۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۹۴۲۷
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد

معدوم‌سازی 309 هزار جوجه مرغ به علت ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: اکثر واحد‌های پرورش مرغ مادر، گوشتی و تخم‌گذار در جهت مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده‌اند اما از ابتدای سال جاری از ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده در استان بیش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به این بیماری یا سویه‌های آن معدوم شده‌اند.
معدوم‌سازی 309 هزار جوجه مرغ به علت ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان
محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ به تشریح بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات، آثار و نتایج آن پرداخت و اظهار کرد:  ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری است که چندین گونه از پرندگانِ تولید کننده مواد غذایی از جمله مرغ، بوقلمون، بلدرچین، مرغ دریایی، پرندگان زینتی و خانگی و پرندگان وحشی را درگیر می‌کند، این ویروس بعضا پستانداران از جمله انسان را نیز مبتلا می‌کند.
 
وی آنفولانزای فوق حاد پرندگان را از شایع‌ترین ویروس‌ها در سطح جهان به علت گستره ژنهای آن دانست و افزود: مخازن اصلی این ویروس، خوک اهلی و وحشی (گراز)، میزبانان واسط آنفولانزاهای پستانداران و پرندگان هستند، پرندگان وحشی و آبزی بدون ابتلاء و بروز علایم می‌تواند این ویروس را جابجا کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری میزبانان و پرندگان حساس به بیماری آنفولانزای حاد پرندگان را شامل پرندگان زینتی، مرغ شاخدار، بوقلمون، شترمرغ، مرغ و خروس عنوان کرد.
 
اسدی علائم این بیماری را، شروع ناگهانی و روبه رشد تلفات، انتشار ناگهانی بیماری در گله، علائم ضعیف تا شدید تنفسی، کاهش شدید مصرف دان و بی اشتهایی، افت تولید، تیرگی و خونریزی ریش، تاج، زیر پوست و پا عنوان کرد.
 
وی با اشاره به اینکه نحوه انتقال ویروس آنفولانزای حاد پرندگان به انسان از طریق تماس مستقیم و نزدیکِ انسان با پرنده آلوده است، گفت: این ویروس در دمای ۵۶ درجه از بین می‌رود.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با عنوان این مطلب که اکثر واحد‌های پرورش مرغ مادر، گوشتی و تخم‌گذار در جهت مقابله با این بیماری واکسینه شده‌اند، بیان کرد: از ابتدای سال جاری در استان از ۱۲میلیون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بیش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به این بیماری یا سویه‌های آن معدوم شده‌اند.
 
اسدی رعایت نکات فنی، آموزش مستمر، انجام واکسیناسیون، پایش و رصد تالاب‌ها و آبگیرها، اجرای دقیق پروتکل‌ها و پادمان‌های بهداشتی و مراقبتی را از جمله عوامل موثر در کنترل و پیشگیری به این بیماری دانست.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۴۲:۱۷

26 Dec 2021