۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۵۱۶۸۷
این خانه سرپناه امنیست برای زنان آسیب‌دیده از خشونت

خانه امن، مامنی برای زنانی که جان خود را برداشته و از خانه فرار کرده‌اند

زمانی که در خانه شانه‌ای برای تکیه کردن نباشد و احساس امنیت در آن از بین برود، تبدیل به چهاردیواریی می‌شود که فقط نام خانه را یدک می‌کشد و زن و بچه‌هایی که در آن سکونت دارند، نخواهند توانست دوام بیاورند.
خانه امن، مامنی برای زنانی که جان خود را برداشته و از خانه فرار کرده‌اند
به گزارش جهانبین نیوز؛ خانه مکانی امن برای همه اعضای خانواده است و این اصلاح که "هیچ کجا خانه آدم نمی‌شود" نیز بیانگر همین حقیقت است، اما زمانی که در خانه شانه‌ای برای تکیه کردن نباشد و احساس امنیت در آن از بین برود، تبدیل به چهاردیواریی می‌شود که فقط نام خانه را یدک می‌کشد و زن و بچه‌هایی که در آن سکونت دارند، نخواهند توانست دوام بیاورند.
 
در این صورت است که زخم تیزی چاقو، درد لگدهای خورده شده به تن، کبودی سیلی و... جای امنیت و آرامش زنان، دختران و مادران را می‌گیرد و نقش مردان از حامی و پشت و پناه تبدیل به نمکی می‌شود که روی زخم زنان بی‌پناه پاشیده شده است.
 
اگر زنان بدسرپرست را بی‌پناه‌ترین زنان بنامیم اغراق نکرده‌ایم، چراکه این زنان روزی با امید و آرزو آمدند وارد خانه‌ای شدند و یا فرزندی را به دنیا آوردند تا زندگی خوبی داشته باشند اما از بخت بدشان سرپناهشان تبدیل به زندان و مردی که باید مردانه حمایتشان کند تبدیل به شکنجه‌گرشان شده است و علاوه‌براینکه جسم‌شان را آزار می‌دهد احساسات لطیف و روح زنانه‌شان را نشانه رفته و کمر به نابودیشان بسته است.
 
برخی از این زنان چون جایی برای رفتن ندارند باید بسوزند و سازند و چه بسا در کش و قوس این تحمل کردن‌ها جان‌شان نیز تهدید شود و خطر مرگ هم برایشان وجود داشته باشد، اما خانه‌های امن می‌توانند گزینه مناسبی برای زنانی باشند که خشونت و ناامنی به مغز استخوان شأن رسوخ کرده است.
 
در چهارمحال و بختیاری همچون سایر جوامع، هستند مردانی که به واسطه مصرف موادمخدر، یا به دلیل وجود برخی از تعصبات قومی و قبیله‌ای و یا مشکلات روحی و روانی ارزشی برای زنان قائل نبوده و اقدام به آسیب رساندن به آنان می‌کنند و این زن می‌تواند مادر، خواهر، همسر و یا حتی دخترشان باشد.
 


اما آیا در این استان خانه‌ای که بتواند نقش خانه امن را بازی کند و مامنی برای این زنان باشد وجود دارد؟، زنانی که دیگر به فکر سوختن و ساختن نیستد و نمی‌خواهند در  کنار افرادی باشند که هر روز این موضوع را به آن‌ها القاءمی‌کنند که جایی برای رفتن نداری پس باید بمانی و تحمل کنی، زنانی که به وضوح ردپای خشونت، وحشت و ناآمنی بر جسم نحیفشان قابل مشاهده است.
 
فعالیت یک خانه امن با ظرفیت 5 نفر در چهارمحال و بختیاری
 
علی نصیری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: خانه امن مرکزی است دارای یک برنامه قانونی مناسب برای کاهش خشونت خانگی که اهدافی چون حمایت از قربانی، تامین محل امن جهت زنان خشونت‌دیده و فرزندان آن‌ها، ارتقاء توانمندی‌های زنان خشونت‌دیده، انجام تداخلات تخصصی روانی و اجتماعی، شناسایی سایر آسیب‌های اجتماعی مخرتبط با خشونت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در رابطه با خشونت علیه زنان را دنبال می‌کند.
 
وی تصریح کرد: زنان مورد آزار قرار گرفته و یا خشونت‌دیده‌ای که از طرف همسر، برادر و پدر اذیت و آزار می‌شوند، در شرایط ارجاع به مراکز اورژانس اجتماعی و یا خودمعرف، در خانه امن پذیرش شده و خدمات تخصصی دریافت می‌نمایند.
 
نصیری از وجود یک مرز غیردولتی خانه امن فعال در این استان خبر داد و بیان داشت: این مرکز ظرفیت اسمی پنج نفر را دارا می‌باشد.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: در شرایط نامناسب خشونت علیه زنان، ایشان متقاضی دریافت خدمات تخصصی و به‌ویژه سرپناه می‌باشند و درصورت اعتماد به شرایط موجود و امکان رفع مشکلاتشان، خدمات خانه امن را می‌پذیرند.
 
وی بیان داشت: در راستای فرهنگ‌سازی جهت معرفی خانه امن، طی جلسات متعدد برگزار شده در مناطق پرخطر آسیب موردنظر اطلاع‌رسانی شده است و خدمات تخصصی مرکز در جلسات بسیج اجتماعی و اجتماع‌محور تشریح شده است که خروجی آن، مراجعات زنان خشونت‌دیده و در معرفی به خانه امن است.
 
