کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری خبر داد

خسارت 13 میلیارد تومانی سیل به امامزادگان چهارمحال و بختیاری/۹۵ درصد موقوفات استان متصرفی است

6 مهر 1401 ساعت 12:10

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع سیل در تابستان امسال در چهارمحال و بختیاری، گفت: ۱۳ میلیارد تومان در این حادثه به امامزادگان استان خسارت وارد شد که بیشترین خسارت مربوط به امامزاده بارده بوده است.


به گزارش جهانبین نیوز حجت‌الاسلام حسن امیری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: نقش وقف همیشه توسعه‌ای بوده است و این سنت حسنه عامل توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بوده است، باید در ترویج سنت حسنه وقف تلاش کنیم.

وی افزود: دهه وقف از دوم مهرماه آغاز شده و هر روز این دهه با یک عنوان نامگذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری درخصوص تعداد موقوفات در استان، عنوان کرد: سهم این استان از موقوفات کشور یک درصد است و در جایگاه ۳۰ کشور قرار داریم، همچنین ۱۰۱ امامزاده و بقعه متبرکه رسمی در استان وجود دارد و در این زمینه نیز جایگاه بیست و شوم کشور را دارا هستیم.

امیری خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد موقوفات در چهارمحال و بختیاری متصرفی بوده یعنی متولی آن اوقاف است، ۴ درصد موقوفات غیرمتصرفی که متولی خاص دارد و یک درصد موقوفات اشتراک تولیت دارند.

وی اضافه کرد: ۵۹ درصد موقوفات چهارمحال و بختیاری مسجد، ۱۸ درصد حسینیه و ۲۱ درصد دیگر موقوفات هستند، همچنین ۳۳ درصد موقوفات این استان با نیت مذهبی، ۱۴ درصد با نیت اجتماعی، ۳۸ درصد با نیست خیریه و ۸ درصد آن‌ها وقف حوزه‌های علمیه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۰۰ رقبه و یک هزار و ۷۵۰ موقوفه ثبت شده در این استان وجود دارد، بیان کرد: بخش زیادی از این موقوفات مسجد و حسینیه و نزدیک به نیمی از بقاع متبرکه در شهرستان لردگان هستند.

امیری تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ درآمد از محل نذورات امامزادگان و بقاع متبرکه در چهارمحال و بختیاری ۱۵۸ درصد و موقوفات ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ورود اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به پروژه‌های مختلف و کسب درآمد از این محل، همچنین بروزرسانی اجاره‌بهای موقوفات باعث افزایش درآمدها و منابع اوقاف شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۳ هزار بسته معیشتی در سطح استان در بین نیازمندان توزیع شده است، همچنین از سال گذشته تا الان ۲ هزار بسته مهر تحصیلی اهدا شد و هزینه ازدواج ۱۰۰ زوج از محل دفتر شمیم خدمت تامین شد.

امیری ادامه داد: از سال ۹۷ تا سال گذشته ۱۲۰ مورد وقف جدید در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت.

وی با اشاره به وقوع سیل در تابستان امسال در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: ۱۳ میلیارد تومان در این حادثه به امامزادگان استان خسارت وارد شد که بیشترین خسارت مربوط به امامزاده بارده بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کاربری موقوفات در استان به فضای سبز تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های امامزادگان ضعیف است و برخی از بقاع متبرکه از نبود حتی سرویس بهداشتی رنج می‌برند.

انتهای پیام/۱۰۳۱ج


کد مطلب: 51737

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/51737/خسارت-13-میلیارد-تومانی-سیل-امامزادگان-چهارمحال-بختیاری-۹۵-درصد-موقوفات-استان-متصرفی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir