و مصوبات هیأت وزیران در سال جاری اشاره نمود.

وی با اشاره به تغییرات مکرر کتاب مقررات صادرات و واردات و جدول ضمیمه آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: با عنایت به بند یک عملاً انتشار به موقع این کتاب امکان‌پذیر نبوده که این موضوع امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: واحدهای تولیدی، برخی قطعات یدکی یا کالاهای واسطه‌ای را به منظور استفاده در خط تولید از خارج وارد می‌کنند و در مواردی کالای مزبور دارای ساخت داخل بوده اما به لحاظ شرایط فنی و ویژگی‌های خاص، قابلیت نصب و استفاده در خط تولید را ندارد اما ثبت سفارش آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست.

زارع عنوان کرد: همین واردات کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی به سبب وجود کالای مشابه داخلی مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره ذیل ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات کلیه بخشنامه و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصراً از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های اجرایی ذیربط از جمله گمرک اعلام می‌شود که در اغلب موارد بخشنامه‌ها به موقع ابلاغ نمی‌شوند، ضمناً بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ارزش کالاهای صادراتی بر اساس مفاد ماده ۱۶ قانون امور گمرکی و ماده ۲۲ آئین نامه اجرایی آن تعیین و به عنوان ارزش پایه در پرتال گمرک ایران بارگذاری و توسط صادرکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زارع ادامه داد: لیکن قیمت‌های پایه صادراتی در مقاطع مختلف تعدیل و اصلاح می‌شوند که این امر باعث اعتراض فعالان اقتصادی و افزایش پرونده‌های اختلافی می‌شود، از آنجای که صادرکنندگان معمولاً بر اساس قیمت توافق شده و ثابت در یک دوره زمانی مشخص اقدام به صادرات می‌نمایند، لذا به منظور امکان برنامه‌ریزی صادرات برای واحدهای صادراتی، ضمن تثبیت ارزش‌های پایه صادراتی در دوره‌های سه‌ماهه، پیشنهاد می‌شود در صورت درخواست واحدهای تولیدی (صادراتی)، امکان پذیرش و تعدیل ارزش پایه کالاهای صادراتی حداکثر به میزان ۲۰ درصد (در صورت ارائه مستندات) توسط گمرکات اجرایی فراهم شود.

وی عنوان کرد: ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی در مقاطع مختلف باعث می‌شود توان برنامه‌ریزی واحدهای صادراتی کاهش یابد لذا تثبیت مقررات و ضوابط صادراتی برای دوره‌های بلندمدت (حداقل یک ساله) ضرورت دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و تأخیر در صدور کد رهگیری ارز که باعث افزایش ماندگاری کالاهای وارداتی در انبارهای گمرکی می‌شود.

زارع تاکید کرد: کمبود آزمایشگاه‌های مجهز و استاندارد جهت تعیین ماهیت کالاهای صادراتی و وارداتی و ضرورت ارائه تسهیلات لازم برای ایجاد و تقویت آزمایشگاه مجهز و استاندارد از دیگر مشکلات موجود در زمینه صادرات و واردات استان است.

وی تصریح کرد: علی‌رغم برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی (تجاری و گمرکی) توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری، برخی از نمایندگان و مسئولان بازرگانی واحدهای تولیدی_صادراتی، در این دوره‌ها شرکت ننموده و علت عدم آشنایی با دستورالعمل‌های گمرکی و اشتباه در تنظیم اظهارنامه گمرکی، هزینه‌های ناشی از اظهار خلاف به واحد تولیدی و صادراتی تحمیل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای تولیدی استان محصولات خود را از طریق کارت‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر (معروف به اجاره یا یکبار مصرف) صار می‌کنند که این موضوع در بلندمدت اعتبار این واحدها و محصولات تولیدی استان را خدشه دار می‌کند.

زارع در ادامه اضافه کرد: بسیاری از کارخانه‌های بزرگ مستقر در استان چهارمحال و بختیاری مربوط به هلدینگ‌های بزرگ کشور هستند، از پتروشیمی لردگان گرفته تا فولاد‌های سفید دشت و شهرکرد، همین امر باعث می‌شود که این واحدهای تولیدی برای انجام اموری چون واردات و صادرات متکی به استان نباشند.

وی افزود: این شرکت‌های بزرگ برای انجام صادرات و واردات محصولات خود تابع مجموعه‌های مرکزی در استان‌های دیگر هستند، به همین دلیل است که انجام این فرایندها از پایانه‌های ورودی و خروجی استان انجام نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این موضوع یکی دیگر از مواردی است که در ضعیف شدن صادرات در استان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش جهانبین نیوز، درست است که صادارت از مبادی استان چهارمحال و بختیاری با مشکل مواجه است و سهم این استان از این مهم بسیار کم است اما نکته اساسی‌تر توسعه فرایند بسته‌بندی و فراوری محصولات تولیدی در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی در استان است.

عدم توجه به توسعه زیرساخت‌های صادراتی در شهرستان‌های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری باعث شده است تا سهم استان از درآمد هنگفت صادارت در کمترین میزان خود باشد که این مشکل باید با برنامه‌ریزی صحیح رفع شود.

چهارمحال و بختیاری استانی محروم است که هر درآمدی از هر راهی وارد آن شود می‌تواند به اقتصاد آن کمک کند، یکی از این راه‌ها توسعه صادرات است.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲

ساعت:

۰۹:۲۸:۰۹

21 Oct 2023