نصیری یادآور شد: فرزندان دختر زنان خشونت‌دیده بدن محدودیت همراه مادر با مجوز قضایی در مرکز پذیرش می‌شوند و در خصوص فرزندان پسر محدودیت سنی لحاظ شده است.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات مشاوره‌ای و روانشناسی درقالب فعالیت‌های کاهش بحران، مصاحبه بالینی، تدوین برنامه درمان، آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره و درمان اعم از مشاوره فردی، خانوادگی و گروهی در مرکز خانه امن برای زنان تحت خشونت خانگی انجام می‌پذیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در راستای خودکفایی اقتصادی و اشتغال بانوان پذیرش شده در خانه امن، خدمات فرهنگی، آموزشی و اشتغال، حرفه‌آموزی و آموزش‌های مرتبط در راستای توانمندسازی خدمت‌گیرندگان، کاریابی و ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی توسط همکاران اجتماعی پیگیری می‌شود.
 
نصیری با بیان اینکه اکثر اقدامات مرتبط با رفع یا کاهش مشکلات زنان تحت خشونت خانگی در دست پیگیری و مشکلات آنی ایشان بین 50 تا 60 درصد حل شده است اذعان داشت: در مواردی که نیاز به اقدامات گسترده‌تر و مستمر دارد، توسط همکارام اجتماعی مرکز در دست پیگیری است.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با توجه به شرایط خاص خدمت‌گیرندگان خانه امن (زنان تحت خشونت خانگی) و لزوم برخی اقدامات تخصصی جهت جلوگیری از بروز آسیب جسمی به خدمت‌گیرندگان توسط مرتکبین خشونت و از طرفی نیز ایجاد جایگاهی برای زنان با وجود کوچک‌ترین مشکل در خانواده، سازگاری خود را از دست داده و به سمت خانه امن هدایت شوند.


 
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری در تقسیمات کشوری استانی کوچک است و یک درصد از مساحت کشور را از آن خود کرده، اما با هر منطقی به موضوع بنگریم می‌بینیم برای یک استان با جمعیتی قریب به یک میلیون نفر که نیمی از آن را زنان به خود اختصاص داده‌اند، وجود یک خانه امن با ظرفیت پنج نفر بسیار کم است و متاسفانه این ظرفیت محدود راه را برای استفاده زنانی که سرپناهی ندارند و در خانه امنیتشان در خطر است مسدود کرده.
 
باید خانه‌های امن به زنان خشونت دیده معرفی شود

زهرا حبیبی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: توجه به ساخت و تجهیز خانه امن برای زنان در این استان از اهیمت بالایی برخوردار است و از همین‌رو تلاش شد در سفر ریاست جمهور اعتبار 5 میلیارد تومانی دریافت شود.
 
وی بیان داشت: زنان در این استان با اعتقادات و تفکراتی که دارند، ترجیح می‌دهند تحت هر شرایطی بمانند و سازند، از همین‌رو آستانه تحمل خود را بالا برده و کنار می‌آیند.
 
حبیبی با تاکید بر اینکه باید در این زمینه هم آموزش‌هایی باشد یادآور شد: باید برای زنانی که مشکلات دارند و سرپناه امن ندارند آموزش‌های لازم ارائه شود و این مکان‌ها به آن‌ها معرفی شود.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت:در باتدا لازم است آموزش‌های اولیه درخصوص تحکیم بنیان خانواده ارائه شود و مهارت‌های رفزندپروری، همسرداری و مهارت‌های گفت‌وگو به زوجین آموزش داده و در کنار آن ظرفیت‌ها برای نگهداری از زنان آسیب‌دیده نیز دیده شود.
 
وی ادامه داد: هستند زنان و دخترانی که در معرض آسیب بوده و باید به فکر سرپناهی برای آن‌ها بود و باید پیگیری‌ها در این راستا صورت گیرد و بهزیستی به‌عنوان یک دستگاه تخصصی و مرتبط در این زمینه پاسخگو باشد.


 
به گزارش جهانبین نیوز؛ فرهنگ‌سازی برای تشویق زنانی که در خانه امنیت ندارند برای حضور در خانه‌های امن و معرفی این مراکز به زنان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما وقتی استانی فقط یک خانه امن با ظرفیت محدود دارد این کار بی‌معنا است و این نکته باید مد نظر قرار گیرد که اگر زیرساختی فراهم نیست تبلیغ و فرهنگ‌سازی مشکلی را حل نمی‌کند.

زنانی که در خانه جایی برای ماندن ندارند اگر از سوی مسئولان مربوطه نیز حمایت نشوند در جرگه مظلوم‌ترین زنان خواهند بود چون این افراد را حتی بانوانی که خود به‌عنوان نماینده زنان در دولت فعالند نیز فراموش کرده‌اند، این درحالی است که انجام آموزش‌های فرزندپروری و تحکیم بنیان خانواده دیگر برای زنی که در خانه احساس امنیت ندارد و یا هم‌خانه مردیست که به دلیل اعتیاد به شیشه جان آن زن و فرزندانش به خطر انداخته راهکار مناسبی نیست.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۲۲:۴۹

17 Dec 2022