۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۴۹۰۲۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

اجرای 430 پروژه در سه حوزه جنگل، مرتع و اراضی ملی در روستاها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، استانی و صندوق توسعه ملی حدود 430 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 35 میلیارد تومان در سه حوزه جنگل، مرتع و همچنین اراضی ملی در سطح روستاهای استان طرح اجرا شد.
اجرای 430 پروژه در سه حوزه جنگل، مرتع و اراضی ملی در روستاها
سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اقدامات این اداره کل در حوزه عشایری و کشاورزی خلاصه می‌شود.
 
وی افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، استانی و صندوق توسعه ملی حدود 430 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 35 میلیارد تومان در سه حوزه جنگل، مرتع و همچنین اراضی ملی در سطح روستاهای چهارمحال و بختیاری طرح اجرا شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مهم‌ترین اقدامات شاخصی که این اداره کل انجام داده، اجرای طرح کاداستر در 85 درصد اراضی ملی به‌منظور تثبیت حقوق مالکانه دولت و اشخاص است، 15 درصد باقی‌مانده نیز تا پایان سال 1400 انجام می‌شود.
 
صالحی عنوان کرد: به‌منظور توانمندسازی جوامع روستایی و عشایری در سطح شهرستان‌های ده‌گانه 10 شرکت تعاونی فراگیر منابع طبیعی تشکیل شد، در کنار این صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری نیز ایجاد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: حدود 7 هزار نفر از بهره‌برداران که عمدتاً روستایی و عشایری هستند سهامداران تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی هستند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به‌منظور ترویج نهضت توانمندسازی این تعاونی‌ها به استناد قانون، 60 مورد از تشکل‌هایی که در سطح استان تشکیل شده بود درزمینهٔ مرتع‌داری و جنگل‌داری تعیین صلاحیت شدند و مجوز فعالیت اخذ کردند.
 
صالحی تأکید کرد: در راستای فعالیت اجرای اصل 44 قانون اساسی و برون‌سپاری فعالیت‌های تصدی‌گری، اقدامات دولتی به تعاونی‌ها واگذار می‌شود تا به‌صورت مشارکتی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این امور دنبال شود.
 
وی یادآور شد: حدود 23 سمن منابع طبیعی در سطح چهارمحال و بختیاری در روستاها و جامعه عشایری تشکیل شده است که فرهنگ منابع طبیعی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را ترویج کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: جامعه عشایری بیشتر در سطح مراتع فعالیت دارند و 22 هزار جامعه عشایری از حدود 801 سامانه عرفی مرتعی در استان بهره‌برداری می‌کنند.
 
صالحی افزود: تاکنون حدود 650 هزار هکتار طرح مرتع‌داری به‌منظور بهبود معیشت جامعه هدف عشایری و روستایی تهیه و 261 هزار آن اعاده مدیریت شده است.
 
وی ادامه داد: در کنار ظرفیت‌هایی که در سطح مراتع  وجود دارد طرح‌های بوم گردی، مرتع‌داری اقتصادی، کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب پیش‌بینی شده است که با اجرای آن بهبود معیشت بهره‌برداران حاصل می‌شود.
 
صالحی عنوان کرد: به‌منظور تقویت آبخوان‌ها، قنوات، چشمه‌ها و چشمه‌سارها و پیشگیری از سیل تاکنون، از سطح بیش از یک میلیون هکتار مساحت استان چیزی حدود  770 هکتار طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری مطالعه شده و در حدود 50 درصد این سطح نیز طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال 1400 در راستای تحقق شعار سال نیز 14 طرح محوری تعریف شد که در سطح روستاها دنبال می‌شود.
 
انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۴۷:۲۷

9 Nov 2021